NOTERLERİN
GENEL OLARAK YAPACAKLARI İŞLER
1. Noterlik Kanunu’nun 60. maddesine göre, noterlerin genel olarak
yapacakları işler nelerdir? Cevap: Söz
konusu kanuna göre, noterlerin genel işleri;
• yapılması kanunla başka bir makam,
merci veya şahsa verilmemiş olan her nevi hukuki işlemlerini düzenlemek,
• kanunlarda resmi olarak yapılmaları
emredilen ve mercileri belirtilmemiş olan bütün hukuki muameleleri bu kanun
hükümlerine göre yapmak,
• gayrimenkul satış vadi sözleşmesi
yapmak,
• bu kanuna uygun olarak dışarıda
yazılıp getirilen kağıtların üzerindeki imza, mühür veya herhangi bir işareti
veya tarihi onaylamak,
• bu kanun hükümlerine güre yapılan
işlemlerin dairede kalan asıl veya örneklerinden veya getirilen kağıtlardan
örnek çıkarıp vermek,
• belgeleri bir dilden diğer dile veya
bir yazıdan başka bir yazıya çevirmek,
• protesto, ihbarname ve ihtarname
göndermek,
• kanunen tescili gereken işlemleri
tescil etmek,
• bu ve diğer kanunlara verilmiş sair
işleri yapmaktır.
2. Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nin 7. maddesine göre, noterlerin genel
olarak yapacakları işler nelerdir?
Cevap: Söz konusu yönetmeliğe göre,
noterlerin genel işleri;
• evlilik sözleşmesi,
• gayrimenkul satış vaadi sözleşmesi,
• zilyetlik devri sözleşmesi,
• miras taksimi sözleşmesi,
• gayrimenkul bağışlama vaadi
sözleşmesi,
• şirket sözleşmesi,
• irtifak hakkı vaadi ve ortak mülkün
idaresi sözleşmesi,
• medeni kanun’da müstenit
sükna hakkı sözleşmesi,
• kaydı hayat şartı ile irat bağlanması
sözleşmesi,
• ölünceye kadar bakma sözleşmesi,
• mülkiyeti muhafaza kaydı ile satış
sözleşmesi,
• kira sözleşmesi,
• menkul mallarda hibe sözleşmesi,
taksim ve ifraz sözleşmesi,
• evlat edinme sözleşmesi,
• temlik,
• taahhütname,
• kefaletname,
• vasiyetname,
• vakıf senedi,
• aile vakfı senedi,
• tanıma senedi,
• muvafakatname,
• sulhname,
• yediemin senedi,
• rehin senedi,
• borç senedi,
• fesihname,
• ibraname,
• beyanname,
• şahadetname,
• piyango, kura ve toplantı tutanağı
• vekâletname düzenlemek, ve ayrıca
• Türk Ticaret Kanunu ve diğer kanunlar
hükümlerine göre tutulması gereken defterleri bu kanunlar uyarınca onaylamak,
• çeviri işlemlerini gerçekleştirmek,
• örnek çıkartmak,
• imza sirküleri düzenlemek,
• protesto işlerini yürütmek,
• ihbar ve ihtarname düzenlemek ve
• tescil işlemlerini yapmaktır.
3. Noterlerin yapacağı genel
işlerin Noterlik Kanunu ve Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nde ayrı ayrı
düzenlenmesinin nedeni nedir?
Cevap: Noterlik Kanunu Yönetmeliği,
belirsizlik veya şüpheleri ortadan kaldırmak amacıyla, Noterlik Kanunu’nda
belirlenen işleri daha somut ve ayrıntılı bir şekilde düzenlemektedir.
4. Noterlik Kanunu Yönetmeliği’ne göre, noterler defter onaylama işlevini
nasıl yerine getirir?
Cevap: Türk Ticaret Kanunu ve diğer
kanunlar uyarınca tutulması gereken defterleri bu kanunlar uyarınca noterler
onaylar. Noter, onayladığı defterin türünü, ait olduğu yılı ve sayfa sayısını,
söz konusu kanunlarda belirtildiği şekilde ilgili mercilere taahhütlü mektupla
bildirir. Özel kanunda hüküm bulunmayan hallerde, noter defterin baş ve son sayfasına
defterin kaç sayfadan ibaret olduğunu yazıp her sayfayı numaralandırıp
mühürleyerek defteri onaylar.
5. Noterlik Kanunu Yönetmeliği’ne göre, noterlerin çeviri işlemlerine
ilişkin prosedürler nelerdir?
Cevap: Belgeleri bir dilden diğer bir dile
veya bir yazıdan başka bir yazıya çevirmek noterlerin yapacağı işlerdendir.
Çeviri işlerinde noter metnin altına bir şerh düşer. Bu şerhte noter yeminli
tercüman kullanmışsa, tercümanın kimliği ve adresi belirtilir ve şerhin altı
noter tarafından tarih yazılıp imzalanarak mühürlenir. İlgilinin bulunduğu
yerde noterlikçe çeviri yaptırılması mümkün değilse, o noterlik aracılığıyla
başka yerdeki noterliğe çeviri yaptırılabilir.
6. Noterlerin protesto işlemlerinin kapsamı nedir?
Cevap: Noterler, Türk Ticaret Kanunu’na
göre kabul etmeme ve ödememe protestoları çekerler.
7. Noterlik Kanunu Yönetmeliği’ne göre, noterlerin örnek çıkartmayla ilgili
işlemleri nasıl yürütülür?
Cevap: Noterler tarafından yapılan
işlemlerin örnekleri, ancak ilgililere veya ilgililerin kanuni mümessil, vekil
ya da mirasçılarına verilir. Örneği alınacak işlem başka bir şehirdeyse, noter
aracılığıyla diğer şehirdeki noterlikten getirtilebilir. Yukarıda adı
geçenlerden başka birisine örnek verilebilmesi için noterliğin bağlı bulunduğu
asliye hukuk hakiminden izin alınması gerekir. Konsolosluklarda düzenlenen
evraka ait bir örneğin talep edilmesi halinde, izin, örneği talep eden şahsın
Türkiye’deki son ikametgahı mahkemesince, son ikametgahı tespit edilemeyen
hallerde ise Ankara Asliye Hukuk Mahkemesince verilir.
8. Noterler tarafından yapılan işlemlerin örnekleri kimlere verilebilir? Cevap: İşlemlerin
örnekleri;
• söz konusu işlemin ilgililerine,
• ilgilinin kanuni mümessiline,
• ilgilinin vekiline,
• ilgilinin mirasçısına verilebilir.
9. Noterlerce düzenlenip tebliğ edilen ihbarname ve ihtarnamelerde yer
alması gereken bilgiler nelerdir?
Cevap: İhbar ve ihtarnamelerde;
• istemde bulunan ve diğer tarafın
adı-soyadı ve açık adresi,
• ihtar ve ihbar konusu,
• istemde bulunanın imzası
• tebliğ şerhi,
• noterin imzası, mührü ve tarih yer
alır.
10.
İhbarname ve ihtarname düzenlemek
için izlenen yollar nelerdir?
Cevap: İhbar ve ihtarnameler ilgili
tarafından yazılıp tebliğ için notere getirilebilir veya notere yazdırılabilir.
NOTERLERİN
ÖZEL OLARAK YAPACAKLARI İŞLER
11. Noterlerce gerçekleştirilen tespit işlemini açıklayınız.
Cevap: Noterler bir şeyin veya bir yerin
hal ve şeklini, kıymetini, ilgili şahısların kimlik ve ifadelerini tespit
ederler ve davet edildiklerinde piyango ve özel kuruluşların kura, seçim ve
toplantılarında hazır bulunarak durumu belgelendirirler. Söz konusu tespit
işlemlerinin, noterce tutanak şeklinde düzenlenmesi gerekmektedir.
12. Noterler hangi konularda tespit işlemi yapamazlar?
Cevap: Noterler, ceza hukukuna ilişkin
konular ile hu- kukla ilgili konulardan adliyeye intikal etmiş olanlar hakkında
tespit işlemi yapamazlar.
13. Noterlikte emanet işleri nasıl yürütülür? Cevap: Noterler, Noterlik Kanunu’nun 101.
maddesine göre tutulacak bir tutanak ile emanet kabul eder. Emanetin noter tarafından
en uygun şekilde saklanması yasal zorunluluktur. İlgilinin talebi halinde,
emanet bir muhafazaya konulup ilgili ve noter tarafından mühürlenerek milli bir
bankada, banka bulunmayan yerlerde demir kasa veya sağlam bir dolapta saklanır.
Emanetin para
olması halinde, noter bu parayı en geç ertesi gün bankadaki noterlik emanet
cari hesabına hak sahibinin adı, soyadı ve adresini göstermek suretiyle
yatırır.
14. Noterlikte emanet alırken tutulan tutanakta yer alması gereken bilgiler
nelerdir? Cevap: Bu tutanakta;
• emanetin nitelikleri,
• biliniyorsa gerçek değeri, değeri tam
olarak bilinmiyorsa tahmini değeri,
• ne kadar süre saklanacağı, • kime ve ne zaman iade edileceği
ve • iade şartları belirtilir.
15. Noterler danışmanlık işlevlerini nasıl yerine getirir?
Cevap: Noterlik Kanunu’nda noterlerin
danışmanlık işlevine ilişkin açık bir hüküm bulunmamakla birlikte, Kanun’un 1.
maddesi noterlere, “hukuki anlaşmazlıkların doğumunu önleme” görevi vermiştir.
Kanun’un 72. maddesi ise notere, iş yaptıracak kişinin gerçek arzularını
tümüyle öğrenme ve gerçekleştireceği işleme yansıtma ödevi yüklenmiştir.
Ayrıca, Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nin 91. maddesi uyarınca, noter, hukuki
işlerin belgelendirilmesi esnasında, ilgiliye iradesini ve isteğini eksiksiz
bir biçimde beyan etme olanağı veren bir ortam yaratma ve yapılan işlemin
niteliğine göre gerekli soruları sorup işlemin sonucu hakkında ilgiliye
açıklamalarda bulunma yükümlülüğünü taşır. Buna göre, noter, noterlik işlemlerinin
yanı sıra, iş sahiplerine yol göstermekle de sorumludur.
16. Noterlerin tespit, emanet ve danışmanlık dışında özel olarak yaptıkları
işler nelerdir?
Cevap: Noter, açık veya kapalı olarak
verilen vasiyetnameleri saklar ve bunun hakkında bir tutanak düzenler (resmi vasiyetname
düzenleme), ölüme bağlı tasarruflarda, ilgilinin ölümü halinde durumu nüfus
dairesine bildirir (ölüme bağlı tasarruflarla ilgili işler) ve tebliği istenen
her tür kağıdı muhatabına tebliğ eder
(tebligat
işleri).
NOTERİN
DÜZENLEME VEYA ONAYLAMA YOLUYLA SENET YAPMASI
17.
Onaylama yoluyla ve düzenleme yoluyla
senet yapma usulü arasındaki farklar nelerdir?
Cevap: Düzenleme yoluyla senet, ilgili
noterlikte hazırlanarak tutanak şeklinde yapılır. Tutanağa ilgilinin gerçek
isteği hakkındaki beyanı ve içeriğin
isteğine uygun olduğuna dair bildirimi yazıldıktan sonra ilgili tutanağı
imzalar. Bu yolla gerçekleştirilen noter senetlerinin aslı noterlik dairesinde
saklanır, örneği ilgiliye verilir.
Onaylama yolu
ise noterlik dışında düzenlenerek getirilen işlemlerde işlemin altındaki
imzanın onaylanmasıdır. İmzanın imzayı atan şahsa ait olduğunun bir şerhle
belgelendirilmesi gerekir. Onaylanan imzanın noter huzurunda atılmış olması
gerekmez. Onaylama biçimindeki senetlerin aslı ilgiliye verilir, imzalı bir
örneği noterde saklanır.
18.
Düzenleme yoluyla senet için
hazırlanan tutanak hangi bilgileri içerir?
Cevap: Tutanakta;
• noterin adı, soyadı ve noterliğin
ismi,
• işlemin yapıldığı yer ve tarih (rakam
ve yazı ile),
• ilgilinin ve varsa tercüman, tanık ve
bilirkişinin kimlik ve adresleri ile ayrıca ilgilinin vergi kimlik
numarası,
• ilgilinin gerçek arzusu hakkındaki
beyanı,
• işleme katılanların imzaları ve
noterin imzası ile noterlik mührü,
• ilgilinin kimlik tespitine ilişkin
kayıtlar yer alır.
19.
Düzenleme yoluyla yapılan senetlerde
ilgilinin kimlik tespitine ilişkin usuller nelerdir?
Cevap: Düzenleme yoluyla senet için
hazırlanan tutanakta noterin ilgiliyi tanıyıp tanımadığına ilişkin bilgi,
tanımıyorsa ilgilinin kimliği hakkında nasıl kanaat sahibi olduğunu gösteren
kayıtlar yer almalıdır. Noterin böyle bir kanaate ulaşamaması ve buna rağmen
işlemin yapılmasının istenmesi halinde keyfiyet ve kimliğin tespiti için
getirilen ispat vasıtasının da bulunması gerekir.
20.
Düzenleme yoluyla yapılan senetlerin
hukuki sonuçları nelerdir?
Cevap: Düzenleme yoluyla yapılan senetler,
hem içerik hem de şekil olarak sahtelikleri sabit oluncaya kadar
geçerlidir.
İcra ve İflas
Hukukuna göre, bu senetler kayıtsız şartsız borç ikrarını içermeleri durumunda
ilam niteliği taşıyan belge olarak kabul edilir. Ancak resen düzenleme
biçimindeki noter senetlerinin ilam niteliğinde belge sayılması için resen
düzenleme biçimindeki noter senedinin münhasıran bir para borcu ikrarını
içermesi ve bu para borcu ikrarının kayıtsız ve şartsız, yani tek taraflı
olması gerekmektedir. İki tarafa borç yükleyen bir sözleşme, noterlikçe resen
düzenlenmiş olsa bile, ilam niteliğinde belge sayılmaz.
İlam
niteliğinde olduğu iddia edilen bir belgeyle takip yapılması durumunda, İcra
Müdürü dayanak belgenin Noterlik Kanunu’nda öngörülen şekilde yapılıp
yapılmadığını incelemek zorundadır. Noterlik Kanunu’na göre düzenlenmemiş
senet, ilamlı senet gibi icraya konulursa icra emrinin muhatabı, icra
hâkimliğine başvurarak yapılan takibi her zaman iptal ettirebilir.
Resen
düzenleme yoluyla yapılan noter senetleri ilam niteliği taşıdıkları için
Türkiye’nin her yerinde takibe konu edilebilir. Takibe başlandıktan sonra
alacaklı ikametgahını değiştirirse takibin yeni ikametgahına havalesini isteyebilir.
21.
Resen düzenleme yoluyla yapılan
senetlerin ilam niteliğinde belge sayılabilmesi hangi şartlara bağlıdır?
Cevap: Resen düzenleme yoluyla yapılan
senetlerin ilam niteliğinde belge sayılabilmesi için münhasıran bir para borcu
ikrarını içermesi ve bu para borcu ikrarının kayıtsız ve şartsız, yani tek
taraflı olması gerekmektedir.
22.
İki tarafa borç yükleyen bir
sözleşme, notelikçe resen düzenlenmiş olsa bile, neden ilam niteliğinde belge
sayılmaz?
Cevap: Karşılıklı taahhütleri içeren
sözleşmelerde, tarafların ifa etmekle yükümlü bulundukları edimler arasında
sıkı bir bağ vardır. Bu edimlerden biri diğerinin karşılığını oluşturur.
Karşılıklı ifaları içeren sözleşmelerde taraflardan biri kendi yükümlülüğünü
ifa etmedikçe ya da ifayı teklif etmedikçe karşı tarafın ediminin ifasını
isteyemez. Bunun sonucu olarak da tek taraflı talep ile İcra Müdürlüğü işlem
yapmayacağından hukuk yönünden bu tür sözleşmeler ilam niteliğinde
değildir.
23.
Onaylama yoluyla senet için
düzenlenen onay şerhi hangi bilgileri içerir?
Cevap: Onay şerhinde;
• işlemin yapıldığı yer ve tarih,
• ilgilinin kimliği, adresi ve vergi
kimlik numarası,
• noter ilgiliyi tanımıyorsa, kimliği
hakkında gösterilen ispat belgesi,
• imza noter huzurunda atılmışsa bu
husus, imza dışarıda atılıp huzurda ilgili imzanın kendisine ait olduğunu kabul
etmişse ilgilinin bu yöndeki beyanı,
• işleme katılanların imzaları, noterin
imzası ve mührü yer alır.
24.
Onaylama yoluyla yapılan senetlerin
hukuki sonuçları nelerdir?
Cevap: Onaylama yoluyla yapılan senetler,
imza ve tarih sahteliği sabit oluncaya kadar geçerlidir. Bu işlemlerin noter
tarafından resen düzenleme biçiminde yapılmasını gerektiren bir hüküm
bulunmadığı için bu tür senetlerdeki resmi şekil sadece ispat şartıdır.
NOTERİN
İŞLEMLERİNE İLİŞKİN DİĞER
BİLGİLER
25. Noter, imza yetkisini kimlere devredebilir?
Cevap: Noter,
imza yetkisini; üç ayını tamamlamış
stajyerlere,
• süre aranmaksızın, aynı noterlik
dairesinde çalışan başkatibe,
• üç ayını tamamlamış katiplerden biri
veya birkaçına devredebilir.
Tek katiple
çalışan noterliklerde katibe imza yetkisi verilebilmesi için üç ayını
tamamlaması koşulu aranmaz
26. Noter, herhangi bir nedenle görevi başında bulunmadığında evrakı kim
imzalar?
Cevap: Noterin her hangi bir nedenle görevi
başında bulunmadığı durumlarda evrak, imzaya yetkili kişi tarafından noter
adına imza atılır. Bu durumda, imza yerine yetkili şahsın adı ve sıfatı da
yazılır.
27. Noter, imza yetkisini geri almak istediğinde nasıl bir prosedür izlenir?
Cevap: Noter, gerekli gördüğü takdirde imza
yetkisini her zaman geri alabilir. Bu durumda keyfiyeti ilgiliye yazılı olarak
tebliğ eder. Ayrıca, yetkinin geri alındığı Cumhuriyet Savcılığı aracılığıyla
Adalet Bakanlığına, Valiliğe, Türkiye Noterler Birliğine ve Noter Odasına
bildirilir. Noter gerekli görürse imza yetkisinin geri alındığının ve bunun
tarihinin bir gazete ilanıyla bildirilmesini, giderleri kendisine ait olmak
üzere, Noter Odasından isteyebilir.
28. Noterde başkaları adına işlem yapmak isteyen bir kişi hangi belgeleri
ibraz etmelidir?
Cevap:
• Vekil için, vekâletname düzenlemeye
yetkili hâkim veya noterce onaylanmış vekâletname,
• Veli için, kendisi ve velayeti
altında bulunan kişinin nüfus hüviyet cüzdanları,
• Vasi ve kayyım için, mahkeme kararı
ve nüfus hüviyet cüzdanları,
• Mirasçı için, veraset belgesi ve
nüfus hüviyet cüzdanı,
• Mümessiller için, temsil veya izin
kâğıdı,
• Köy tüzel kişiliğini temsil yetkisini
haiz muhtarlar için, yetkili idare makamlarının usulüne göre verecekleri yetki
belgeleri.
29. Noter tarafından işlem yapılan hangi belgelere fotoğraf yapıştırılması
zorunludur?
Cevap:
• Niteliği bakımından tapuda işlem
yaptırılmasını gerektiren sözleşmeler,
• Niteliği bakımından tapuda işlem
yaptırılmasını gerektiren vekaletnameler ile boşanma davaları için düzenlenecek
vekaletnameler,
• Vasiyetnameler,
• Mülkiyeti muhafaza kaydıyla yapılan
satım sözleşmeleri,
• Gayrimenkul satış vaadi,
• Evlat edinme sözleşmesi,
• Tanıma senedi,
• Miras taksim sözleşmesine ilişkin
olarak düzenlenen belgeler.
30. Bir noter işleminde yapılan çıkıntıların geçerli olması için hangi
koşulların sağlanması gerekmektedir?
Cevap: Bir noter işleminde yapılan çıkıntıların
geçerli olması için bunların ilgilinin imzasını ve noterin onayını taşıması
gerekmektedir. İlgilinin imzasını ve noterin onayını taşıyan çıkıntıların el
yazısıyla değil, daktiloyla yazılması gerekmektedir.
31. Noterlik işlemlerinde değiştirme, fesih, iptal ve düzeltme için nasıl bir
yol izlenir?
Cevap: Bir noterlik işleminin,
tamamlandıktan sonra, değiştirilmesi, feshi, iptali veya önceki işlemin nitelik
ve değerini değiştirmemek şartıyla düzeltilmesi önceki işlemin yapıldığı
şekilde yeni bir işlemle yapılır. Diğer bir deyişle, önceki işlem düzenleme
şeklinde yapılmışsa onu değiştirmek, fesih veya iptal etmek için yine düzenleme
şeklinde bir işlem yapmak, önceki işlem onaylama şeklinde yapılmışsa onu
değiştirmek, fesih veya iptal etmek için yine onaylama şeklinde bir işlem
yapmak gerekir. Yeni işlemin tarih ve numarası, noterlik dairesinde bulunan
önceki işleme ait kağıda yazılır. Yeni işlem başka bir noterlikte yapılırsa bu
noterlik, yeni işleme ait kağıdın bir nüshasını, ilk işleme ait kağıda bağlanmak
üzere o işlemi yapan notere gönderir.
32. Noter işlemleri nerede yapılır?
Cevap: Noter işleminin kural olarak noterlik
dairesinde yapılması gerekir. Bununla birlikte, işlemin noterlik dairesinde
yapılması gecikmeye veya başka bir zorluğa yol açacaksa, sebebi iş kağıtlarında
gösterilmek suretiyle işlemin daire dışında da yapılması mümkündür.
NOTER
İŞLEMLERİNİN HÜKÜMLERİ VE HUKUKİ SONUÇLARI
33.
Noterlik işlemlerinin geçerlilik
süresiyle ilgili koşulları açıklayınız.
Cevap: Noterlik Kanunu’na göre yapılan
bütün işlemler resmi sayılırlar. Noter tarafından düzenleme yoluyla yapılan
senetler sahteliği sabit oluncaya kadar; onaylama yoluyla yapılan senetler imza
ve tarih sahteliği sabit oluncaya kadar; bunlar dışında kalan şekillerde
yapılan noterlik işlemleri aksi sabit oluncaya kadar geçerlidir.
34.
Yabancı bir devlet makamı tarafından
düzenlenen resmi belgeler, Türkiye’de de geçerli midir? Cevap: Yabancı
bir devlet makamının düzenlediği resmi belgelerin Türkiye’de bu niteliği
taşıması, belgenin verildiği devletin yetkili makamı veya Türk konsolosluk
makamı tarafından onaylanmasına bağlıdır.
35.
Başka bir ülkede resen düzenlenmiş
bir noter senediyle Türkiye’de icra işlemi yapılabilir mi?
Cevap: Başka bir ülkede resen düzenlenmiş
bir noter senedinin düzenlendiği ülkenin yetkili makamınca usulüne uygun bir
biçimde gerçekleştirildiği oradaki Türk Konsolosu tarafından onaylandığında, bu
belge Türkiye’de resmi senet niteliği kazanır. Böyle bir noter senedi, kayıtsız
ve şartsız bir para borcu ikrarını içeriyorsa Türkiye’de doğrudan, yani ayrıca
bir tenfiz kararına gerek olmadan icraya konulabilir.
0 yorum: