Noterliğin Tanımı, Niteliği ve Hukuktaki Yeri




NOTERLİĞİN          VE      NOTERLİK HUKUKUNUN TANIMI
1.     Noter kelimesinin anlamı nedir?
Cevap: Noter kelimesi, Latince notarus’dan gelir ve not tutan, süratle yazı yazan, seri yazı yazan anlamını taşır. 
2.     Noterlik müessesesi neden doğmuştur?
Cevap: Tarihin her devresinde kişiler arasındaki hukuki ilişkilerin belirli şekillere uygun olarak düzenlenmesi ve bunlara resmiyet verilmesi lüzumu hissedilmiş ve böylece günün ihtiyaçlarına göre gelişim kaydederek bugünkü noterlik müessesi doğmuştur.
3.     Noterlik esas olarak ne zaman onaylanmıştır?
Cevap: Noterlik esas olarak 18 Ocak 1972’de kabul edilen, 5 Şubat 1972 yılında Resmi Gazete’de yayınlanan 1512 Sayılı Noterlik Kanunu’nda tanımlanmış ve düzenlenmiştir.  
4.     Noterliğin kanuni tanımı nedir?
Cevap: Noterlik Kanunu’nun 1. maddesinin ikinci cümlesindeki “Noterler, hukuki güvenliği sağlamak ve anlaşmazlıkları önlemek için işlemleri belgelendirir ve kanunlarla verilen başka görevleri yaparlar.” biçimindeki tanım, Noterliğin kanuni tanımıdır.  
5.     Noterlik müessesesinin işlevi nedir?
Cevap: Özel hukuktan doğan birçok hakkın etkin olarak kullanılması ve kolayca ihlâl edilememesi açısından noterlik müessesesi çok önemli bir işleve sahiptir. Noterliğin ana eylemi tespittir. Dolayısıyla uyuşmazlıkların içinde olamazlar, yarar ve çekişmelerin tarafı değil, belki de yalnızca tespitçisi olabilirler. Sonuç olarak Noter hukuki güvenliği sağlamak ve hukuki anlaşmazlıkların doğumunu önlemek amacı ile kamusal yetki kullanan, serbest meslek erbabıdır. 
6.     Noterlik Hukuku nasıl tanımlanmaktadır?
Cevap: Noterlik Hukukunu; noterlik müessesesinin hukuk sistemi içindeki yeri ile diğer hukuk dallarıyla olan ilişkisini inceleyen bilim dalı olarak tanımlamak mümkündür. Bu tanım hem teoride hem de pratikte ihtiyacı karşılayan bir tanımdır. 
NOTERLİĞİN KURULMASI VE YETKİ ÇEVRESİ
7.     Noterliğin kurulması ve kapatılması kimin yetkisi altındadır? 
Cevap: Noterlik kurulması Adalet Bakanlığının yetkisindedir. Bununla birlikte, noterlik Kanunu’nun 3 üncü maddesinin dördüncü fıkrası Adalet Bakanlığına, bir yerde birden fazla noterlik açma ve bir yerde bulunan birden fazla noterliklerden birisini kapatma yetkisini kullanmadan önce Türkiye Noterler Birliği’nin mütalaasını alma yükümlülüğü getirmiştir. Ancak Adalet Bakanlığı sadece mütalaa almaktadır. Yeni noterliklerin açılmasında ve var olanların kapatılmasında son ve tek karar mercii Adalet Bakanlığı’dır.
8.     Adalet Bakanlığı Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü ve Türkiye Noterler Birliği’nin çıkardığı genelgelere göre noterliğin yetki çevresi nedir?
Cevap: Bu genelgeler gereğince, bir noterlik işleminin herhangi bir yer noterliğinde yapılabilmesi için, işlemin taraflarından en az birinin ilgili noterliğin yetki çevresi içinde oturması veya iş yerinin bulunması ya da işlemin aynı sınırlar içinde yapılacak bir işe ait olması gerekmektedir.” 
9.     Noterlik Kanunu’nun 4 üncü maddesine göre noterlikler nasıl sınıflandırılmıştır? 
Cevap: Noterlik Kanunu’nun 4 üncü maddesi, noterliklerin dört sınıfa ayrılmasını öngörmüştür. İlk üç sınıf noterlik, her noterliğin yetki çevresi içindeki nüfus, iş yoğunluğu ve noterlik geliri esas tutularak sınıflandırılır. Noterlerin sınıflandırılması Noterler Birliği’nin mütalaası alınarak Adalet Bakanlığı’nca yapılır. Birinci, ikinci ve üçüncü sınıf noterliklerin başında birer noter bulunur. Buna karşılık, dördüncü sınıf noterlikler, o yerin bağlı bulunduğu Adalet Komisyonunun görevlendirme yazısı üzerine, Adalet Bakanlığı’nca görevlendirilerek kâtip sınıfından bir adalet memuru tarafından geçici olarak yönetilir ve bu kimselere “geçici yetkili noter yardımcısı” adı verilir. 
NOTERLİĞİN ÖZELLİKLERİ
10.  Kamu hizmeti olarak nitelenebilmesi için hangi öğelerin varlığı gerekmektedir?
Cevap: Kamu hizmeti nitelemesi, iki temel öğenin varlığını gerektirmektedir. Bunlardan ilki hizmetin kamuya yönelmiş olduğunun siyasal organlarca kabul edilmesi yani diğer bir ifadeyle kamuya yararlı olması, ikincisi ise kamu kuruluşlarınca veya ilgili kamu kurumunca denetlenen özel kişilerce ifa edilmesidir. 
11.  Noterliğin kamu hizmeti olarak nitelendirilebilir mi?
Cevap: Kamu hizmetleri, genel ve kolektif gereksinmeleri karşılayarak kamu yararını gerçekleştiren hizmetler ise, toplumda adalet dağıtımına dair faaliyetlerin kamusal nitelikte bir hizmetler bütünü olduğu tartışılmazdır. Bu durumda noterlik kamu hizmeti olarak nitelendirilebilir. Noterliğin kamu hizmeti niteliği, gereksinim duyan herkesin bu faaliyetlerden yararlanabilmesini gerektirir. 
12.  Noterlik bir kamu hizmeti ise, noter bir kamu görevlisi midir? 
Cevap: Noterlik Kanunu’nda açık bir hüküm bulunmamakla birlikte, bu Kanunun, noterleri memur olarak kabul etmediği dolaylı bir şekilde anlaşılmaktadır. Yine Noterlik Kanunu’nun 40’ıncı maddesinde de noterlik dairesinin resmi daire kabul edilmemiş, resmi daire “sayıldığı” hükme bağlanmıştır. Gerçekten de noterlik dairesinin kira ve diğer giderlerinin notere ait olması, çalışanların memur olmaması bilakis sosyal güvenlik açısından işçi olarak kabul edilmeleri, noterlik ücret tarifelerinin, özel kanun hükümleriyle belirlenmesi bunun gerekçeleridir. Sonuç olarak Noter, idare hukuku anlamında bir kamu görevlisi değildir. Ancak hukuken tanınmış iktidar ve yetki kullanmak suretiyle bir kamu görevi ifa etmektedir. 
13.  Noterlik serbest meslek olma özelliğini taşımakta mıdır?
Cevap: Noterliğin sıradan bir serbest meslek olduğunu söylemek doğru olmaz. Çünkü noterler her ne kadar serbest meslek olarak kabul edilseler de istedikleri yerde iş göremez, istedikleri ücretle iş yapamaz, ücrette pazarlık edemez, kendilerine ait ücretten de indirimde bulunamaz ve reklâm yapamazlar. Noterler için gerek mesleki açıdan gerek ise özel hayatlarına ilişkin ciddi sınırlamalar getirilmiştir. 
NOTERLİĞE KABUL VE MESLEĞE GİRİŞ
14.  Noterlik mesleğine giriş için gerekli olan şartlar nelerdir?
Cevap: Noterlik mesleğine giriş için gerekli şartlar on üç tanedir. Bunları, kanunda düzenlenişlerine göre şöyle sıralayabiliriz: 
1.       Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,  
2.       21 yaşını bitirmiş ve 40 yaşını doldurmamış olmak,  
3.       Türk hukuk fakültelerinin birinden mezun olmak veya yabancı bir memleket hukuk fakültesinden mezun olup da, Türkiye hukuk fakülteleri programlarına göre noksan kalan derslerden başarılı sınav vermiş bulunmak,  
4.       Kesinleşmiş bir kararla yüz kızartıcı bir suçtan veya ağır hapsi gerektiren bir cürümden mutlak olarak yahut kasti bir cürümden bir sene veya daha fazla  hapis cezası ile hüküm giymiş olmamak,  
5.       657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. Maddesine göre devlet memurluğuna atanmaya engel bir mahkûmiyeti bulunmamak,  
6.       Kesinleşmiş bir ceza veya disiplin kararı sonucunda hâkim, savcı, memur  yahut avukat olmak niteliğini kaybetmiş bulunmamak,  
7.       Noterlik mesleğine yaraşmayacak tutum ve davranışları çevresince bilinmiş  olmamak,  
8.       Noterlikle ve noter stajyerliği ile birleşemeyen bir işle uğraşmamak,  
9.       Mahkeme kararı ile kısıtlanmış olmamak,  
10.    İflâs etmiş ise itibarı iade edilmiş olmak, (hileli ve taksirli müflisler itibarları iade edilmiş olsa bile kabul olunmazlar), 
11.    Hakkında aciz vesikası verilmiş ise bunu kaldırmış bulunmak, 
12.    Noterlik görevini devamlı ve gereği gibi yapmaya engel vücut veya akılca malul olmamak,
13.    Staj yapılacak yerde ikametgâhı bulunmak. 
15.  Noterlik stajına tabii olmadan noter olabilmelerine imkan sağlanan kişiler kimlerdir?
Cevap: Staj yapmadan noter olabilen kişiler şunlardır:
1.       Adli veya askeri hâkimlik yahut savcılıklara atanmış olanlar, 
2.       Avukat unvanını kazanmış olan veya Avukatlık Kanunu’na göre staj ve avukatlık sınavı şartlarından bağışık olarak avukatlığa kabul olunmaya hak kazanmış bulunanlardır. 
16.  Noterin atanması nasıl ve hangi merci tarafından yapılır?
Cevap: Bir noterliğe bir noterin atanabilmesi için ilk adım olarak bir ilan yapılması gerekmektedir. Adalet Bakanlığı tarafından yapılacak bu ilânlarda, boşalan ve üçüncü sınıfa geçirilen noterliğin bir önceki yıla ait gayrisafi geliri, açılan noterliğin ise emsallerine göre Adalet Bakanlığı’nca tahmin edilecek gayrisafi geliri ve isteklilerin hangi belgelerle birlikte başvurmaları gerektiği gösterilir. Adaylar arasından söz konusu noterliğe atama yapmaya yetkili merci Adalet Bakanlığı’dır.
17.  Atanan noterin göreve başlamasıyla ilgili düzenlemenin şartları nelerdir?
Cevap: “Noter sıfatı, noterliğe atama kararının tebellüğü ile kazanılır. Kendi sınıfında veya daha yukarı sınıfta başka bir noterliğe atanan veya nakledilen noter atama yahut nakledilme kararını tebellüğ ettiği tarihte yeni noterlik sıfatını kazanmakla beraber eski noterlik sıfatı da sona erer. Atanan noter, atama veya nakledilme kararının tebliğinden itibaren bir ay içinde yeni görevine başlamak zorundadır.
18.  Noterlik görevinin sona ermesini gerektiren durumlar nelerdir?
Cevap: Noterlik görevinin sona ermesi kanunda sekiz ana başlık altında toplanmıştır. Bunlar sırasıyla;
1.       Yaş tahdidine (altmış beş yaş) tâbi tutulması: İnsanların belli bir yaştan sonra tam bir üretkenlik içinde olmalarını beklemek yanlış olup bu nedenle kanun koyucu 65 yaşını dolduran noterlerin görevlerinin sona erdiğini kabul etmiştir. 
2.       Noterin istifa etmiş sayılması: Bir noterliğe atanan veya nakledilenler, atama veya nakledilme kararının tebliğinden itibaren bir ay içinde yeni görevlerine başlamak zorunluluğundadırlar. Atanan veya nakledilen kimsenin bu süre içinde, haklı bir sebep olmaksızın göreve başlamaması veya atanma yahut nakledilme isteminden vazgeçme dilekçesinin, atama ve nakil kararının kendisine tebliğinden sonra Bakanlığa veya Cumhuriyet Savcılığına verilmesi halinde, bu kimse noterlik mesleğinden istifa etmiş sayılır.  
3.       Meslekten çıkarma cezası alması: Noterlik Kanunu’na göre bir daha atanmamak üzere noterlikten çıkma cezası alınması noterlik görevini sona erdirir.  
4.       Başka bir noterliğe atanması veya nakledilmesi: Kendi sınıfında veya yukarı sınıfta başka bir noterliğe atanan veya nakledilen noter, atama yahut nakledilme kararını tebellüğ ettiği tarihte yeni noterlik sıfatını kazanmakla beraber eski noterlik sıfatı da sona erer.  
5.       Noterlik Kanunu’nun 7 inci maddesindeki (ikinci bent hariç) şartlardan birinin kaybedilmesi halinde noterlik görevi sona erer. 
6.       Noterin meslekte yeterli olmadığının anlaşılması halinde görevine son verilir. Adalet müfettişleri tarafından yapılan teftişler sonunda hakkında düzenlenen, birbirini izleyen son iki hal kâğıdında meslekte yeterli olmadığı belirtilmiş ve son teftişten itibaren en az altı ay hizmet gördükten sonra yaptırılacak üçüncü teftişte de Adalet müfettişinin meslekte yeterli olmadığı kesin kanısına varmış olması halinde Adalet Bakanlığınca noterin görevine son verilir.  
7.       Noterin istifa etmesi: Noterler kendinden kaynaklanan veya iradi nedenlerle noterlik görevlerini iradi olarak sonlandırabilirler.  
8.       Ölüm: Ölmesi durumlarında noterlik görevi sona erer.







Categories:
Similar Videos

0 yorum: