BÜRO
ORTAMLARINDA ETKİNLİK VE
VERİMLİLİK
1. Çalışma hayatında karşılaşılan etkinlik kavramı nedir?
Cevap: “Doğru işi yapmak” şeklinde de
tanımlanan etkinlik hedeflere ulaşma derecesiyle ilgili bir kavramdır.
2. Çalışma hayatında karşılaşılan verimlilik kavramı nedir?
Cevap: “İşi doğru yapmak” olarak da
tanımlanan verimlilik ise işin yapılması için kullanılan kaynaklarla ilgili bir
kavramdır. Daha teknik bir tanımlamayla verimlilik, belirli bir dönem içinde
elde edilen çıktıların girdilere oranıdır. Burada, girdiler ve çıktılar somut,
parasal nitelikte olabileceği gibi; zaman, zihinsel çaba gibi nispeten soyut
bir nitelikte taşıyabilir.
3. Etkinlik ve verimlilik kavramlarını örnekler ile açıklayınız.
Cevap: Etkinlik kavramı için şu örnek verilebilir:
İşletmelerdeki bütçeler ve diğer tahmini mali tablolar temelde satış tahminleri
üzerine kuruludur. Bu tabloların gerçek duruma en yakın sonuçları üretebilmesi,
satış tahminlerinin isabet derecesine sıkı sıkıya bağlıdır. Varsayalım ki bir işletme
satış tahminlerinin yapılması için üç ayrı yöntemden hangisini kullanacağını değerlendirmekte
olsun. Birincisi, pazarlama yöneticilerinin sezgisel değerlendirmeleri,
ikincisi geçmiş yılların satış eğilimlerini temel alarak tahminde bulunma,
üçüncüsü ise geçmiş satışlar yanında ekonominin birçok değişkenini dikkate alan
bir bilgisayar paket programı olsun. Bahsedilen üç farklı yöntemden elde edilen
satış tahminleri, yılın sonunda gerçekleşen satışlarla karşılaştırıldığında
üçüncü seçeneğin en isabetli tahminleri verdiği görülmüş olsun. Bu durumda
bilgisayar paket programıyla satış tahminlerini gerçekleştirmenin diğerlerine
göre daha etkin bir yöntem olduğunu söylenebilir.
Verimlilik kavramı için de şu örnek verilebilir: Bir büroda
rapor yazma işlemlerinin yerine getirilebilmesi için yazıcıya ihtiyaç olduğunu
düşünelim. Örneği basit tutmak açısından fiyatları, sarf malzemesi maliyeti ve
yazma kaliteleri aynı olmak üzere üç farklı model yazıcı ile işlerimizi yerine
getirebileceğimizi düşünelim. Birinci yazıcı ile mürekkebi değiştirmeden 1000
sayfa, ikinci ile 1200 sayfa ve üçüncü yazıcı ile de 1400 sayfa çıktı alabildiğimizi
varsayalım. Bu durumda üçüncü yazıcı en verimli yazıcıdır çünkü girdi
maliyetleri aynı olmasına rağmen üçüncü yazıcı ile daha fazla sayfa bastırmış
oluruz.
BÜRO DONANIMININ SEÇİMİNDE
GÖZ ÖNÜNE ALINMASI GEREKEN UNSURLAR
4.
Büro donanımları seçiminde göz önünde
bulundurulması gereken unsurlar nelerdir?
Cevap: Büro donanımları seçiminde göz
önünde bulundurulması gereken unsurlar:
•
Donanıma
ilişkin faktörler
•
Satıcılara
ilişkin faktörler
• Servis ve bakıma ilişkin faktörler
5.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörler:
•
Büro
gereksinimlerinin analizi
•
Uygun
aracın belirlenmesi
•
Güvenirlilik
•
Özellikler
•
Maliyet
•
Kullanılan
Sarf ve Yardımcı Malzemeler
•
Güvenlik
•
Esneklik
•
Kullanım
kolaylığı
•
Hız
ve gürültü seviyesi
•
Çalıştırma
maliyeti
•
Kullanıcının
düşünceleri
•
Standardizasyon
• Ergonomi
6.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden büro gereksinimlerinin analizini açıklayınız.
Cevap: Kapsamlı bir gereksinim analizi,
araçların kullanım alanlarının, kullanıcı sayısının, kullanım sıklığının ve
üretilecek belgelerin türlerinin belirlenmesine yardımcı olacaktır. Yeni büro
aracını almadan önce onun neden alındığının açıklığa kavuşmuş olması
gereklidir. İşyerleri için genellikle gereğinden daha fazla işleve ve özelliğe
sahip araçlar alınır. Kullanılmayan işlevler aracın maliyetini artırmış olacak
bu da işletmenin ya da organizasyonun kârlılığını azaltacaktır.
7.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden uygun aracın belirlenmesini açıklayınız. Cevap:
Gereksinim analizi ile piyasadaki ürünler eşleştirilir. Aracın hangi işler için
ve hangi koşullarda kullanılacağına ilişkin olarak satıcılara bilgi verilmesi,
uygun aracın bulunması için etkili bir yöntemdir.
8.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden güvenirliliği açıklayınız.
Cevap: Araçların güvenilirliği birkaç
yöntemle öğrenilebilir. Bu yöntemlerden en kolayı, eğer varsa aynı
organizasyonda bu aracı kullananların düşüncelerini öğrenmektir. Diğer yandan
pek çok satıcı, ürünlerini kullananları referans olarak göstermeye istekli
davranacaklardır. Referans olarak gösterilen kişi ya da kurumlarla görüşmek
yararlı olacaktır.
9.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden özellikleri açıklayınız.
Cevap: Aracın boyutları, elektrik tüketimi,
kurulum gerekleri, gürültü seviyesi, vb. özellikler bazen özel önem taşıyabilir.
Örnek olarak, büroda kullanılan bazı araçlar kızılötesi ışınlarla birbiriyle
etkileşimde bulunabilmektedir. Bu nedenle alınacak yeni araçların mevcutlarla
ve birbirleriyle uyumlu olup olmadığının önemi gün geçtikçe artmaktadır.
10.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden maliyeti açıklayınız.
Cevap: Büro donanımlarının satın alma
maliyeti, verimlilik açısından önemli bir faktördür. Bununla birlikte, bazen
maliyet unsuru çok öne çıkarılarak, piyasadaki ucuz ürünlere yönelme
olmaktadır. Ancak bu araçların etkinlik ve verimliliği, fiyatına koşut olarak
düşük olabilir. Ucuz araçlar, kısa zamanda arızalanabilir ya da bakım onarım
servisi aynı şehirde olmayabilir. Bu nedenle, aracı satın alma maliyeti diğer
unsurlarla birlikte göz önüne alınmalıdır.
11.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanılan sarf ve yardımcı malzemeleri
açıklayınız.
Cevap: Bazı büro araçları genel nitelikli
ya da diğer üreticilerin ürettikleri sarf ya da yardımcı malzemeleri
kullanırken diğerleri yalnızca belli bir grup ürünün kullanımına izin
vermektedir. Bu da aracın kullanım maliyetini arttıran bir durum yaratabilir.
12.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden güvenliği açıklayınız.
Cevap: Büro donanımlarının büyük çoğunluğu
tehlike yaratmaktan uzak olsa da kimi yazıcılarda ya da fotokopi araçlarında
kullanılan bazı malzemeler, özellikle yanlış kullanımda tehlike arz
edebilirler.
13.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden esnekliği açıklayınız.
Cevap: Günümüzde üretilen araçların bir
kısmı, ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılayabilecek genişleme imkânı ya da
üzerinde değişiklik yapma esnekliği verebilmektedir. Kimileri ise, gelecekteki
ihtiyaçları öngörerek bazı ilave parçalarla birlikte satılmaktadır. Satın alma
esnasında ihtiyaç olmasa bile gelecekte doğabilecek ihtiyaçlara bağlı olarak bu
parçalar da ekonomik olarak satın alınabilir.
Büro donanımlarının esnekliğinin diğer bir boyutu ise, bir
aracın birden fazla çalışma ortamında ya da iş sürecinde kullanılabilmesidir.
Böylelikle aynı araçtan çok sayıda almak yerine farklı amaçlarla ya da farklı
ortamlarda kullanılmak üzere daha az sayıda araç alınarak tasarruf sağlanmış
olur.
14.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanım kolaylığını açıklayınız.
Cevap: Kimi araçların kullanımı diğerlerine
göre kolay olabilir. Bazı araçların çalıştırılması için uzmanlık derecesine
varan bilgi birikimi gerekirken bazıları tamamen genel cihaz kullanım alışkanlıkları
doğrultusunda çalıştırılabilir. Çalıştırması ek beceri gerektiren araçları her
çalışanın kullanması mümkün olmayacak, tek bir çalışanı o iş için
görevlendirmek gerekebilecektir. Bu nedenle satın almadan önce aracın nasıl
çalıştırıldığı konusunda satıcıdan ya da ürün temsilcilerinden bilgi
alınmalıdır.
15.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden hız ve gürültü seviyesini açıklayınız.
Cevap: Çalışma hızının ve gürültü
seviyesinin öne çıktığı durumlarda, piyasada mevcut olan ürünlerin bu
özellikleriyle kıyaslanması önemlidir.
16.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden çalıştırma maliyetini açıklayınız.
Cevap: Büro araçları yoluyla üretilecek bir
birim işin maliyeti, özellikle yüksek hacimli çıktıların söz konusu olduğu
durumlarda önemlidir. Benzeri araçların çalıştırma maliyeti birbirine yakın
olsa bile, maliyetler uzun süre kullanım sonucunda değişebilir. Maliyet karşılaştırması
özellikle yazıcı, çoğaltma (teksir makinesi, vb. yoluyla) ve fotokopi
donanımlarının seçiminde daha önemlidir. Bu araçların mürekkep gibi sarf
malzemeleri önemli meblağlara ulaşmaktadır.
17.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanıcının düşüncelerini açıklayınız.
Cevap: Alınacak büro araçlarını kullanacak
kişilerin satın alınacak araç konusundaki görüşlerini almaya özen göstermek
gerekir. Bu uygulama, kullanıcıların uygun gördüğü aracın alınma şansını
artıracağı gibi, fikirlerinin alınması motivasyonlarını da artıracaktır.
18.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden standardizasyonu açıklayınız.
Cevap: Büroda standartlaşmayı sağlayan
yalnızca birkaç markanın kullanımı, çoğu organizasyon tarafından arzu edilen
bir durumdur. Bu uygulama, aynı araçtan birden fazla alındığı için miktar
indirimi sağlayacaktır. Bundan öte, aynı türde araçların kullanımı bakım ve
servis maliyetlerini düşürecektir. Ayrıca, benzeri araçları çalıştırmak büro
çalışanları için kolaylık sağlayacaktır.
19.
Büro donanımlarının seçiminde büro
araçlarına ilişkin faktörlerinden ergonomiyi açıklayınız.
Cevap: Büro araç ve gereçleri, çalışanların
bedensel ve psikolojik durumlarını olumsuz olarak etkilemeyen, onların etkinlik
ve verimliliğini artıracak şekilde tasarımlanmalıdır. Aksi halde, insan
kaynakları ve maddi açıdan öngörülemeyen giderlerle karşılaşılabilir.
20.
Büro donanımlarının seçiminde
satıcılara ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde
satıcılara ilişkin faktörler:
•
Satıcının
ünü
•
Üretici
veya satıcı tarafından sağlanan eğitim
• Büro aracının teslimi
21.
Büro donanımlarının seçiminde
satıcılara ilişkin faktörlerinden satıcının ününü açıklayınız.
Cevap: Satıcı firmanın yaşı, büyüklüğü, sağladığı
hizmetler, satılan ürünlerin çeşitliliği ve toplum içindeki saygınlığı bir
satıcının ününü etkileyen unsurlardır. Genel nitelikli, düşük maliyetli büro
donanımlarının alınmasında satıcının ünü çok önemli bir unsur olarak
görülmezken, bilgisayar, bilgisayar sunucusu, vb. özellikli ürünlerin seçiminde
satıcının ünü öne çıkmaktadır.
22.
Büro donanımlarının seçiminde
satıcılara ilişkin faktörlerinden üretici veya satıcı tarafından sağlanan
eğitimi açıklayınız.
Cevap: Belirli türdeki büro donanımlarının
kullanılmaya başlanmasından önce, bu araçların tehlikesizce ve verimli
kullanılabilmesi için çalışanların kapsamlı bir eğitim programına katılması
gerekebilir. Bazı satıcılar, eğitimi bir defalık, yalnızca büro aracı ilk kez
satıldığında sağlamaktadır. Oysa diğer bazı satıcılar, o aracı kullanan kişi değiştiğinde
de eğitim hizmeti vermektedir.
23.
Büro donanımlarının seçiminde
satıcılara ilişkin faktörlerinden büro aracının teslimini açıklayınız.
Cevap: Yeni büro araçlarına ne zaman
ihtiyaç duyulacağı ya da satın alınacağı önceden kesinlikle bilinmeyebilir.
Organizasyonun denetimi dışındaki bazı unsurlar nedeniyle yeni araca çok kısa
bir zamanda ihtiyaç duyulabilir. Bu nedenle satıcının istenilen aracı çok kısa
bir süre içerisinde teslim edebilecek kapasitesinin olması önemlidir.
24.
Büro donanımlarının seçiminde servis
ve bakıma ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde servis
ve bakıma ilişkin faktörler:
•
Servis
• Bakım
25.
Büro donanımlarının seçiminde servis
ve bakıma ilişkin faktörlerinden servisi açıklayınız.
Cevap: Büro araçları için alınacak hızlı ve
güvenilir servis, büroda işlerin aksamadan yürüyebilmesi için gereklidir.
Özellikle, bir faaliyetin tek bir büro aracına bağlı olduğu durumlar da kritik
bir önem taşır. Servis firmasının büronun bulunduğu şehirde olması da üstünlük
sağlayacaktır. Sözü edilen konular dışında aşağıdaki soruların da servis
firmasından sorulması ve alınan yanıtlara göre servis seçimine karar verilmesi
gereklidir.
•
Firmada
kaç adet servis elemanı mevcuttur?
•
Servis
elemanlarının ortalama hizmet süresi kaç yıldır?
•
Servis
için yapılan çağrıya gelme süresi ortalama ne kadardır?
•
Ürünlerin
yedek parça ve sarf malzemeleri hazırda var mıdır?
• Servis firmasının referansları var
mıdır?
26.
Büro donanımlarının seçiminde servis
ve bakıma ilişkin faktörlerinden bakımı açıklayınız.
Cevap: Büro araçlarında bazı modellerin
bakımı diğerlerine nazaran daha güç, zahmetli ya da zaman alıcıdır. Bakımı
kolay ürünlerin tercih edilmesi, bürodaki işlerin aksamadan yürümesi açısından
önemlidir. Bakım konusu, yazıcı, çoğaltma ve fotokopi donanımlarının seçiminde
daha da önemlidir. Bunun nedeni bu tür araçların yoğun kullanımı ve bakım
miktarının markadan markaya çok değişmesidir.
BÜRO
DONANIMLARININ SEÇİMİNDE ANALİTİK TEKNİKLER
27. Fayda / Maliyet Analizi (F/M Analizi) nedir?
Cevap: Büro donanımlarının satın alınması,
kiralanması, bakım ve onarım konuları ile bunların elden çıkarılma zamanlarıyla
ilgili olarak karar alıcılara yardımcı olacak tekniklerden birisi fayda/maliyet
analizidir.
F/M analizi kısaca organizasyonda bir “değişimi” başlatıp başlatmama
konusunda karar vermeye yardımcı olan basit bir tekniktir. Burada değişimden
kastedilen, bir yatırım, bir proje ya da bir faaliyet olabilir. F/M analizi, değişimle
sağlanacak fayda ile değişimin maliyetinin karşılaştırılmasına dayanır. Burada
“fayda” organizasyona olumlu katkısı olan durumlardır (örnek olarak kâr ve
verimlilikte artış, giderlerde azalış, vb.) Maliyet ise organizasyona olumsuz
katkısı olan durumlardır (örnek olarak katlanılan harcamalar, istifa eden
personel, düşen motivasyon, vb.) F/M analizinde, gerçekleştirilmesi düşünülen
alternatif proje ya da faaliyetlerin olası fayda ve maliyetlerinin bugünkü değerleri
hesaplanmakta ve en fazla fayda sağlayan alternatif seçilmektedir.
28. Fayda / Maliyet Analizi’nin (F/M Analizi) kullanıldığı alanlara örnek
veriniz.
Cevap: F/M analizin sıklıkla kullanıldığı
bazı alanlara örnek olarak şunlar verilebilir:
•
araç
gereç alımı (büro araçları, üretim makineleri, vb.),
•
ilave
personel istihdamı,
•
yeni
teknolojilerin istihdamı,
•
mevcut
donanım ve yazılımı güncelleme,
•
mevcut
tedarikçileri değiştirme,
• yeni süreçleri uygulamaya koyma, • bina, üretim ve hizmet birimlerini yenileme.
29. Başabaş Analizi nedir?
Cevap: Yatırım ve büyük çaplı satın alma
seçeneklerinin karşılaştırılmasına ve değerlendirilmesine yönelik en temel
niceliksel karar verme tekniklerinden birisi de başabaş noktası analizleridir.
Başabaş noktası analizleri yoluyla hangi üretim ya da faaliyet düzeyinde
“maliyetlerin”
elde edilecek “gelir” ya da “faydaya” eşit olacağı belirlenebilir. Başabaş
noktası olarak adlandırılan bu noktanın üzerindeki üretim ya da faaliyet
düzeyinde gelirler ya da fayda maliyetlerden fazla olacaktır. Başabaş noktası
analizlerinin yapılabilmesi için aşağıdaki bilgilere gerek vardır:
•
Birim
hizmetin sağlayacağı katkı (birim gelir) • Birim hizmetin maliyeti (değişken gider)
•
Sabit
maliyet tutarı.
Birim
hizmetin sağlayacağı “katkı”, piyasa fiyatı belirlenmiş hizmetler için “fiyat”
olacaktır.
Değişken maliyetler, yaratılan faydaya ya da üretim veya
hizmet miktarına bağlı olarak artan ya da azalan maliyetlerdir. Faaliyet düzeyi
sıfır olduğunda değişken giderler de sıfır olacaktır. Bir işletmede malzeme
giderleri, direkt işçilik giderleri değişken maliyetleri oluştururlar. Sabit
maliyetler ise, yaratılan faydaya ya da üretilen mal ve hizmet miktarına bağlı
olmaksızın oluşan maliyetlerdir. Bir işletmede üretimle ilgili olmayan
personele ödenen ücretler, kira, faiz giderleri, amortisman vb. üretim
miktarına bağlı olmayan giderler sabit giderlerdir.
BÜRO
DONANIMLARININ SATIN ALINMASI VEYA KİRALANMASI KARARLARI
30. Finansal kiralama (Leasing) nedir?
Cevap: Finansal kiralama (leasing), bir
yatırım malının mülkiyeti finansal kiralama şirketinde kalarak, belirlenen
kiralar karşılığında kullanım hakkının kiracıya verilmesi ve sözleşmede
belirlenen değer üzerinden kiracıya mülkiyetin geçmesini sağlayan bir finansman
yöntemidir.
31. Finansal kiralamanın (Leasing), kuruma faydası nedir?
Cevap: Büro donanımlarının satın alınması
yerine finansal kiralama yönteminin kullanılması, işletme ve kurumların işletme
sermayeleri ile diğer ihtiyaçlarını karşılamasına ve verimliliğini, karlılığını
artırmasına yardımcı olmaktır. Böylelikle, özellikle yeni kurulmuş ve sermaye
ihtiyacı olan işletmeler kıt kaynaklarını daha öncelikli alanlar için
kullanabileceklerdir.
32. Kurumlar finansal kiralamayı (Leasing)niçin tercih ederler?
Cevap: Kurumlar için finansal kiralama
yöntemini çekici kılan çeşitli faktörler vardır. Örneğin, finansal kiralama işlemleri
her türlü vergi resim ve harçtan muaftır. Sözleşmeler için sadece noter masrafı
ödenmektedir. Ayrıca, finansal kiralama şirketleri, kiracısına kullandırmak
amacıyla aldığı bazı ekipman grupları için daha düşük KDV öder. Finansal
kiralama sözleşmelerinin süresi normal olarak 4 yıldır. Ekonomik yararlanma ve
işletme süresi dört yıldan kısa mallarda (örneğin bilgisayarlarda) bu süre 2
yıla inmektedir.
33. Kurumların büro araçlarını sağlarken satın alma ya da finansal kiralama
yollarından hangisine başvuracağını belirleyen faktörler nelerdir?
Cevap: Kurumların büro araçlarını sağlarken
satın alma ya da finansal kiralama yollarından hangisine başvuracağını
belirleyen faktörler:
•
Alınması
düşünülen büro aracının teknolojisinin değişme hızı
•
Büro
aracının maliyeti
•
Finansal
kiralama koşulları
•
İş
süreçlerinin istikrarı
• Birim maliyet
BÜRO
DONANIMLARININ KAYIT ALTINA ALINMASI, KULLANIMI VE BAKIMI
34. Büro araçlarının bakımında nelere dikkat
edilmelidir?
Cevap: Büro araçlarının bakımında şu
hususlara dikkat edilmelidir:
•
Uygun
yazılımları kullanarak her bir araç için bir kart tutunuz. Bu katta satıcının
adı, adresi, satın alma tarihi, modeli, seri numarası, fiyatı, amortisman oranı, defter değeri ile garanti
ve servis anlaşmasıyla ilgili özet bilgiler yer almalıdır. Bu kart alfabetik
olarak dosyalanmalı ve araç servis gördükçe güncellenmelidir.
•
Büro
aracını, bu konuda eğitim almış kişilerin kullanmasını sağlayınız. Eğer eğitime
gerekli görülmemişse, aracı kullanan kişi kullanma kılavuzunu dikkatle okumalı
ve okuduklarını uygulamalıdır.
•
Büro
aracını kullanılırken gerekli
dikkat gösterilmelidir.
•
Büro
donanımlarının ortaya çıkarabileceği küçük arızalar hakkında bilgi edinilmeli,
servise haber vermeden önce gereken işlemler yapılmalıdır.
•
Büro
araçları ısı, nem, doğrudan güneş ışığı, toz gibi fiziksel etkilere karşı
korunmalıdır.
• Bir bakım programı oluşturulmalı ve
araçların düzenli olarak servis görmesi sağlanmalıdır.
BÜRO
MALZEMELERİNİN TEMİNİ VE
STOKLANMASI
35. Stoklarla ilgili olarak temel maliyet kalemleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Stoklarla ilgili stok bulundurma,
sipariş verme ve stok bulundurmama (stok kopması) olmak üzere üç temel maliyet
söz konusudur:
• Stok bulundurma: Stokları elde
bulundurmaktan dolayı oluşan maliyetlerdir. Bunlar içerisinde stoğa yapılan
yatırımın alternatif kullanım maliyeti yanında eskime, bozulma, kırılma, fire
(örneğin çok bekleyen kâğıtların rutubetlenmesi, mürekkep kuruması gibi)
maliyetler sayılabilir.
• Sipariş verme: Sipariş verme, satın
alma ve teslimiyle ilgili giderlerdir. Yazışma, haberleşme, satın almak için
zaman harcama ve masraflar, malzemelerin nicelik ve nitelik muayenesi gibi
giderler bunlar arasındadır.
• Stok bulundurmama (stok kopması): İstenilen
malzemenin elde bulunmaması durumunda ortaya çıkan maliyetlerdir. Hizmet
sistemlerinde hizmetin verilemiyor olmasının maliyeti kolay hesaplanamaz. Örneğin
basit bir rulo kâğıdın olmaması nedeniyle POS makinesinin çalışmaması, toner
bitmesi nedeniyle yazıcıdan çıktı alınamaması önemli gecikmelere ve dolayısıyla
kayıplara yol açabilir.
36. A/B/C sınıflandırma sistemi nedir?
Cevap: A/B/C Sınıflandırma Sistemi,
stoktaki malzemelere önemleri ölçüsünde sınıflandırılmalarına ve stok
kontrolünün buna göre yönlendirilmesine yardımcı olur. Genel olarak kabul gören
ölçü (yıllık kullanım miktarı x birim fiyat) şeklinde hesaplanan yıllık
kullanım değeridir.
0 yorum: