NOTERLİK
DAİRESİ
1. Noterlik dairesi nerelerde kurulmalıdır? Cevap: Noterliğin sürekli faaliyet
gösterdiği ve noter çalışma makamı ile servisler, bekleme ve arşiv
bölümlerinden oluşan (N.K.Y. m. 6i.) noterlik dairesi, Noterlik Kanunu’nun
40’ıncı maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi gereğince resmi daire
sayılır. Noterlik dairesinin iş merkezlerine ve mümkün olduğu oranda
mahkemelere ve bankalara yakın yerlerde açılması hususu dikkate alınır (N.K.Y.
m. 2,III). Çünkü esas olarak noterlerin görevi tespit ve sözleşme yapmak
olduğundan bu işlemlerin de en çok mahkeme, banka ve iş merkezlerinde yapıldığı
dikkate alınarak iş sahiplerine kolaylık ve işlerde pratiklik sağlamak
açısından bu düzenlemeye yer verilmiştir. İhtiyaç doğması halinde Noterlik
Dairesinin yerinin değiştirilmesinde noterlik dairesinin kuruluşundaki aynı
yöntem uygulanacak şekilde yönetmelikte düzenleme yapılmıştır (N.K.Y. m. 3,I).
2. Noterlik dairesinin bölümleri nelerdir?
Cevap: Noterlik dairesi aşağıdaki dört
bölümden oluşur:
1. Noter çalışma makamı
2. Servisler bölümü 3. Bekleme bölümü
4. Arşiv bölümü
3. Noterlik dairesinde tutulması gereken
defterler nelerdir?
Cevap: Noterlikte tutulması zorunlu olan
defterler aşağıdaki gibidir:
1. Yevmiye defteri
2. Emanet defteri
3. Tescil defteri
4. Muvazene defteri
5. Değerli kağıt defteri
6. Teftiş defteri
7. Muhasebe defteri
8. Zimmet defteri
9. Personel sicil defteri
10. İzin defteri
11. Demirbaş eşya defteri
4. Noterlik dairesinde tutulan yevmiye defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik Dairesine gelen iş kâğıtları
geliş sırasına göre numara verilerek ve yevmiye defterine işlenir. Her iş günü
bitiminde günlük işlerin kalem kalem yekûnları alınır.
5. Noterlik dairesinde tutulan emanet defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesine verilen emanetlerin
kaydedildiği defterdir. Bu deftere emanetin miktar ve cinsi, varsa özel
vasıfları ile emanet verene dair bilgiler ile emanetin verildiğini gösteren
tutanağın tarih ve numarası kaydedilir (NKY. m. 48) Emanet defterlerinin
kaydını taşıdıkları emanet işlemlerinin sona erdiği ve hükmünü yitirdiği
tarihten başlayarak on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması gerekir
(NDAHHY. m. 14/a).
6. Noterlik dairesinde tutulan tescil defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Tescil defterleri, kanunlara göre
tescilleri gereken işlemlerin yazıldığı defterlerdir. Tescil defterlerinin,
belli bir süreyle bağlı olmaksızın noterlik arşivinde saklanması gerekir
(NDAHHY. m. 14/g). Tescile esas olan işlemlerin hukuki olarak ne zaman esas
alınacağı belirsizlik arz eder. Ayrıca gayrimenkule ilişkin tescillerin
birçoğuna tescilden çok uzun yıllar sonra dahi ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
nedenlerden ötürü tescil defterleri noterlik dairelerinde süresiz
saklanmaktadır.
7. Noterlik dairesinde tutulan muvazene defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlerin aylık gelir ve
giderlerinin kaydedildiği defterdir. Muvazene defterinin, ait olduğu yılın
bitimini izleyen yıldan itibaren on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması
gerekir (NDAHHY. m. 14/b).
8. Noterlik dairesinde tutulan değerli kağıt defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Bu deftere Maliyeden alınan değerli
kâğıtlar kaydedilir. Bu defterin, ilgili olduğu yılı takip eden yılbaşından
başlayarak on yıl süre ile noterlik arşivinde saklanması gerekir (NDAHHY. m.
15). Burada önemli olan husus saklama süresinin son işlemin yapılmasından
sonraki yılbaşından itibaren 10 yıl olmasıdır.
9. Noterlik dairesinde tutulan teftiş defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Adalet müfettişlerinin teftişleri
sonunda yapacakları tenkit ve tavsiyelerin işlenmesine mahsus defterdir (NKY.
m. 52). Teftişler sonucunda yapılacak tenkit ve tavsiyeler için bir defter
tutulmasındaki amaç, sonraki teftişler sırasında daha önce tenkit edilmiş
konulardaki eksikliklerin giderilip giderilmediğinin ve yapılmış tavsiyelere
uyulup uyulmadığının denetlenmesidir.
10. Noterlik dairesinde tutulan muhasebe defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesine gelen ve
noterlikten gönderilen yazıların kaydedildiği defterdir (NKY. m. 53,I).
Muhabere kelimesi haber kelimesinden geldiği için uygulamada bu deftere
haberleşme defteri de denilmektedir.
11. Noterlik dairesinde tutulan zimmet defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesinden gönderilen
evrakın personel aracılığı ile diğer tarafa verilmesi veya teslim edilmesi
halinde, teslim eden ve edilen kişilerin tespit edildiği defterdir (NKY. m.
53,II).
12. Noterlik dairesinde tutulan personel sicil defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik dairesinde çalışan personele
ait bilgilerin Kaydedildiği defterdir (NKY. m. 54,I). Çalışma mevzuatına göre
tutulması gerekli defterlerdendir. Personel defterinde, personele ait kimlik
bilgileri, maaş bordroları, işe giriş çıkış saatleri, avans vs gibi bilgiler
yer alır.
13. Noterlik dairesinde tutulan izin defteri hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: İzin defteri de personel sicil
defteri gibi çalışma mevzuatına göre tutulması zorunlu defterlerdendir. Bu
defter çalışanların anayasal hakkı olan izin hakkının kullanılmasını gösteren
bir defter olup, işverenin çalışanlarına kullandırdığı izin hakkına dair tek ve
esaslı dayanağıdır.
14. Noterlik dairesinde tutulan demirbaş eşya defteri hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Noterlik Dairesindeki demirbaşların
yazıldığı defterdir (NKY. m. 55).
15. Noterlik dairesinde çalışan görevliler kimlerdir? Noterlik personeli
nedir?
Cevap: Noterlik dairesinde çalışan temel
görevli noter ve varsa stajyerdir. Bunun yanında noterlik personeli de noterlik
dairesinde çalışanların önemli bir kesimini oluşturur.
Noterlik Kanunu’nun 42 inci maddesinin birinci fıkrası
gereğince, noterin emri altında noterlik dairesinde çalışan katip ve
hizmetlilere noterlik personeli adı verilir.
Noterlik Kanunu’nun 45 inci maddesinin birinci fıkrasının
birinci cümlesi noterlerin, kâtip adayları ile (en az bir yıllık ) belirli
süreli hizmet sözleşmesi yapmalarını öngörmektedir.
Noterlik
Kanunu’nun 48 inci maddesi gereğince, noter ile kâtip ve hizmetliler arasındaki
hizmet sözleşmesinden doğan ilişkiler, anılan kanunda aksine hüküm bulmadıkça
çalışma mevzuatına tabidir. Noterlik kurumunun önemi göz önüne alındığında
noterlik çalışanlarının en az Adalet Meslek Yüksek Okulu mezunu olma şartı
aranmalıdır (GÜRLER, Cemalettin, “Adalet
Meslek Yüksek Okulu Mezunlarının istihdam Olanakları” konulu konferans, Ankara
2009).
16. Noterlik dairesinin devri nasıl olmaktadır? Cevap: Noterlik
dairesinin herhangi bir nedenle boşalması durumunda noterlik dairesinin
devredilmesi gerekir (NK.
m. 49). Bu
devir, duruma göre, noterden notere olabileceği gibi, noterden vekile, vekilden
vekile veya vekilden notere de olabilir. (NK. m. 49,III).
17.
Noterlik dairesinin boşalmasını
gerektiren durumlar nelerdir?
Cevap: Noterin ölümü, kendi isteğiyle başka
bir noterliğe atanması, meslekten çıkarılması, istifa etmesi, yaş tahdidine
tabi tutulması veya sair sebeplerle emekli olması durumlarında noterlik
dairesinin kesin alarak boşalması söz konusu olur. Noterin tutuklanması, işten
el çektirilmesi ve geçici olarak işten çıkarılması gibi nedenlerle noterliğin
bir süre için boşalması durumudur
(NK. m.
34,I). Noterin hastalık veya izin gibi haklı bir nedenle görevinden kısa bir
süre ayrılması durumudur (NK. m. 35,I).
18.
Noter vekilliği hangi esaslara göre
yapılmaktadır? Cevap: Noter vekilleri, kanunlar, yönetmelikler
ve genelgeler ile noterlere verilmiş görevleri yapmak, aylık iş cetvelleri ile
aidatları ilgili süreler içinde Türkiye Noterler Birliği’ne ve sair mercilere
göndermek zorundadırlar. Boş ve noteri geçici olarak işten çıkarılan
noterlikleri yöneten noter vekillerinin ayrıca, her ayın gelir ve giderini
gösterir bir cetvel ile giderlere ilişkin belge örneklerini ve cetvelde
gösterilen safi geliri, o ayı izleyen en geç on beş gün içinde Türkiye Noterler
Birliği’ne göndermeleri gerekir (NKY. m. 133,V). Boşalan ve noteri geçici
olarak işten çıkarılan noterliklerde noter vekilleri, görevin derhal, zamanında
ve eksiz görülebilmesi için zorunlu olan harcamaları yapmaya yetkilidir (NKY.
m. 133,VI). Vekâletle yönetilen boş noterliklerde çalışan personele, ayrılan
noterlerle yaptıkları sözleşmede yazılı ücret ve sair yan ödemeleri aynen
ödenir. Ancak, sözleşme süresi sona eren personelin ücret ve sair yan
ödemelerinde artırma yapmaya, Türkiye Noterler Birliği Yönetim Kurulu
yetkilidir (NKY. m. 133,VII).
NOTER
ODALARI
19.
Noter odaları nedir ve kuruluşları
nasıl olmaktadır? Cevap: Noter odaları, Türkiye Noterler
Birliği’nin mahalli organlarıdırlar (NK. m. 180,I). Noter odalarının, kuruluş
amaçları ve kanunda belirtilenler dışında faaliyet göstermesi yasaktır (NK. m.
163,II). Her noter, bölgesi içindeki noter odasına kayıt olmaya mecburdur (NK.
m. 180,II). En az üç veya daha fazla noterlik bulunan belediye sınırları içinde
bir noter odası kurulur (NK. m. 179,I).
20.
Noter odalarının yapısal oluşumu
nasıldır ve bu odaların görevleri nelerdir?
Cevap: Noter odaları; başkan, yönetim kurulu
ve genel kuruldan meydana gelir (NK. m. 182). Noter odalarının görevleri genel
olarak şunlardır (NK. m. 181):
• Noterlik mesleğinin gelişmesi için
gereken tedbirleri almak,
• Noterlere kâtip, kâtip adayı ve
hizmetliler arasındaki hizmetle ilgili anlaşmazlıkları, ilgililerden birinin
başvurması üzerine çözümlemeye çalışmak,
• Açılacak noterliklerin yerinin
tespitinde ve mevcut bir noterliğin yerinin değiştirilmesinde Adalet
Bakanlığı’na düşüncesini bildirmek,
• Noterlik dairesinin iç düzeninin
yönetmelik hükümlerine uygunluğunu temin etmek için yardımlarda bulunmak,
• Ölen noterin mirasçılarının haklarını
korumak bakımından noterlik dairesinin devir ve tesellümünde gereken tedbirlere
başvurmak,
• Türkiye Noterler Birliği Kongresine
delege göndermek,
• Türkiye Noterler Birliği’nin vereceği
görevleri yapmak,
• Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak.
21.
Noter odası başkanı seçimi nasıl
yapılmaktadır ve başkanın görevleri nelerdir?
Cevap: Noter odası başkanı, genel kurul
tarafından, verilen oyların çoğunluğu ile ve iki yıl için seçilir (NK. m.
184,I,c.1). Noter odası başkanının görevleri şunlardır (NK. m. 183):
• Türkiye Noterler Birliği Başkanının vereceği
yetkiye dayanarak her türlü merci önünde Birliği temsil etmek,
• Protokolde noter odasını temsil
etmek,
• Noter odası yönetim kuruluna
başkanlık etmek ve verilen kararları uygulamak.
Noter odası
başkanının bulunmadığı zamanlarda veya başkanlığın herhangi bir nedenle
boşalması durumunda, başkana ait yetkilerin kullanılması ve görevlerin yerine
getirilmesi, oda yönetim kurulunun meslekte en kıdemli üyesine aittir (NK. m.
4). Noter odası başkanlığı ücretsizdir. Bununla birlikte, odanın işleriyle ilgili
olarak başkanın yaptığı zaruri giderler ile yolculuk ve ikamet giderleri, oda
bütçesinden karşılanır (NK. m. 163,V).
22.
Noter odası yönetim kurulu kimlerden
oluşmaktadır ve görevleri nelerdir?
Cevap: Noter Odası Yönetim Kurulu, noter
odası başkanı ile iki üyeden oluşur (NK. m. 184,I). Noter odası yönetim
kurulunun görevleri şunlardır (NK. m. 185):
• Odanın gider bütçesi teklifini
düzenlemek ve bunu genel kurulun onayına sunmak,
• Noter odası genel kuruluna
çalışmaları hakkında rapor vermek ve genel kurul kararlarını yerine getirmek,
• Yetkili merci gösterilmeksizin odaya
verilen görevleri yerine getirmek, • Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak.
23.
Noter odası genel kurulu kimlerden
oluşur? Cevap: Genel kurul odaya kayıtlı
noterlerden oluşur (NK. m. 186,I) ve odanın en yetkili organıdır.
24.
Türkiye Noterler Birliği ve noter
odalarının denetimi nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği ve onun
mahalli organları olan noter odalarının her türlü faaliyetleri ile hesap ve
işlemleri Adalet Bakanlığı’nın denetime tâbidir. Noter odaları ayrıca Türkiye
Noter Birliği tarafından da denetlenir (NKY. m. 83).
TÜRKİYE
NOTERLER BİRLİĞİ
25. Türkiye Noterler Birliği’nin kuruluşu nasıl olmuştur? Cevap: Birlik
tüzel kişiliği haiz kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olup, merkezi
Ankara’dadır (NK. m. 163,I). Noterler, birliğin tabii üyeleridir. Yaş tahdidi
nedeniyle meslekten ayrılan noterler, birliğin fahri üyesi olurlar. Birlik,
amacına uygun işlerde kullanmak üzere taşınır ve taşınmaz mal edinebilir (NK.
m. 163,III). Birlik Protokol kurallarına uygun olarak resmi törenlere katılır
(NK. m. 163,IV). Birlik başkanlığı, başkan yardımcılığı, genel sekreterliği ve
saymanlığı görevleri ücretlidir (NK.m.163,VI).
26. Türkiye Noterler Birliği’nin görevleri nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği’nin,
Noterlik Kanunu’nun 166’ıncı maddesinde 15 bent halinde sayılan görevleri
şunlardır:
• Meslektaşlar arasında birlik ve
yardımlaşmayı sağlamak
• Mesleğin gelişmesi için kitap ve
dergi yayınlamak, konferanslar düzenlemek, milletlerarası toplantılara katılmak
ve sair gerekli çalışmalarda bulunmak
• Noter kâtiplerini yetiştirmek için
kurslar açmak
• Noterliği ilgilendiren konularda
görüşünü yetkili mercilere kendiliğinden veya istek üzerinden bildirmek
• Uyulması zorunlu meslek kurallarına
tespit ve tavsiye etmek
• Noter ve kâtiplerine, yönetmelikte
gösterilecek belirli bir süre ve tutarda borç para vermek
• Üyelerinin ev sahibi olmaları,
çocuklarının tahsillerini iyi şartlarla yapabilmeleri ve sair sosyal
hizmetlerden yararlanmaları konularında tedbirler almak
• Her adli yılın açılmasından evvel
kendi çalışmaları ve mesleki ihtiyaçları hakkında Adalet Bakanlığı’na rapor
vermek
• Noterliklere ait evrakın korunması ve
saklanması için ortak tedbirler almak
• Birliğin taşınır ve taşınmaz mallar
ile paralarını Birlik amaçlarına uygun şekilde yönetmek ve işletmek
• Noterlerle katip ve hizmetliler
arasında yapılacak sözleşmeler için tek tip sözleşme örneği hazırlamak
• Noterlik işlemlerinin Noterlik
Kanunu’na uygun şekilde yapılmasını sağlamak ve özellikle kambiyo senetlerinin
protestoları ile sair konularda noterler arasındaki rekabeti önlemek amacıyla
ilgili resmi ve özel kuruluşlarla temas etmek, gerekirse varılan sonuçları tarafların
uymakla yükümlü olduğu protokole bağlamak
• Noterlerin genel menfaatlerini ve
mesleğin ahlak, düzen ve geleneklerini korumak
• Noter odalarını üye sayısı ve
faaliyeti göz önünde tutulmak suretiyle noter odalarına Birlikçe verilecek
ödenek miktarını ve ödeme şeklini belirlemek
• Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak
27. Türkiye Noterler Birliği’nin organları nelerdir? Cevap: Türkiye
Noterler Birliği başkan, başkanlık divanı, yönetim kurulu ve disiplin
kurulundan oluşmaktadır.
28. Türkiye Noterler Birliği başkanının görevleri nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği Başkanı’nın
görevleri şunlardır:
• Türkiye Noterler Birliği’ni
mahkemeler ve diğer merciler önünde ve protokol temsil etmek
• Başkanlık Divanına ve Yönetim
Kuruluna başkanlık etmek ve kararlarını yerine getirmek
• Türkiye Noterler Birliği Yönetim
Kurulunun, Birliğin mallarını idare etmek, iktisap ve iltizam (kazanma ve
borçlanma) hususlarında verdiği yetkiye dayanarak Birlik adına iktisap ve
iltizamda bulunmak, yüklenmelere girişmek, Birliğe yapılan bağışları kabul
etmek ve bütçeyi uygulamak
• Yabancı noter birlikleri ve hukuk
kurumları ile ilişkiler kurmak ve yürütmek
• Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak
29. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanı kimlerden oluşmaktadır?
Cevap: Başkanlık Divanı, Birlik Başkanı,
Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Saymanın noter olmaları şart değildir.
Bunlar dışarıdan ücretle tutulmuş kimseler de olabilir (NK. m. 169,III).
30. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında birlik başkanının görevleri
nelerdir?
Cevap: Birlik Başkanı, başkanlık divanı
toplantılarına başkanlık eder ve kararlarını yürütür. Bunun yanında kanunla
verilmiş diğer yetkileri kullanır ve görevleri yapar (NKY. m. 119,II).
31. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında başkan yardımcısının
görevleri nelerdir?
Cevap: Başkan yardımcısı, başkanın
bulunmadığı zamanlarda veya başkanlığın herhangi bir nedenle boşalması halinde
başkana ait yetkileri kullanır ve görevleri yapar. Başkan yardımcısının da
yokluğunda bu görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak Yönetim
Kurulunun meslekte en kıdemli üyesine aittir (NK. m. 169,V; NKY. m.
119,III-IV).
32. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında saymanın görevleri
nelerdir?
Cevap: Sayman, Birlik mallarını ilgili
kurulların vereceği kararlar gereğince yönetir. Para alıp verme, bütçe
uygulaması ve bunlar dair her türlü saymanlık işlerini yürütür ve gözetir.
Sayman, para almada ve vermede düzenlenen kâğıtları Birlik Başkanı ile birlikte
imza eder (NK. m. 169,VII).
33. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanında genel sekreterin görevleri
nelerdir?
Cevap: Genel Sekreter, Birlik Yönetim Kurulu
toplantılarına ait tutanakların düzenlenmesi, Birlik iç çalışmalarının ve yazı
işlerinin yönetilmesi, Birlik merkez teşkilatına gerekli direktiflerin
verilmesi ve düzenli çalışmasının sağlanması işleri ile Kanun ve yönetmelikle
başka merci, makam ve şahsa verilmemiş Birliğin her türlü sevk ve idaresi ve
personel özlük işlerinin kurullar kararları ve özel yönetmeliğe göre
yürütülmesi Genel Sekretere aittir (NK. m. 169,VI, NKY. m. 119,VII).
34. Türkiye Noterler Birliği başkanlık divanı toplantıları nasıl
yapılmaktadır ve işleyişi nasıl olmaktadır?
Cevap: Başkanlık Divanı, Başkanın davetiyle
toplanır. Toplantı gün ve saatlerini Başkan tespit eder ve üyelere tebliğ eder.
Tebligatın yazılı olması gerekli değildir. Toplantıda gündemi de Başkan tespit
ve toplantıya arz eder. Toplantı esnasında divan üyelerinin gündeme alınmasını
öngören tekliflerini Başkan oya sunar, kabul edilen teklişer gündeme ilave
olunur (NKY. m. 121,I). Divan, kararlarını çoğunlukla alır. Oyların eşitliği
halinde Başkanın bulunduğu taraf üstün sayılır (NKY. m. 121,II).
35. Türkiye Noterler Birliği yönetim kurulu kimlerden oluşmaktadır, seçimi
nasıl yapılmaktadır?
Cevap: Yönetim Kurulu, Birlik Kongresi
tarafından dört yıllığına seçilen yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur (NK. m.
170,I). Aynı noter, Birlik Yönetim Kurulu ve Disiplin Kurulu ile Oda Yönetim
Kurulu üyeliklerinden birden fazlasına seçilmez (NK. m. 170,II). Yönetim
Kuruluna seçilen üyelerin meslekte en az beş yıllık kıdemlerinin bulunması
gerekir (NK. m. 171,I); haklarında noterliğe engel bir suçtan dolayı son
soruşturma açılmasına karar verilmiş veya geçmiş beş yıl içinde Disiplin
Kurulunca verilerek kesinleşmiş bir kararla para veya geçici olarak işten
çıkarma cezalarıyla cezalandırılmış olanlar Yönetim Kurulu üyesi seçilmezler
(NK. m. 171,II). Seçilme yeterliğini kaybeden üyelerin görevi kendiliğinden
sona erer (NK. m.171,VI). Kongre tarafından seçilen Yönetim Kurulu, seçimini
izleyen bir toplantısında aralarında gizli oyla yapacakları seçimle Başkan,
Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter ve Sayman üyeyi seçerler. Seçilen Başkan aynı
zamanda Türkiye Noterler Birliği Başkanı’dır. Yönetim Kurulunun bu toplantıda
Genel Sekreter ve Saymanın veya her ikisinin de dışarıdan seçilmesine karar
verebilir (NK. m. 170,III; NKY. m. 115,II).
36. Türkiye Noterler Birliği yönetim kurulunun görevleri nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği Yönetim
Kurulunun görevleri şunlardır:
• Her noter odasının kendisine ait
bütçe tekliflerini inceleyerek Türkiye Noterler Birliğinin bütçesini düzenlemek
ve bunu Kongrenin onayına sunmak,
• Kongreye çalışmaları hakkında rapor
vermek ve Kongre kararlarını yerine getirmek,
• Türkiye Noterler Birliğinin mallarını
idare etmek, iktisap ve iltizam hususlarında Başkana yetki vermek,
• Yönetim Kurulu üyelerinin istifaları
hakkında karar vermek,
• Birlik Kongresi gündemini hazırlamak,
• Birliğin ücretli memurlarının özlük
işlerini düzenlemek ve yürütmek,
• Noter odaları ve noterler üzerinde
gözetim ve denetimde bulunmak,
• Yerli ve yabancı kongrelere gidecek
delegeleri seçmek,
• Meslek hakkında ilgili makamlara
rapor vermek,
• Yetkili organ gösterilmeksizin
Türkiye Noterler Birliğine kanunla verilen görevleri yapmak, • Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak.
37. Türkiye Noterler Birliği disiplin kurulu kimlerden oluşmaktadır? İşleyişi
nasıl olmaktadır?
Cevap: Disiplin Kurulu, Noterlik Kanunu ve
Noterlik Kanunu Yönetmeliği ile kendisine verilen görevleri yapmak üzere,
Türkiye Noterler Birliği Kongresi tarafından ve kendi üyeleri (noterler)
arasından dört yıl için seçilen beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Kurul,
seçiminden sonraki ilk toplantısında kendi üyelerinden birini Disiplin Kurulu
Başkanlığına seçer (NK. m. 174; m. 175,I). Disiplin Kurulu ayda bir defa olağan
toplantısını yapar (NK. m. 175,II). Belgeye bağlanmış haklı bir engele
dayanmaksızın üst üste üç toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır (NK. m.
175, III; 173,II-III).
38. Türkiye Noterler Birliği kongresi nasıl kurulur ve kongre üye seçimleri
nasıl olmaktadır?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği’nin en
yüksek karar organı kongredir. (NK. m. 176,I). Birlik Kongresi, noter odaları
genel kurulları tarafından seçilen ikişer noter ile noter odaları
başkanlarından kurulur. Noter sayısı ondan fazla olan noter odaları, ondan
fazla her on noter için ayrıca bir
delege seçerler. Birlik Kongresi Başkanlık Divanı, bir başkan, bir başkan vekil
ile dört kâtipten kurulur. Birlik Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri Birlik
Kongresi Başkanlık Divanı na seçilemezler (NK. m. 177,IV).
39. Türkiye Noterler Birliği kongresi toplantı işleyişi nasıl olmaktadır?
Cevap: Birlik Kongresi her yıl Haziran
ayının ilk haftası içinde olağan olarak toplanır. Toplantı günü, yeri ve gündem
Türkiye Noterler Birliği Başkanı tarafından en az otuz gün önce gazetelerle
ilân edilir ve noter odalarına bildirilir (NK. m. 176,V). Birlik Kongresinin
seçimle ilgili toplantısına katılmak ve oy kullanmak zorunlu olup geçerli bir
mazereti olmaksızın katılmayanlar Birlik Disiplin Kurulu tarafından
cezalandırılırlar (NK. m.
177,III).
40. Türkiye Noterler Birliği kongresinin görevleri nelerdir?
Cevap: Kongrenin görevleri Noterlik
Kanunu’nun 178 inci maddesinde yedi bent halinde sayılmıştır. Buna göre, Birlik
Kongresinin görevleri şunlardır:
• Yönetim Kurulunun faaliyet raporunu
incelemek, kabul etmek ve faaliyetini tasvip etmediği takdirde yeniden seçim
yapmak,
• Bütçeyi görüşmek ve onaylamak,
• Türkiye Noterler Birliği’nin
görevlerine giren diğer işleri, gündeme dayanarak veya üyelerin teklifi
üzerinde görüşüp karara bağlamak,
• Birlik Yönetim ve Disiplin Kurulu
üyelerini seçmek,
• Noterlerin ödeyecekleri giriş
paralarını ve aidatlarını tespit etmek,
• Birlik Başkanı, Başkan Yardımcısı, Genel
Sekreter ve Saymanın ücretleri ile Yönetim ve Disiplin Kurulları üyelerine
verilecek huzur hakları miktarını ve ödeme şeklini tespit etmek,
• Kanunlarla verilmiş diğer görevleri
yapmak.
0 yorum: