Noterlerin Hak ve Yükümlülükleri


NOTERLERİN HAKLARI

1.     Hukukun en temel kavramlarından biri olan “hak” kavramını tanımlayınız.  
Cevap: Hak, hukuken korunan menfaat, kişilere tanınan yetki ve davranış özgürlüğü anlamına gelir. 
2.     Kamu hakları ve özel haklar arasındaki temel fark nedir? 
Cevap: Kamu hakları kamu hukukundan, özel haklar ise özel hukuktan doğan haklardır.
3.     Kamu hakları kaça ayrılır?
Cevap: Kamu hakları; kişisel, sosyal ve siyasal olmak üzere üçe ayrılır.  
4.     Özel hakları sınıflandırmada kullanılan ölçütlere birkaç örnek veriniz?
Cevap: Özel haklar; niteliklerine, konularına, devredilip devredilemediklerine, amaçlarına ve bağımsız olup olmamalarına göre çeşitli sınıflara ayrılır.  
5.     Noterlerin ücret hakkını belirleyen esaslar nerede yer alır?
Cevap: Noterlerin ücret hakkını belirleyen esaslar Noterlik Kanunu ve ücret tarifesinde yer alır.
6.     Noterlerin ücret hakkıyla ilgili hangi esas noterliğin kamu hizmeti niteliğiyle ilişkilidir?
Cevap: Noterlerin ücret tarifelerinin kanunla belirlenmiş olması ve dolayısıyla noterlerin alacakları ücreti kendi iradeleriyle belirleyememeleri noterliğin kamu hizmeti niteliğinin bir sonucudur.
7.     Noterlerin gelir kaynakları nelerdir?
Cevap: Noterlerin mesleki gelirleri üç başlık altında toplanır. Bunlar ücret gelirleri, noter hissesi gelirleri ve ortak cari hesap gelirleridir. 
8.     Noterlik ücret tarifesini hangi kurum belirler?
Cevap: Noterlik ücret tarifesi, Türkiye Noterler Birliğinin mütalaası üzerine Adalet Bakanlığı tarafından belirlenir.
9.     Noterlik ücret gelirleri neleri kapsamaktadır?
Cevap: Aşağıdaki işlemlerden edinilen gelirler, noterlerin ücret gelirleri arasındadır:
       noterlerin yaptıkları işlemlere ait harç üzerinden hesaplanacak ücretleri, 
       düzenleme,
       yazı, bir dilden diğer dile veya bir yazıdan diğer yazıya çevirme, 
       karşılaştırma,  
       tescil, 
       emanetlerin saklanması, 
       kanunların harç, vergi ve resimlerden bağışık olduğu yazılı işlemler, 
       defter onaylanması 
       kanunun ücret almayı öngördüğü sair işlemler, 
       noterlerle imzaya yetkili vekillerinin yol ödeneği. 
10.  Noter ücretini tanımlayınız.
Cevap: Noter ücreti, noterlerin yaptıkları işlemlere ait harç üzerinden hesaplanacak ücretleridir.
11.  Düzenleme ücretini tanımlayınız.
Cevap: Niteliği bakımından tapuda işlem yapılmasını gerektiren sözleşme ve vekâletnameler, vasiyetname, mülkiyeti muhafaza kaydı ile satış, gayrimenkul satış vaadi, vakıf senedi, evlenme mukavelesi, evlât edinme ve tanıma, mirasın taksimi sözleşmesi ve diğer kanunlarda öngörülen sair işlemler bu fasıl hükümlerine göre düzenlenir. Başta vasiyetname ve vakıf senedi düzenlenmesinden alınacak ücretlere düzenleme ücreti adı verilir.
12.  Noterlik uygulamalarında düzenleme işleminde ücretlendirme esası nedir?
Cevap: Noterlik uygulamalarında düzenleme şeklinde yapılan evrak ücretlendirilirken Harçlar Kanunu’nun 135. maddesine göre, her satır 50 harf olmak üzere, 20 satırlık yazı bir sayfa olarak kabul edilecektir. 
13.  Yazı ücretini tanımlayınız.
Cevap: Noterlikte yazılan işlemlerin asıl veya suret her bir sayfası için alınacak ücrete yazı ücreti adı verilir 
14.  Bildirim yazı ücretini tanımlayınız.
Cevap: Kanunun bildirmekle yükümlü kıldığı işlemlerin ilgili mercilere bildirimi için noterlerin yazacakları her tezkere için alınacak ücrettir. 
15.  Bildirim ücretine bir örnek veriniz.
Cevap: Noterlerin kendilerine teslim edilen vasiyetnameleri ve ölüme bağlı tasarrufları, yapanın ölümünden sonra, yapanların kayıtlı oldukları nüfus dairelerine yazıyla bildirmek için aldıkları ücret bildirim ücretine bir örnektir. 
16.  Çevirme ücretini tanımlayınız.
Cevap: Bir dilden diğer bir dile veya bir yazıdan başka bir yazıya çeviriler karşılığında sayfa durumuna göre alınan ücrettir. 
17.  Karşılaştırma ücretini tanımlayınız.
Cevap: Noterlik dışında yazılarak onay için getirilen işlemlerde, ibraz olunan evrakın birbirine uygunluğunun karşılaştırılması sebebiyle sayfa sayısına göre alınan ücrettir. 
18.  Tescil ücretini tanımlayınız.
Cevap: Kanunların tescilini öngördüğü işlemlerin noter tescil defterine işlenmesi nedeniyle alınan ücrettir.  
19.  Emanetlerin saklanması ücretini tanımlayınız.
Cevap: Noterlere saklanmak üzere teslim edilen eşya, belge veya değerli kağıtların saklanması için yıl üzerinden alınan ücrettir.
20.  Emanetleri saklamak için ücret belirlenirken hangi etkenler dikkate alınır?
Cevap: Emanetlerin saklanması için belirlenen ücrette saklama süresi, saklanan emanetin niteliği ve değeri ve saklama için özel bir donanım gerekip gerekmediği dikkate alınır.
21.  Defter onaylama ücretini tanımlayınız.
Cevap: Noterler Türk Ticaret Kanunu ve diğer kanunların hükümlerine göre tutulması gereken defterleri bu kanunlar uyarınca onaylarlar. Kanunen onaylanması gereken defter, fatura ve benzeri belgelerin onaylanması için alınan ücrete defter onaylama ücreti denir.
22.  Noterler ve imzaya yetkili vekillerine verilen yol ödeneğini tanımlayınız.
Cevap: Noterler ve imzaya yetkili vekillerinin noterlik dairesi dışında yaptıkları işler için, işlem bedeline ek olarak gidilen yol ve sair masraflar için aldıkları ücrettir. 
23.  Memur vasıtası ile tebliğ ücreti hangi durumlarda talep edilmektedir?
Cevap: İlgilinin talebi üzerine ve kanunun öngördüğü durumlarda, mahallinde memur vasıtası ile yapılacak tebliğlerde ücret talep edilir. 
24.  Sair ücreti tanımlayınız.
Cevap: Kanunun ücret almayı öngördüğü sair işlerden alınacak ücrettir. 
25.  Noterler tarafından fazla ücret alındığı veya sarfına gerek kalmayan tebligat ücreti bulunduğu harçlara ait zamanaşımı süresi içinde anlaşıldığında uygulanacak prosedürü açıklayınız. 
Cevap: Noterler tarafından fazla ücret alındığı veya sarfına gerek kalmayan tebligat ücreti bulunduğu harçlara ait zamanaşımı süresi içinde anlaşılırsa, beher şahıstan fazla alınan kırk gösterge rakamının ücretin alındığı yılın Bütçe Kanunu’nda gösterilen memur maaş katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak meblağı aşan ücretler Adalet Bakanlığı tarafından ilgilisine iade ettirilir ve Bakanlık, ödeme için notere yapılacak tebligattan Birliğe bilgi verir. 
26.  Noterin gelirleri arasında bulunan noter hissesi geliri ne anlama gelmektedir?
Cevap: Noterler, noterlikte yapılan işlemler ve düzenlenen kâğıtlar dolayısıyla tahsil ettikleri vergi, resim ve harç tutarları üzerinden yüzde üç oranında noter hissesi alırlar. 
27.  Noterin gelirleri arasında bulunan ortak cari hesap gelirinin nasıl edinildiğini açıklayınız.
Cevap: Yargı çevresi içinde birden çok noterlik bulunması veya bir ilin belediye sınırları içinde her yıl, harç veya damga vergisine tabi değeri, belli meblağdan fazla olan noterlik işlemlerinin yapılmasından elde edilen her çeşit ücret ve noter hissesi tutarının yüzde on beşini aşmamak üzere Noter Odası Yönetim Kurulunca tespit edilecek oran alıkonulduktan sonra, kalanı, işlemi yapan noterlikçe, milli bir bankada açtırılan noterlik ortak cari hesabına yatırılır. Bu hesapta toplanan paralar, her üç ayda bir o yerdeki ilgili noterlere veya varsa Noterlik Kanunu’na göre görevlendirilmiş noter vekillerine eşit miktarda ödenir.  
Noterler, büyükşehir sınırları içerisinde ise ve mülki sınırlar içinde hem birinci sınıf noterlikler hem de başka sınıf noterlikler var ise birinci sınıf noterlikler için oluşturulan ortak hesap bu sınıfa mensup noterlikler arasında; diğer sınıf noterlikler için kuruldukları ilçenin mülki sınırları içindeki noterlerle ortak hesap birikintileri eşit miktarda paylaştırılır. 
28.  Noterlik Kanunu ve Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nde noterlik giderlerine ilişkin hangi düzenlemeler yer almaktadır?
Cevap: Noterlik Kanunu’nun 40. maddesine göre
“Noterlik dairesinin her türlü gideri notere aittir”. Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nin 5. maddesi ise noterlik gideri olarak kabul edilen kalemleri şöyle belirtmiştir:  
       noterlik dairesinin kirası, 
       aydınlatma,     ısıtma,             kırtasiye          ve        personel ücretleri,
       sigorta primleri,
       işyeriyle ilgili vergi, resim ve harçlar,
       görevin yapılabilmesi için başkalarına gördürülen ilgili PTT ücretleri, 
       vergi mevzuatlarına göre gider kaydı mümkün olan sair harcamalar.
29.  Noterlerin kaç gün izin hakkı vardır?
Cevap: Noterlerin izin hakları kıdemlerine göre düzenlenmiştir. Buna göre, noterlik hizmeti altı aydan on yıla kadar (on yıl dahil) olan noterlerin otuz gün, daha fazla hizmeti olan noterlerin ise kırk gün yıllık izin hakları vardır. Noterlik Kanunu’nda belirlenen otuz ve kırk günlük bu sürelere gidiş ve dönüş süreleri de dahildir. 
30.  Noterlerin yıllık izinlerini vermekle yetkili makam neresidir?
Cevap: Noterlerin yıllık izinlerini vermekle yetkili makam Adalet Bakanlığıdır.
31.  Noterlik özünde serbest bir meslek olmasına rağmen, noterlerin yıllık izinlerini Adalet Bakanlığından almalarının nedeni nedir?
Cevap: Adalet Bakanlığının notere, anayasal hakkı olan izin kullanmasında izin vermeye yetkili makam olması çelişki gibi görünse de noterliğin neredeyse mahkemelerin yetkisine yakın ve hukuku inşa eden işlemleri nedeniyle izin hakkının sınırlarının çizilmesi yerinde bir uygulamadır. Kamunun adalet ihtiyacı kişilerin iznini bekleyemez. Kamusal hizmet kişilerden bağımsız ve süreklilik arz eden bir durumdur. 
32.  Noterlerin iki yıllık izinlerini birlikte kullanmalarına ilişkin düzenleme nasıldır?
Cevap: Noterlerin iki yıllık izinlerini birlikte kullanmaları mümkündür. Buna karşılık iki yıl geçtikten sonra eski izinlerin kullanılması mümkün değildir. Diğer bir ifadeyle, iki yıl geçtiği halde kullanılmayan izinler tamamen düşer.
Ancak burada dikkat edilmesi gereken kullanılmayan izin üzerinden iki yıl geçen izindir. Kullanılmayan iki yıllık izin birlikte kullanılamaz şeklinde yorum yapılamaz. 
33.  Noterlerin izin sürelerini aşmalarıyla ilgili düzenleme nasıldır?
Cevap: Haklı bir engeli olmaksızın iznini on beş gün geçiren noterler, noterlik görevinden istifa etmiş sayılırlar. Noter, izin hakkını haklı bir engeli olmadan fazla geçirmişse ancak geçirilen gün sayısı 15’den azsa disiplin cezası uygulanır. Kanun koyucu burada özel bir düzenleme yoluna gidip ilk defa 15 izin hakkını ihlal edene verilecek disiplin cezasının “kınama” olacağını kanun yoluyla düzenlemiştir. 
34.  Noterlerin kaç çeşit mazeret izni bulunmaktadır?
Cevap: Noterlik Kanunu’nda kişisel mazeret ve mesleki mazeret olmak üzere iki tür mazeret izni yer almaktadır. 
35.  Noterlik Kanunu’ndaki kişisel mazeret izniyle ilgili düzenlemeler nelerdir?
Cevap: Kanun gereğince, haklı bir engeli bulunmak şartıyla noterlere, noterliğin bulunduğu yer cumhuriyet savcısı tarafından, gidiş ve dönüş dâhil olmak ve bir defada on günü geçmemek üzere mazeret izni verilebilir. Bir yıl içinde bu şekilde alınan izinler toplamı yirmi günü aşamaz. Bir yıl içinde alınan mazeret izni toplamı yirmi günü aştığı takdirde aşan süre yıllık izinden düşülür. 
36.  Noterlik Kanunu’ndaki mesleki mazeret izniyle ilgili düzenlemeler nelerdir?
Cevap: Türkiye Noterler Birliği organlarında çalışmak (Yönetim / Denetim / Disiplin Kurulu çalışmaları) için ve Türkiye Noterler Birliği veya Adalet Bakanlığınca verilen görevler (örneğin ulusal ya da uluslararası sempozyumlara temsilcilik veya bilirkişilik) dolayısıyla işinin başından ayrılmak zorunda kalan noterler, noterliğin bulunduğu yerdeki cumhuriyet savcısına haber vermek şartıyla işin gerekli kıldığı süre için mazeret izinli sayılırlar. Bu izinler yıllık izinden hiçbir durumda indirilemez. Kanun koyucu Noterler Birliğindeki çalışmalarda veya Adalet Bakanlığı tarafından verilen görevlerin kamusal hak olan izinden düşülmesini engelleyerek bu faaliyetleri kamu yararına mesai olarak kabul etmiştir. 
37.  Noterlik Kanunu, hastalık istirahatiyle ilgili nasıl bir düzenleme yapmaktadır?
Cevap: Noterlerden hizmet süreleri beş yıla kadar (beş yıl dahil) olanlar üç aya kadar hastalık istirahati kullanabilirler. Hizmet süreleri beş yıldan on yıla kadar (on yıl dahil) olan noterler altı aya kadar hastalık istirahati kullanabilirler. Hizmet süreleri on yıldan daha fazla olan noterler ise bir yıla kadar hastalık istirahati alabilirler. 
Bu sürelerin sonunda hastalıklarının devam ettiği, resmi sağlık kurullarının raporu ile belgelendirilen noterlerin izinleri, kanunda belirtilen miktarların iki katı kadar daha uzatılabilir. Diğer bir deyişle, hizmet süreleri beş yıla kadar olanların üç aylık istirahat süreleri altı aya, hizmet süreleri beş yıldan on yıla kadar olanların altı aylık istirahat süreleri bir yıla kadar, hizmet süreleri on yıldan fazla olanların bir yıllık istirahat süreleri iki yıla kadar uzatılabilir. Bu sürelerin sonunda da iyileşemeyen, hastalıkları devam eden noterlerin görevlerine Adalet Bakanlığınca son verilir. 

NOTERLERİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

38.  Noterlik Kanunu’nda yer alan “hiçbir hizmet ve görev noterlikle birleşemez” hükmünü açıklayınız. 
Cevap: Noterlik gibi çok önemli bir hukuki faaliyetin, yanında bir başka faaliyeti barındırması mümkün değildir. Ancak noterler yargı mercilerinin vereceği işlerle, ilim ve hayır kuruluşları başkan ve üyelikleri, hakemlik, vasiyeti tenfiz memurluğu yapabilirler. Noterler bu faaliyetlerini yerine getirirken esas faaliyet alanları olan noterlik bu durumdan olumsuz etkilenmemelidir. 
39.  Noterlerin yasaklı olduğu işler nelerdir?
Cevap: Noterlik Kanunu’na göre aşağıdaki konularda noterlere yasaklılık getirilmiştir:
       borsa oyunu oynamak, 
       657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 28. maddesinin birinci fıkrasındaki anlamda ticaret yapmak, 
       kefil olmak, 
       kendilerine ait ücretlerden herhangi bir şekilde indirim yapmak, 
       aracı kullanmak, 
       reklam ve rekabet niteliğinde bir eylemde bulunmak, 
       her ne suretle olursa olsun noterlik ücreti hususunda kendi aralarında sözlü veya yazılı anlaşma yapmak. 
40.  Noterlerin genel nitelikli yükümlülükleri nelerdir? Cevap: Noterlerin genel nitelikli yükümlülükleri:
       noterlik görevi ile birleşmeyen ve noterlerin yasaklı olduğu işleri yapmamak,
       çalışma saatlerine uymak,
       tatilde iş yapmamak,
       emredici hükümlere uymak,
       meslek sırlarını saklamak, evrak ve defterlerin gizliliğine uymak,
       yaş tahdidine uymak.
41.  Noterlerin çalışma saatlerini ve bunlara uyma yükümlülüğünü açıklayınız. 
Cevap: Noterlik dairesinde günlük çalışması söz konusu yerdeki diğer resmi dairelerle birlikte başlar. Noter odaları, üyelerinin günlük çalışma ve tatil saatlerini odanın her yılki olağan genel kurul toplantısında bir yıl süre ile uygulanmak üzere tespit eder ve Türkiye Noterler Birliği ile Adalet Bakanlığına bildirir. Noterlik dairesindeki iş kabulü süresi o yerdeki diğer resmi dairelerden en çok bir saat daha fazla olabilir. Noter, günlük çalışma saatleri dışında iş kabul edemez. 
42.  Noterler hangi durumlarda tatilde iş yapabilir ve bu durumu nasıl gerekçelendirir?
Cevap: Noterlerin tatil günlerinde ve çalışma saatleri dışında herhangi bir noterlik faaliyeti göstermeleri aslında yasaktır. Bu ana kuralın istisnası vasiyetname tanzim ve tasdiki veya gecikmesi zarara yol açabilecek noterlik işlemleridir. Noterlerin, tatil günlerinde ve iş günlerinde mesai saatleri dışında noterlik işlemleri yapmaları halinde, bunun gerekçesini evrakta göstermeleri ve bu işlemi yevmiye defterinin tatilden sonraki ilk numarasına kaydetmeleri kanuni zorunluluktur. 
43.  Noterlerin emredici hükümlere uyma zorunluluğunu açıklayınız.
Cevap: Noterler, kanunların emredici hükümlerine aykırı hususlarda işlem yapamazlar. Bu zorunluluk hükmü, imza onaylaması yapılan işlemlerin içeriği hakkında da uygulanır. 
44.  Noterlerin meslek sırrını saklama yükümlülüğünü açıklayınız.
Cevap: Noter ve noterlik kâtipleri, görevleri dolayısıyla öğrendikleri sırları, kanunların emrettiği haller dışında açıklayamazlar. Noterler, adalet dağıtımında her ne kadar avukatlar gibi kurucu unsur olarak sayılmasalar da ifa ettikleri görev toplumdaki herkesin noterlere tereddütsüz güveninin inşa edilmesini gerekmektedir. Bu tereddütsüz güvenin inşası için iş sahiplerinin sırlarının kanuni güvence altına alınması gerekmektedir. 
45.  Noterlerin evrak ve defterlerin gizliliğine uyma yükümlülüğünü açıklayınız.  
Cevap: Noterlik evrak ve defterlerinin daire dışına çıkarılabilmesi, mahkemenin veya sorgu hâkiminin kararıyla mümkündür. Noterlik evrak ve defterleri sadece serbest meslek sahibi noterin ticari sırları olarak korunmamaktadır. Defterlerin içeriğinde iş sahiplerinin anayasayla ve yasalarla korunan kişisel tasarruf ve haklarına ilişkin bilgiler yer almaktadır ve bunların iş sahiplerinin iradesi veya bir mahkeme kararı olmadıkça üçüncü kişiler tarafından görülmesi mümkün değildir. 
46.  Noterlik evrak ve defterlerini inceleme yetkisi verilen makamlar hangileridir?
Cevap: Noterlik evrak ve defterleri mahkeme, sorgu hakimliği ve Cumhuriyet savcılıklarınca veya resmi daireler tarafından, konusu da belirtilmek suretiyle, noterlikte soruşturmaya yetkili kılınan kimselerce incelenebilir. 
47.  İncelenmek üzere sunulan noterlik evrak ve defterlerinin ücretlendirmesi konusundaki kuralları açıklayınız.
Cevap: Soruşturma yetkisi bulunan kişilerle, Cumhuriyet savcılarının isteyecekleri örnekler noterlik ücretine tabi değildir. Diğer resmi mercilere verilecek örneklerden yalnız yazı ücreti alınır. 
48.  Noterlerin yaş tahdidine uyma yükümlülüğünü açıklayınız.
Cevap: Noterler 65 yaşını tamamladıklarında yaş tahdidine tabi tutulurlar. Kendileri istemese dahi yaş sınırlaması nedeniyle emekliye ayrılırlar. 

NOTER İŞLEMLERİNDEN YASAKLILIK

49.               Noter, tanık, tercüman ve bilirkişi hangi durumlarda noterlik işlemlerinde yer alamaz? Cevap:
       Noterin kendisi bizzat ilgili ise veya bir ilgili onun vekili olarak hareket ediyorsa, 
       aralarında evlilik birliği kalmamış olsa bile ilgililerden birinin karı veya kocası ise  
       ilgililerden biri ile aralarında sıhrî dahi olsa usul veya füru veya kan hısımlığından üçüncü sıhrî  hısımlıkta ikinci derecede civar hısımlığı veyahut da evlat edinme ilişkisi varsa,  
       ilgililerden biri noterin katip ve hizmetlisi ise,
       ilgililerden biri aralarında 2, 3 ve 4. bentlerde yazılı kişiler bulunan bir  şahsın vekili olarak hareket ediyorsa,  
       noterlik işlemi kendi yararına veya aralarında 2, 3 ve 4. bentlerde yazılı kişiler bulunan bir kimse yararına bir tasarrufu kapsıyorsa bu durumlar şahsında tecelli eden noter, tanık, tercüman veya bilirkişi o işleme katılamaz. 
50.               Noter işlemlerinde tanıklık yapamayacağı kanunla özel olarak düzenlenmiş kişiler kimlerdir? Cevap:
       Reşit olmayanlar,  
       Mahcurlar,  
       Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’na göre yeminli tanık olarak dinlenmeleri mümkün olmayanlar, 
       Noterin katip ve hizmetlileri.
51.               Bir yerde sadece bir noter bulunması ve bu noterin de noter işlerinden yasaklı olması durumunda noter işlemlerini kim yapabilir?
Cevap: Bir yerde sadece bir noterin bulunması ve onun da noter işlerinden yasaklı olması durumunda, söz konusu işlem aynı yerdeki asliye hukuk hakimi, o yerde asliye hukuk hakimi bulunmuyorsa sulh hukuk hakimi tarafından yapılır.  
52.               Noterin yasaklı olmasından dolayı noterlik işlemlerini hakim yaptığında noterlik ücret tahsili nasıl gerçekleşir?
Cevap: Noterlik işlemini yapan hakim, noterlik ücret tarifesinde yer alan ücretleri ve bu işlemler dolayısıyla tahsil edilen vergi, resim ve harç karşılığı olan noter hisselerini alamaz. Ancak işlemin daire dışında yapılması durumunda, Harçlar Kanunu’nun 34. maddesinde gösterilen yol tazminatının ilgili tarafından ödenmesi zorunludur. 


Categories:
Similar Videos

0 yorum: