Noterlik ve Mesleki Organizasyonu


NOTERLİK DAİRESİ

1.     Noterlik dairesi nerelerde kurulmalıdır? Cevap: Noterliğin sürekli faaliyet gösterdiği ve noter çalışma makamı ile servisler, bekleme ve arşiv bölümlerinden oluşan (N.K.Y. m. 6i.) noterlik dairesi, Noterlik Kanunu’nun 40’ıncı maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi gereğince resmi daire sayılır. Noterlik dairesinin iş merkezlerine ve mümkün olduğu oranda mahkemelere ve bankalara yakın yerlerde açılması hususu dikkate alınır (N.K.Y. m. 2,III). Çünkü esas olarak noterlerin görevi tespit ve sözleşme yapmak olduğundan bu işlemlerin de en çok mahkeme, banka ve iş merkezlerinde yapıldığı dikkate alınarak iş sahiplerine kolaylık ve işlerde pratiklik sağlamak açısından bu düzenlemeye yer verilmiştir. İhtiyaç doğması halinde Noterlik Dairesinin yerinin değiştirilmesinde noterlik dairesinin kuruluşundaki aynı yöntem uygulanacak şekilde yönetmelikte düzenleme yapılmıştır (N.K.Y. m. 3,I).
2.     Noterlik dairesinin bölümleri nelerdir?
Cevap: Noterlik dairesi aşağıdaki dört bölümden oluşur:
1.       Noter çalışma makamı
2.       Servisler bölümü 3. Bekleme bölümü
4. Arşiv bölümü
3.     Noterlik      dairesinde       tutulması         gereken           defterler nelerdir?
Cevap: Noterlikte tutulması zorunlu olan defterler aşağıdaki gibidir:
1.       Yevmiye defteri
2.       Emanet defteri
3.       Tescil defteri
4.       Muvazene defteri
5.       Değerli kağıt defteri
6.       Teftiş defteri
7.       Muhasebe defteri
8.       Zimmet defteri
9.       Personel sicil defteri
10.    İzin defteri
11.    Demirbaş eşya defteri
4.     Noterlik dairesinde tutulan yevmiye defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik Dairesine gelen iş kâğıtları geliş sırasına göre numara verilerek ve yevmiye defterine işlenir. Her iş günü bitiminde günlük işlerin kalem kalem yekûnları alınır.
5.     Noterlik dairesinde tutulan emanet defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesine verilen emanetlerin kaydedildiği defterdir. Bu deftere emanetin miktar ve cinsi, varsa özel vasıfları ile emanet verene dair bilgiler ile emanetin verildiğini gösteren tutanağın tarih ve numarası kaydedilir (NKY. m. 48) Emanet defterlerinin kaydını taşıdıkları emanet işlemlerinin sona erdiği ve hükmünü yitirdiği tarihten başlayarak on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması gerekir (NDAHHY. m. 14/a).
6.     Noterlik dairesinde tutulan tescil defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Tescil defterleri, kanunlara göre tescilleri gereken işlemlerin yazıldığı defterlerdir. Tescil defterlerinin, belli bir süreyle bağlı olmaksızın noterlik arşivinde saklanması gerekir (NDAHHY. m. 14/g). Tescile esas olan işlemlerin hukuki olarak ne zaman esas alınacağı belirsizlik arz eder. Ayrıca gayrimenkule ilişkin tescillerin birçoğuna tescilden çok uzun yıllar sonra dahi ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenlerden ötürü tescil defterleri noterlik dairelerinde süresiz saklanmaktadır.
7.     Noterlik dairesinde tutulan muvazene defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlerin aylık gelir ve giderlerinin kaydedildiği defterdir. Muvazene defterinin, ait olduğu yılın bitimini izleyen yıldan itibaren on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması gerekir (NDAHHY. m. 14/b).
8.     Noterlik dairesinde tutulan değerli kağıt defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Bu deftere Maliyeden alınan değerli kâğıtlar kaydedilir. Bu defterin, ilgili olduğu yılı takip eden yılbaşından başlayarak on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması gerekir (NDAHHY. m. 15). Burada önemli olan husus saklama süresinin son işlemin yapılmasından sonraki yılbaşından itibaren 10 yıl olmasıdır.
9.     Noterlik dairesinde tutulan teftiş defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Adalet müfettişlerinin teftişleri sonunda yapacakları tenkit ve tavsiyelerin işlenmesine mahsus defterdir (NKY. m. 52). Teftişler sonucunda yapılacak tenkit ve tavsiyeler için bir defter tutulmasındaki amaç, sonraki teftişler sırasında daha önce tenkit edilmiş konulardaki eksikliklerin giderilip giderilmediğinin ve yapılmış tavsiyelere uyulup uyulmadığının denetlenmesidir.
10. Noterlik dairesinde tutulan muhasebe defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesine gelen ve noterlikten gönderilen yazıların kaydedildiği defterdir (NKY. m. 53,I). Muhabere kelimesi haber kelimesinden geldiği için uygulamada bu deftere haberleşme defteri de denilmektedir.
11. Noterlik dairesinde tutulan zimmet defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesinden gönderilen evrakın personel aracılığı ile diğer tarafa verilmesi veya teslim edilmesi halinde, teslim eden ve edilen kişilerin tespit edildiği defterdir (NKY. m. 53,II).

12. Noterlik dairesinde tutulan personel sicil defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesinde çalışan personele ait bilgilerin Kaydedildiği defterdir (NKY. m. 54,I). Çalışma mevzuatına göre tutulması gerekli defterlerdendir. Personel defterinde, personele ait kimlik bilgileri, maaş bordroları, işe giriş çıkış saatleri, avans vs gibi bilgiler yer alır.
13. Noterlik dairesinde tutulan izin defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: İzin defteri de personel sicil defteri gibi çalışma mevzuatına göre tutulması zorunlu defterlerdendir. Bu defter çalışanların anayasal hakkı olan izin hakkının kullanılmasını gösteren bir defter olup, işverenin çalışanlarına kullandırdığı izin hakkına dair tek ve esaslı dayanağıdır.
14. Noterlik dairesinde tutulan demirbaş eşya defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik Dairesindeki demirbaşların yazıldığı defterdir (NKY. m. 55).
15. Noterlik dairesinde çalışan görevliler kimlerdir? Noterlik personeli nedir?
Cevap: Noterlik dairesinde çalışan temel görevli noter ve varsa stajyerdir. Bunun yanında noterlik personeli de noterlik dairesinde çalışanların önemli bir kesimini oluşturur.
Noterlik Kanunu’nun 42 inci maddesinin birinci fıkrası gereğince, noterin emri altında noterlik dairesinde çalışan katip ve hizmetlilere noterlik personeli adı verilir.
Noterlik Kanunu’nun 45 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi noterlerin, kâtip adayları ile (en az bir yıllık ) belirli süreli hizmet sözleşmesi yapmalarını öngörmektedir. 
Noterlik Kanunu’nun 48 inci maddesi gereğince, noter ile kâtip ve hizmetliler arasındaki hizmet sözleşmesinden doğan ilişkiler, anılan kanunda aksine hüküm bulmadıkça çalışma mevzuatına tabidir. Noterlik kurumunun önemi göz önüne alındığında noterlik çalışanlarının en az Adalet Meslek Yüksek Okulu mezunu olma şartı aranmalıdır (GÜRLER, Cemalettin, “Adalet Meslek Yüksek Okulu Mezunlarının istihdam Olanakları” konulu konferans, Ankara 2009). 
16. Noterlik dairesinin devri nasıl olmaktadır? Cevap: Noterlik dairesinin herhangi bir nedenle boşalması durumunda noterlik dairesinin devredilmesi gerekir (NK.
m. 49). Bu devir, duruma göre, noterden notere olabileceği gibi, noterden vekile, vekilden vekile veya vekilden notere de olabilir. (NK. m. 49,III).
17.               Noterlik dairesinin boşalmasını gerektiren durumlar nelerdir?
Cevap: Noterin ölümü, kendi isteğiyle başka bir noterliğe atanması, meslekten çıkarılması, istifa etmesi, yaş tahdidine tabi tutulması veya sair sebeplerle emekli olması durumlarında noterlik dairesinin kesin alarak boşalması söz konusu olur. Noterin tutuklanması, işten el çektirilmesi ve geçici olarak işten çıkarılması gibi nedenlerle noterliğin bir süre için boşalması durumudur
(NK. m. 34,I). Noterin hastalık veya izin gibi haklı bir nedenle görevinden kısa bir süre ayrılması durumudur (NK. m. 35,I).
18.               Noter vekilliği hangi esaslara göre yapılmaktadır? Cevap: Noter vekilleri, kanunlar, yönetmelikler ve genelgeler ile noterlere verilmiş görevleri yapmak, aylık iş cetvelleri ile aidatları ilgili süreler içinde Türkiye Noterler Birliği’ne ve sair mercilere göndermek zorundadırlar. Boş ve noteri geçici olarak işten çıkarılan noterlikleri yöneten noter vekillerinin ayrıca, her ayın gelir ve giderini gösterir bir cetvel ile giderlere ilişkin belge örneklerini ve cetvelde gösterilen safi geliri, o ayı izleyen en geç on beş gün içinde Türkiye Noterler Birliği’ne göndermeleri gerekir (NKY. m. 133,V). Boşalan ve noteri geçici olarak işten çıkarılan noterliklerde noter vekilleri, görevin derhal, zamanında ve eksiz görülebilmesi için zorunlu olan harcamaları yapmaya yetkilidir (NKY. m. 133,VI). Vekâletle yönetilen boş noterliklerde çalışan personele, ayrılan noterlerle yaptıkları sözleşmede yazılı ücret ve sair yan ödemeleri aynen ödenir. Ancak, sözleşme süresi sona eren personelin ücret ve sair yan ödemelerinde artırma yapmaya, Türkiye Noterler Birliği Yönetim Kurulu yetkilidir (NKY. m. 133,VII).

NOTER ODALARI

19.               Noter odaları nedir ve kuruluşları nasıl olmaktadır? Cevap: Noter odaları, Türkiye Noterler Birliği’nin mahalli organlarıdırlar (NK. m. 180,I). Noter odalarının, kuruluş amaçları ve kanunda belirtilenler dışında faaliyet göstermesi yasaktır (NK. m. 163,II). Her noter, bölgesi içindeki noter odasına kayıt olmaya mecburdur (NK. m. 180,II). En az üç veya daha fazla noterlik bulunan belediye sınırları içinde bir noter odası kurulur (NK. m. 179,I).
20.               Noter odalarının yapısal oluşumu nasıldır ve bu odaların görevleri nelerdir?
Cevap: Noter odaları; başkan, yönetim kurulu ve genel kuruldan meydana gelir (NK. m. 182). Noter odalarının görevleri genel olarak şunlardır (NK. m. 181):
       Noterlik mesleğinin gelişmesi için gereken tedbirleri almak,
       Noterlere kâtip, kâtip adayı ve hizmetliler arasındaki hizmetle ilgili anlaşmazlıkları, ilgililerden birinin başvurması üzerine çözümlemeye çalışmak,
       Açılacak noterliklerin yerinin tespitinde ve mevcut bir noterliğin yerinin değiştirilmesinde Adalet Bakanlığı’na düşüncesini bildirmek,
       Noterlik dairesinin iç düzeninin yönetmelik hükümlerine uygunluğunu temin etmek için yardımlarda bulunmak,
       Ölen noterin mirasçılarının haklarını korumak bakımından noterlik dairesinin devir ve tesellümünde gereken tedbirlere başvurmak,
       Türkiye Noterler Birliği Kongresine delege göndermek,
       Türkiye Noterler Birliği’nin vereceği görevleri yapmak,
       Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak.
21.               Noter odası başkanı seçimi nasıl yapılmaktadır ve başkanın görevleri nelerdir?
Cevap: Noter odası başkanı, genel kurul tarafından, verilen oyların çoğunluğu ile ve iki yıl için seçilir (NK. m. 184,I,c.1). Noter odası başkanının görevleri şunlardır (NK. m. 183):
       Türkiye Noterler Birliği Başkanının vereceği yetkiye dayanarak her türlü merci önünde Birliği temsil etmek,
       Protokolde noter odasını temsil etmek,
       Noter odası yönetim kuruluna başkanlık etmek ve verilen kararları uygulamak.
Noter odası başkanının bulunmadığı zamanlarda veya başkanlığın herhangi bir nedenle boşalması durumunda, başkana ait yetkilerin kullanılması ve görevlerin yerine getirilmesi, oda yönetim kurulunun meslekte en kıdemli üyesine aittir (NK. m. 4). Noter odası başkanlığı ücretsizdir. Bununla birlikte, odanın işleriyle ilgili olarak başkanın yaptığı zaruri giderler ile yolculuk ve ikamet giderleri, oda bütçesinden karşılanır (NK. m. 163,V).
22.               Noter odası yönetim kurulu kimlerden oluşmaktadır ve görevleri nelerdir?
Cevap: Noter Odası Yönetim Kurulu, noter odası başkanı ile iki üyeden oluşur (NK. m. 184,I). Noter odası yönetim kurulunun görevleri şunlardır (NK. m. 185):
       Odanın gider bütçesi teklifini düzenlemek ve bunu genel kurulun onayına sunmak,
       Noter odası genel kuruluna çalışmaları hakkında rapor vermek ve genel kurul kararlarını yerine getirmek,
       Yetkili merci gösterilmeksizin odaya verilen görevleri yerine getirmek, Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak.
23.               Noter odası genel kurulu kimlerden oluşur?  Cevap: Genel kurul odaya kayıtlı noterlerden oluşur (NK. m. 186,I) ve odanın en yetkili organıdır.
24.               Türkiye Noterler Birliği ve noter odalarının denetimi nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği ve onun mahalli organları olan noter odalarının her türlü faaliyetleri ile hesap ve işlemleri Adalet Bakanlığı’nın denetime tâbidir. Noter odaları ayrıca Türkiye Noter Birliği tarafından da denetlenir (NKY. m. 83).

TÜRKİYE NOTERLER BİRLİĞİ

25.  Türkiye Noterler Birliği’nin kuruluşu nasıl olmuştur? Cevap: Birlik tüzel kişiliği haiz kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olup, merkezi Ankara’dadır (NK. m. 163,I). Noterler, birliğin tabii üyeleridir. Yaş tahdidi nedeniyle meslekten ayrılan noterler, birliğin fahri üyesi olurlar. Birlik, amacına uygun işlerde kullanmak üzere taşınır ve taşınmaz mal edinebilir (NK. m. 163,III). Birlik Protokol kurallarına uygun olarak resmi törenlere katılır (NK. m. 163,IV). Birlik başkanlığı, başkan yardımcılığı, genel sekreterliği ve saymanlığı görevleri ücretlidir (NK.m.163,VI).
26.  Türkiye Noterler Birliği’nin görevleri nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği’nin, Noterlik Kanunu’nun 166’ıncı maddesinde 15 bent halinde sayılan görevleri şunlardır:
       Meslektaşlar arasında birlik ve yardımlaşmayı sağlamak
       Mesleğin gelişmesi için kitap ve dergi yayınlamak, konferanslar düzenlemek, milletlerarası toplantılara katılmak ve sair gerekli çalışmalarda bulunmak
       Noter kâtiplerini yetiştirmek için kurslar açmak
       Noterliği ilgilendiren konularda görüşünü yetkili mercilere kendiliğinden veya istek üzerinden bildirmek
       Uyulması zorunlu meslek kurallarına tespit ve tavsiye etmek
       Noter ve kâtiplerine, yönetmelikte gösterilecek belirli bir süre ve tutarda borç para vermek
       Üyelerinin ev sahibi olmaları, çocuklarının tahsillerini iyi şartlarla yapabilmeleri ve sair sosyal hizmetlerden yararlanmaları konularında tedbirler almak
       Her adli yılın açılmasından evvel kendi çalışmaları ve mesleki ihtiyaçları hakkında Adalet Bakanlığı’na rapor vermek
       Noterliklere ait evrakın korunması ve saklanması için ortak tedbirler almak
       Birliğin taşınır ve taşınmaz mallar ile paralarını Birlik amaçlarına uygun şekilde yönetmek ve işletmek
       Noterlerle katip ve hizmetliler arasında yapılacak sözleşmeler için tek tip sözleşme örneği hazırlamak
       Noterlik işlemlerinin Noterlik Kanunu’na uygun şekilde yapılmasını sağlamak ve özellikle kambiyo senetlerinin protestoları ile sair konularda noterler arasındaki rekabeti önlemek amacıyla ilgili resmi ve özel kuruluşlarla temas etmek, gerekirse varılan sonuçları tarafların uymakla yükümlü olduğu protokole bağlamak
       Noterlerin genel menfaatlerini ve mesleğin ahlak, düzen ve geleneklerini korumak
       Noter odalarını üye sayısı ve faaliyeti göz önünde tutulmak suretiyle noter odalarına Birlikçe verilecek ödenek miktarını ve ödeme şeklini belirlemek
       Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak
27.  Türkiye Noterler Birliği’nin organları nelerdir? Cevap: Türkiye Noterler Birliği başkan, başkanlık divanı, yönetim kurulu ve disiplin kurulundan oluşmaktadır.
28.  Türkiye Noterler Birliği başkanının görevleri nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği Başkanı’nın görevleri şunlardır:
       Türkiye Noterler Birliği’ni mahkemeler ve diğer merciler önünde ve protokol temsil etmek
       Başkanlık Divanına ve Yönetim Kuruluna başkanlık etmek ve kararlarını yerine getirmek
       Türkiye Noterler Birliği Yönetim Kurulunun, Birliğin mallarını idare etmek, iktisap ve iltizam (kazanma ve borçlanma) hususlarında verdiği yetkiye dayanarak Birlik adına iktisap ve iltizamda bulunmak, yüklenmelere girişmek, Birliğe yapılan bağışları kabul etmek ve bütçeyi uygulamak
       Yabancı noter birlikleri ve hukuk kurumları ile ilişkiler kurmak ve yürütmek
       Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak
29.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanı kimlerden oluşmaktadır?
Cevap: Başkanlık Divanı, Birlik Başkanı, Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Saymanın noter olmaları şart değildir. Bunlar dışarıdan ücretle tutulmuş kimseler de olabilir (NK. m. 169,III).
30.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında birlik başkanının görevleri nelerdir? 
Cevap: Birlik Başkanı, başkanlık divanı toplantılarına başkanlık eder ve kararlarını yürütür. Bunun yanında kanunla verilmiş diğer yetkileri kullanır ve görevleri yapar (NKY. m. 119,II). 
31.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında başkan yardımcısının görevleri nelerdir? 
Cevap: Başkan yardımcısı, başkanın bulunmadığı zamanlarda veya başkanlığın herhangi bir nedenle boşalması halinde başkana ait yetkileri kullanır ve görevleri yapar. Başkan yardımcısının da yokluğunda bu görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak Yönetim Kurulunun meslekte en kıdemli üyesine aittir (NK. m. 169,V; NKY. m. 119,III-IV).
32.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında saymanın görevleri nelerdir? 
Cevap: Sayman, Birlik mallarını ilgili kurulların vereceği kararlar gereğince yönetir. Para alıp verme, bütçe uygulaması ve bunlar dair her türlü saymanlık işlerini yürütür ve gözetir. Sayman, para almada ve vermede düzenlenen kâğıtları Birlik Başkanı ile birlikte imza eder (NK. m. 169,VII).
33.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında genel sekreterin görevleri nelerdir? 
Cevap: Genel Sekreter, Birlik Yönetim Kurulu toplantılarına ait tutanakların düzenlenmesi, Birlik iç çalışmalarının ve yazı işlerinin yönetilmesi, Birlik merkez teşkilatına gerekli direktiflerin verilmesi ve düzenli çalışmasının sağlanması işleri ile Kanun ve yönetmelikle başka merci, makam ve şahsa verilmemiş Birliğin her türlü sevk ve idaresi ve personel özlük işlerinin kurullar kararları ve özel yönetmeliğe göre yürütülmesi Genel Sekretere aittir (NK. m. 169,VI, NKY. m. 119,VII).
34.  Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanı toplantıları nasıl yapılmaktadır ve işleyişi nasıl olmaktadır?  
Cevap: Başkanlık Divanı, Başkanın davetiyle toplanır. Toplantı gün ve saatlerini Başkan tespit eder ve üyelere tebliğ eder. Tebligatın yazılı olması gerekli değildir. Toplantıda gündemi de Başkan tespit ve toplantıya arz eder. Toplantı esnasında divan üyelerinin gündeme alınmasını öngören tekliflerini Başkan oya sunar, kabul edilen teklişer gündeme ilave olunur (NKY. m. 121,I). Divan, kararlarını çoğunlukla alır. Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu taraf üstün sayılır (NKY. m. 121,II).
35.  Türkiye Noterler Birliği yönetim kurulu kimlerden oluşmaktadır, seçimi nasıl yapılmaktadır? 
Cevap: Yönetim Kurulu, Birlik Kongresi tarafından dört yıllığına seçilen yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur (NK. m. 170,I). Aynı noter, Birlik Yönetim Kurulu ve Disiplin Kurulu ile Oda Yönetim Kurulu üyeliklerinden birden fazlasına seçilmez (NK. m. 170,II). Yönetim Kuruluna seçilen üyelerin meslekte en az beş yıllık kıdemlerinin bulunması gerekir (NK. m. 171,I); haklarında noterliğe engel bir suçtan dolayı son soruşturma açılmasına karar verilmiş veya geçmiş beş yıl içinde Disiplin Kurulunca verilerek kesinleşmiş bir kararla para veya geçici olarak işten çıkarma cezalarıyla cezalandırılmış olanlar Yönetim Kurulu üyesi seçilmezler (NK. m. 171,II). Seçilme yeterliğini kaybeden üyelerin görevi kendiliğinden sona erer (NK. m.171,VI). Kongre tarafından seçilen Yönetim Kurulu, seçimini izleyen bir toplantısında aralarında gizli oyla yapacakları seçimle Başkan, Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Sayman üyeyi seçerler. Seçilen Başkan aynı zamanda Türkiye Noterler Birliği Başkanı’dır. Yönetim Kurulunun bu toplantıda Genel Sekreter ve Saymanın veya her ikisinin de dışarıdan seçilmesine karar verebilir (NK. m. 170,III; NKY. m. 115,II).
36.  Türkiye Noterler Birliği yönetim kurulunun görevleri nelerdir? 
Cevap: Türkiye Noterler Birliği Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
       Her noter odasının kendisine ait bütçe tekliflerini inceleyerek Türkiye Noterler Birliğinin bütçesini düzenlemek ve bunu Kongrenin onayına sunmak,
       Kongreye çalışmaları hakkında rapor vermek ve Kongre kararlarını yerine getirmek,
       Türkiye Noterler Birliğinin mallarını idare etmek, iktisap ve iltizam hususlarında Başkana yetki vermek,
       Yönetim Kurulu üyelerinin istifaları hakkında karar vermek,
       Birlik Kongresi gündemini hazırlamak,
       Birliğin ücretli memurlarının özlük işlerini düzenlemek ve yürütmek,
       Noter odaları ve noterler üzerinde gözetim ve denetimde bulunmak,
       Yerli ve yabancı kongrelere gidecek delegeleri seçmek,
       Meslek hakkında ilgili makamlara rapor vermek,
       Yetkili organ gösterilmeksizin Türkiye Noterler Birliğine kanunla verilen görevleri yapmak, Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak.
37.  Türkiye Noterler Birliği disiplin kurulu kimlerden oluşmaktadır? İşleyişi nasıl olmaktadır? 
Cevap: Disiplin Kurulu, Noterlik Kanunu ve Noterlik Kanunu Yönetmeliği ile kendisine verilen görevleri yapmak üzere, Türkiye Noterler Birliği Kongresi tarafından ve kendi üyeleri (noterler) arasından dört yıl için seçilen beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Kurul, seçiminden sonraki ilk toplantısında kendi üyelerinden birini Disiplin Kurulu Başkanlığına seçer (NK. m. 174; m. 175,I). Disiplin Kurulu ayda bir defa olağan toplantısını yapar (NK. m. 175,II). Belgeye bağlanmış haklı bir engele dayanmaksızın üst üste üç toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır (NK. m. 175, III; 173,II-III).
38.  Türkiye Noterler Birliği kongresi nasıl kurulur ve kongre üye seçimleri nasıl olmaktadır?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği’nin en yüksek karar organı kongredir. (NK. m. 176,I). Birlik Kongresi, noter odaları genel kurulları tarafından seçilen ikişer noter ile noter odaları başkanlarından kurulur. Noter sayısı ondan fazla olan noter odaları, ondan fazla her on noter için  ayrıca bir delege seçerler. Birlik Kongresi Başkanlık Divanı, bir başkan, bir başkan vekil ile dört kâtipten kurulur. Birlik Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri Birlik Kongresi Başkanlık Divanı na seçilemezler (NK. m.  177,IV).
39.  Türkiye Noterler Birliği kongresi toplantı işleyişi nasıl olmaktadır?
Cevap: Birlik Kongresi her yıl Haziran ayının ilk haftası içinde olağan olarak toplanır. Toplantı günü, yeri ve gündem Türkiye Noterler Birliği Başkanı tarafından en az otuz gün önce gazetelerle ilân edilir ve noter odalarına bildirilir (NK. m. 176,V). Birlik Kongresinin seçimle ilgili toplantısına katılmak ve oy kullanmak zorunlu olup geçerli bir mazereti olmaksızın katılmayanlar Birlik Disiplin Kurulu tarafından cezalandırılırlar (NK. m.
177,III).
40.  Türkiye Noterler Birliği kongresinin görevleri nelerdir?
Cevap: Kongrenin görevleri Noterlik Kanunu’nun 178 inci maddesinde yedi bent halinde sayılmıştır. Buna göre, Birlik Kongresinin görevleri şunlardır:
       Yönetim Kurulunun faaliyet raporunu incelemek, kabul etmek ve faaliyetini tasvip etmediği takdirde yeniden seçim yapmak,
       Bütçeyi görüşmek ve onaylamak,
       Türkiye Noterler Birliği’nin görevlerine giren diğer işleri, gündeme dayanarak veya üyelerin teklifi üzerinde görüşüp karara bağlamak,
       Birlik Yönetim ve Disiplin Kurulu üyelerini seçmek,
       Noterlerin ödeyecekleri giriş paralarını ve aidatlarını tespit etmek,
       Birlik Başkanı, Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Saymanın ücretleri ile Yönetim ve Disiplin Kurulları üyelerine verilecek huzur hakları miktarını ve ödeme şeklini tespit etmek,
       Kanunlarla verilmiş diğer görevleri yapmak.                    

Categories:
Similar Videos

0 yorum: