GİRİŞ
1.
Büro nedir?
Cevap: En geniş anlamıyla
büro, bir organizasyonda bilgi üretimine ve iletişime dayalı işlerin, faaliyetlerin yerine getirildiği ortamdır.
Büro terimi dışında ofis, servis, daire sözcükleri de dilimizde
bu türdeki çalışma ortamlarını ifade etmek için, biri diğeri
yerine kullanılan terimlerdir.
2.
Günlük hayatta karşılaştığımız bürolar
nitelik
ve amaçlarına göre nasıl gruplanmaktadır?
Cevap:
·
Bir mesleğin
icrası için kurulan
bürolar
·
Kamuya ait bürolar
·
Özel sektöre ait bürolar
·
Sivil toplum
kuruluşlarına ait bürolar
3.
Sivil toplum kuruluşlarına ait bürolar nelerdir?
Cevap: Vakıflar, dernekler, sendikalar, meslek kuruluşları ve diğer gönüllü
kuruluşlara ait bürolardır (Tema Vakfı, Türk Eğitim Vakfı, AKUT Arama Kurtarma
Derneği, Türk-İş Sendikası, Mimarlar Odası, vb.).
BÜRO ORTAMLARINI ETKİLEYEN TEMEL DEĞİŞİMLER
4.
Günümüz büro ortamlarında zamana bağlı olarak değişen ve gelişen dinamik
ilişkinin öğeleri nelerdir? Cevap:
1.
İnsan
2.
Üretim
3.
Mekân
5.
Organizasyonlar için uzun dönemli başarının göstergeleri nelerdir?
Cevap:
·
Karlılık
·
Etkin hizmet
·
Yaratıcılık
·
Organizasyonel yenilenme
·
Müşteri memnuniyeti vb.
6.
Büro ortamlarının gelişmesinde etkili
olan
temel etmenler nelerdir?
Cevap:
1.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler
2. Organizasyonlar arası rekabet
3.
Küreselleşme
7.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin büro
ortamlarına etkileri nelerdir?
Cevap:
·
Kolay iletişim
·
Bilgi alışverişi
·
Donanımların gelişmesi
·
Kişiler ve kurumlar
arası iletişimin çeşitlenmesi ve ucuzlaması
8.
Bilgisayarlarda meydana
gelen
hangi
gelişmeler bürolardaki bilgi ve iletişimi etkilemiştir?
Cevap: Bilgisayarların hızlarının her geçen yıl katlanarak artması, boyutlarının küçülmesi, veri depolama ve bilgi işleme kapasitelerinin gelişmesi,
birbirine ağlarla bağlı bilgisayarların yaygınlaşması, bilginin
üretimi ile bilgiye ulaşım sürecini hem hızlandırmış hem de ucuzlatmıştır.
9.
Bilgi ve iletişim
teknolojilerinde meydana gelen gelişmelerin büro teknolojilerinde meydana getirdiği değişmeler nelerdir?
Cevap:
·
Bürolarda, yeni teknoloji ürünü
elektronik araçlar büro işlerini kolaylaştırmak için kullanılmaya başlanmıştır.
·
İşleri kolaylaştırmak ve otomatik hale getirmek üzere, özellikle dijital
teknolojiye sahip araçların sahip olduğu işlevlere
her geçen gün bir yenisi eklenmektedir.
·
Daha önce birçok
aracı kullanarak ayrı ayrı yerine getirilen işlevler
tek bir araç bünyesinde toplanmaya
başlanmıştır.
·
Çeşitli teknolojiler yardımıyla (örnek olarak kızıl ötesi dalgalar), büro araçları kablosuz ya da en az kablo bağlantısıyla çalışmaya başlamıştır.
10.
İnsanlar arasında artan iletişim imkânlarının küreselleşme anlamında dünyaya
etkileri nelerdir? Cevap: Ülkeler arasında ideolojilerden ziyade ekonomik ilişkilerin daha belirleyici olduğu günümüzde, insanlar arasında artan iletişim, küresel bilincin
artmasına,
bir takım ortak değer yargılarının ortaya çıkmasına, yeniliklerin dünya üzerinde
eskiye göre çok daha hızlı yayılmasına yol açmıştır. Özellikle İnternet’in yaygınlaşmasıyla
dünyanın bir ucunda
yaşanan gelişmeler, anında dünyanın her tarafına ulaşmaktadır.
11.
Bilgi ve iletişim
teknolojileri, organizasyonlar arası rekabet ve
küreselleşmenin ortaya
çıkardığı temel değişmelerle bürolarda
ortaya çıkan özellikler nelerdir? Cevap:
1.
Sanal ortamda
birlikte çalışma yaygınlık kazanmıştır.
2.
Birbirine bağlı (bütünleşik) bilgi ve iletişim teknolojileri ağırlık kazanmıştır.
3.
Karmaşık problemlerin çözümü için uzmanlar ve farklı birimlerin arasında
çok iyi bir iletişim gerekli olduğundan bölümler
arasındaki fiziksel sınırlar azalmıştır.
4.
Daha küçük ve hızlı değişim
yeteneğine sahip birimlere doğru geçiş eğilimi vardır.
5. Grup ve ekip çalışması büyük önem kazanmıştır.
6.
Yüksek beceri ve uzmanlığa ihtiyaç
arttığı için yüksek nitelikli kişiler
istihdam edilmektedir.
7.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin yaratıcı kullanımları yanında
gizlilik ve güvenlik
büyük önem kazanmıştır.
12.
Uzaktan çalışma başlığı
altında ele alınan yeni büro çeşitleri nelerdir?
Cevap:
·
Ev bürolar
·
Mobil bürolar
·
Sanala bürolar
·
Geçici bürolar
13.
Ev büroların ortaya çıkmasındaki temel etmenler nelerdir?
Cevap:
1.
Engelli bireyleri
iş gücüne katma
ve tutma,
2.
Büyük bina
ya
da
büroların içinde
sıkışıp kalmama isteği,
3.
Organizasyon içi çatışmalardan uzak, sosyal desteğin yüksek olduğu bir ortamda iş yapma isteği,
4.
Büro harcamalarını
kısma,
ulaşım
giderlerini azaltma,
5.
Müşterilere normal iş saatleri dışında
da hizmet verme,
6. Karar verme için gerekli olan zamanı arttırma,
7.
İş hacmindeki dalgalanmalara bağlı olarak
işgücü maliyetini dengeleme.
14.
Sanal büro nedir ve işlevleri
nelerdir?
Cevap: Sanal büro, adından
da anlaşılabileceği gibi fiziksel anlamda bir büronun olmadığı bir çalışma ortamıdır. Özellikle bir mal üretimi söz konusu değilse ve müşterilerin işyerini ziyaret etmesi gerekmiyorsa sanal büro modeli başarılı
bir şekilde uygulanabilir. İnternet üzerinde kurulan bir Web sitesi üzerinde faaliyetlere, sunulan hizmetlere, pazarlanan ürünlerin kataloglarına, kişilere ait bilgilere, vb. yer verilerek
sanal bir büro oluşturulabilir. Taşınabilir telefonlar, e-posta, kısa mesajlaşma, Web sitesi etkileşimleri sayesinde müşterilerle anında temas kurulabilir ve sipariş alınabilir. Servis, dağıtım, değiştirme gibi fiziksel işlemler
ise yapılan anlaşmalar çerçevesinde diğer organizasyonlar tarafından yerine getirilebilir. Geleneksel çalışma ilişkilerinin olmadığı sanal
bürolarda çalışanlar evde, parkta, her yerde
olabilir.
15.
Uzaktan çalışmaya ilişkin işveren politikalarına esas olan konulardan öne çıkanlar
hangileridir?
Cevap:
·
İşyeri güvenliği
·
Çalışma saatleri
ve ücretler
·
Gizlilik
·
Belge ve bilgilerin güvenliği
16.
Uzaktan çalışmaya
ilişkin işveren politikalarına esas olan konulardan “”Gizlilik” konusu nasıl açıklanmaktadır?
Cevap: Uzaktan çalışanların etkili bir şekilde denetlenebilmesi için işverenlerin tüm çevrimiçi iletişimi (örneğin, e-posta gönderimi/alımı, Web sitelerinde gezintilerin
kaydı,
vb.)
izlemesi
gerekebilir.
Çalışanın
sorumluluklarına bağlı olarak işveren müşterilerle yapılan telefon görüşmelerinin kayıtlarının tutulmasına karar verebilir. Gözlem ve denetlemeye yönelik
bu tür faaliyetler ise çalışanların özel yaşamına ilişkin bir takım bilgilerin elde edilmesine yol açabilir. Bu nedenle,
bu tür uygulamalar için politikalar geliştirmek ve çalışanların alınacak tedbirler konusunda
rızasının alınması gereklidir.
BİR HİZMET
ÜRETİM SİSTEMİ OLARAK BÜROLAR
17.
Organizasyonlar üretim bağlamında kaç kategoride ele alınır ve bunlar nelerdir?
Cevap: 2
·
Ürün üretme (İmalat)
·
Hizmet üretme
18.
Üretim sistemi nedir?
Cevap: Hemen her örgütün
temel fonksiyonu, mal ve/veya hizmet şeklinde
üretim yapmaktır. Gıda maddelerinden taşıt araçlarına kadar çeşitli mamullerden ve eğitimden sağlığa
kadar birçok hizmet
türünden söz etmek mümkün olmakla birlikte, tüm üretim faaliyetlerinin yapısı genel olarak birbirine
benzer. İnsan, makine, hammadde,
enerji gibi girdileri
istenilen ürün veya hizmete dönüştürmeye yönelik elemanlardan ve faaliyetlerden oluşan bu yapı, üretim sistemi olarak adlandırılır.
19.
Üretim sistemi hangi
öğelerden meydana gelmektedir?
Cevap:
1.
Girdiler
2.
Dönüşüm
3.
Çıktılar
4.
Geri bildirim
20.
Hizmet sistemlerinin amacı nedir?
Cevap: Hizmet sistemleri, verilen
hizmet
yoluyla bireylerin bir tatmine
ulaşmasını sağlamayı amaçlar.
21.
Hizmet sistemlerini belirginleştiren ve imalat sistemlerinden ayıran temel özellikler nelerdir?
Cevap:
·
Hizmet verilen ile hizmet verenin
genellikle bir arada olması,
·
Girdilerin çok değişkenlik göstermesi,
·
Emek yoğun niteliği,
·
Genellikle standart
bir çıktı tanımlanamaması,
·
Verimlilik ölçümünün zor olmasıdır.
BÜRO SİSTEMLERİNİN YAPISI VE ÖĞELERİ
22.
Büro sistemlerinin yapısı
içerisinde yer alan,
büro öğelerinden olan büroların en önemli kaynağı
nedir? Cevap: Büroların en önemli kaynağı insan
gücüdür. Zaman zaman
bazı
işlemlerin
otomatik
yapılması
söz konusu olmakla birlikte insan
gücü
olmadan
büro faaliyetlerinin yerine getirilmesi mümkün değildir.
23.
Büro
sistemleri içerisinde yer alan “donanım”
ne anlama gelmektedir ve örnekleri nelerdir?
Cevap: Donanım, büro faaliyetlerinin yerine
getirilmesi için kullanılan makine ve teçhizattır. Donanımlara örnek olarak:
·
Daktilo
·
Bilgisayar
·
Telekomünikasyon cihazları
·
Yazıcı
·
Tarayıcı
·
Fotokopi makinası
verilebilir.
24.
İşlemleri gerçekleştirme biçimlerine göre bürolar nelerdir?
Cevap: İşlemleri gerçekleştirme biçimlerine göre bürolar, bir yönergeye bağlı (prosedürel) ve bir yönergeye bağlı olmaksızın işlem yapanlar olmak üzere iki grupta ele alınabilir: Yönergeye
bağlı olarak çalışan
büroların ana işlevi, tanımlı bir yönerge doğrultusunda belirli bir sonuca yönelik işlemlerin gerçekleştirilmesidir. Muhasebe bürosu, sigorta, nüfus müdürlükleri bu tür bürolara
örnektir. Bir yönergeye bağlı olmaksızın çalışan büroların ise, önceden belirlenmiş işlem adımlarının gerçekleştirilmesi söz konusu olmayıp daha genel amaç ve işlevleri vardır. Avukatlık büroları, mimari tasarım
büroları bu ikinci tip büro örnekleridir.
25.
Büro faaliyetleri hangi unsurlardan oluşmaktadır?
Cevap:
·
Bilgi elde etme
·
Bilgi işleme
·
Belge arşivleme
·
Belgeye erişim
·
İletişim
·
Karar verme
·
Süreç yönetimi
26.
Büro faaliyet
unsurlarından “bilgi işleme”
nasıl tanımlanmaktadır?
Cevap: Büro ortamlarında
“bilgi işleme” belge işleme olarak da adlandırılabilir. Burada belge
sözcüğü çok genel anlamda, bir gerçeğe
tanıklık eden yazı, fotoğraf, resim, film vb. vesika,
doküman (TDK) anlamında kullanılmaktadır. Belge
işleme, belgelerin elde edildiği biçimden gerekli biçime dönüşmesi
anlamına gelir.
27.
Bir müşterinin şikâyetinin çözülebilmesi için yerine getirilmesi gereken
görevler nelerdir?
Cevap:
1.
Şikâyeti olan müşteri ile çeşitli yollardan
irtibata geçilmesi,
2.
Şikâyete konu
olan
ürün
ya
da
hizmetin belirlenmesi,
3. Şikâyet konusunun yazılı
hale getirilmesi,
4.
Şikâyetin gerçekliğinin araştırılması için
bir komisyon kurulması,
5.
Komisyonun kararının
müşteriye iletilmesi ve müşterinin haklılığının ortaya çıktığı
durumda
tazmin şeklinin belirlenmesi ve zararın karşılanmasını sağlanması,
6. Şikâyetin sınıflanması ve arşivlenmesi,
7.
İlişkili bölümlere şikâyet konusunda bilgi verilmesi
28. Bir büroda
yaygın olarak kullanılan süreçler nelerdir?
Cevap:
·
Belge yönlendirme
·
Görev tahsisi
·
Görev programlama
·
İstisnai durumların çözümü
·
Çıktılar
29.
Bürolarda
kullanılan
süreçlerden
bir
tanesi
olan “Görev programlama” süreci nasıl tanımlanmaktadır? Cevap: Görevler ve görevlerin tahsisi kâğıt
üzerinde personele dağıtıldıktan
sonra bizzat yerine getirilmesi için personelin harekete geçirilmesidir. Bu aşamada
hangi görev için ne kadar zaman ayrıldığı da belirlenmelidir.
30.
Bürolarda kullanılan
süreçlerden
olan
“istisnai durumların çözümü” nasıl
açıklanmaktadır?
Cevap: İdeal bir durumda tüm işlerin ve görevlerin planlandığı şekilde
yerine getirilmesi esastır. Ancak normal çalışma düzenini bozan bazı durumlar
ortaya çıkabilir. Personel
hataları, araç-gerecin sebep olduğu hatalar ya da öngörülemeyen koşullar
buna örnektir. İstisnai durumların çözümü bu gibi sorunların aşılmasındaki adımların belirlenmesiyle ilgilidir.
31.
Tipik bir büroda
yerine
getirilen
“bilgiyi
işleme” faaliyetlerine neler örnek olarak
verilebilir?
Cevap
·
Düzeltme (Editörlük)
·
Bilgisayara bilgi girme
·
Büroya gelen
mektup,
e-posta,
vb.
açmak ve gözden geçirmek
·
Veri tabanlarına veri girme
·
Fotokopi yoluyla
çoğaltma
·
Büro dışına gidecek evrakları
hazırlama
·
Çek, sipariş, fatura, vb. belgeleri hazırlama
·
İşlem tabloları
oluşturma
BÜRO TEKNOLOJİLERİ VE OTOMASYON
32.
“Otomasyon” kelimesi ne anlama gelmektedir? Cevap: Otomasyon, insan becerisine dayalı
olarak elle (manuel) yapılan işlerin makineler
yoluyla
otomatik olarak
gerçekleştirilmesidir.
33. “Büro otomasyonu” nasıl tanımlanmaktadır?
Cevap: Büro otomasyonu, iş ve işlemlerin elle yapılmasından ziyade çeşitli
büro araçlarıyla (örneğin bilgisayarlar) gerçekleştirilmesini ifade
eder.
34.
Büro otomasyon unsurlarından bir tanesi olan büro bilgi teknolojisinin işlevi nedir?
Cevap: Büro bilgi
teknolojisi
büro
bilgi
sistemi
için donanım ve yazılım
bileşenlerini sağlar.
35.
Büro otomasyonunun boyutlarından “Büro organizasyonu ve kültür” nasıl açıklanmaktadır?
Cevap: Büroların organizasyonu, büro otomasyonunun amaçlarını belirler, yani büro bilgi sistemlerinin ne tür işlevler taşıyacağını ortaya
koyar. Organizasyondan ayrı olarak büro kültürü
de önemlidir çünkü iş yapma biçimleri organizasyon kültürü tarafından önemli oranda etkilenir.
36.
Büro otomasyon
boyutlarından “Tasarım yöntemleri ve teknikleri” boyutunun işlevi nedir?
Cevap: Bilgi sistemlerinin tasarımı
için yararlanılan metot ve teknikler, büro ortamları gibi karmaşık yapılar için otomasyon sistemlerinin kurulmasını kolaylaştırır.
37.
Büro teknolojilerinin bürolardaki faaliyetler bağlamında hedefi nedir?
Cevap: Büro teknolojileri bürolarda gerçekleştirilen faaliyetlerin daha etkin ve verimli
olması ve bunun yanında çalışma koşullarının iyileştirilmesini de hedefler.
38.
Büro otomasyon sistemleri bireysel performansları ne
şekillerde arttırmaktadır?
Cevap: Ofislerde otomasyon sistemlerinin kurulması, kullanılması ve kullanım
alanlarının yaygınlaştırılması ofis faaliyetlerinin olduğundan
daha hızlı ve kolay bir şekilde yapılmasını, eldeki
belge ve bilgilerin doğru şekilde saklanmasını ve istenildiğinde yeniden kullanılmasını olanaklı hale getirmekte ve çalışanların motivasyonuna katkı sağlayarak
bireysel performanslarını artırmaktadır.
39.
Büro otomasyonlarının boyutları nelerdir?
Cevap:
1.
Büro bilgi sistemi
2.
Büro bilgi teknolojisi
3.
Büro organizasyonu ve kültür
4.
Tasarım yöntemleri ve teknikleri
40.
Büro otomasyon sistemlerini kullanmanın çalışanların bireysel performansları üzerinde
oluşturduğu olumlu etkiler nelerdir?
Cevap:
·
Teknoloji kullanımının işler üzerinde daha fazla kontrol imkânı sağlaması,
·
Zamanı etkin kullanma,
·
İşlerin yapılma
hızının artması,
·
Teknoloji
kullanımının
işlerdeki
hata
oranını azaltması,
·
Farklı çalışma koşullarına uyum sağlama becerisi,
·
Planlama ve örgütleme becerisinde gelişme,
·
Karar verme ve uygulama becerisi,
·
Ekip çalışması yapabilme becerisini arttırmaktadır.
41. Büro otomasyon sistemlerinin bölümleri nelerdir?
Cevap:
1.
Elektronik yayın sistemleri
2.
Elektronik iletişim
sistemleri
3.
Elektronik toplantı
sistemleri
4.
Şekil işleme sistemleri
5.
Büro yönetim sistemleri
42.
Ofis otomasyon sistemlerinin bürolarda uygulanmasıyla elde edilebilecek üstünlükler nelerdir? Cevap:
1. İş hayatının kalitesinin artırılması,
2.
Çalışanların iş doyumunun
sağlanarak çalışan memnuniyetinin
arttırılması,
3.
Tüm iletişim
formlarının üretilmesi, erişilmesi ve alınması için gerek duyulan zaman ve çabayı önemli oranda azaltarak yöneticilerin, profesyonel çalışanların ve diğer personelin verimliliğini
artırılması,
4.
Postada karşılaşılan gecikmeleri ve kaybolmaları ya da telefonda
meşgul düşen hatlar gibi olumsuzlukların ortadan kaldırılması,
5.
Yazışmalarla görevli personelin verimliliğini artırılması,
6.
Büro belge ve mesajlarının hazırlanması, düzeltilmesi ve dağıtılmasında maliyetlerin azaltılması,
7.
Bilgiye ihtiyacı
olan insanlara hızlı ve etkin olarak bilginin iletilmesiyle mesajların ve dokümanların hazırlanması ve alınması arasında geçen zamanın azaltılması,
8.
Etkin ve güzel dokümanların ve sunuların hazırlanmasında hataların ve masrafların azaltılması,
9.
Elektronik dokümanlar, resimli belgeler ve mesajların hızlı ve etkin olarak
depolanmasının, tekrar kullanılmasının ve iletilmesinin sağlanması,
10.
Büro içinde yoğun iletişimde bulunan
yönetici ve diğer bilgi çalışanlarının verimliliğini arttırmaktadır.
0 yorum: