Büro Donanımlarının Seçimi, Satın Alınması ve Etkin Kullanımı


BÜRO            ORTAMLARINDA ETKİNLİK   VE VERİMLİLİK

1.  Çalışma hayatında karşılaşılan etkinlik kavramı nedir?
Cevap: “Doğru işi yapmak” şeklinde de tanımlanan etkinlik hedeflere ulaşma derecesiyle ilgili bir kavramdır.
2.  Çalışma hayatında karşılaşılan verimlilik kavramı nedir?
Cevap: “İşi doğru yapmak” olarak da tanımlanan verimlilik ise işin yapılması için kullanılan kaynaklarla ilgili bir kavramdır. Daha teknik bir tanımlamayla verimlilik, belirli bir dönem içinde elde edilen çıktıların girdilere oranıdır. Burada, girdiler ve çıktılar somut, parasal nitelikte olabileceği gibi; zaman, zihinsel çaba gibi nispeten soyut bir nitelikte taşıyabilir.
3.  Etkinlik ve verimlilik kavramlarını örnekler ile açıklayınız.
Cevap: Etkinlik kavramı için şu örnek verilebilir: İşletmelerdeki bütçeler ve diğer tahmini mali tablolar temelde satış tahminleri üzerine kuruludur. Bu tabloların gerçek duruma en yakın sonuçları üretebilmesi, satış tahminlerinin isabet derecesine sıkı sıkıya bağlıdır. Varsayalım ki bir işletme satış tahminlerinin yapılması için üç ayrı yöntemden hangisini kullanacağını değerlendirmekte olsun. Birincisi, pazarlama yöneticilerinin sezgisel değerlendirmeleri, ikincisi geçmiş yılların satış eğilimlerini temel alarak tahminde bulunma, üçüncüsü ise geçmiş satışlar yanında ekonominin birçok değişkenini dikkate alan bir bilgisayar paket programı olsun. Bahsedilen üç farklı yöntemden elde edilen satış tahminleri, yılın sonunda gerçekleşen satışlarla karşılaştırıldığında üçüncü seçeneğin en isabetli tahminleri verdiği görülmüş olsun. Bu durumda bilgisayar paket programıyla satış tahminlerini gerçekleştirmenin diğerlerine göre daha etkin bir yöntem olduğunu söylenebilir.
Verimlilik kavramı için de şu örnek verilebilir: Bir büroda rapor yazma işlemlerinin yerine getirilebilmesi için yazıcıya ihtiyaç olduğunu düşünelim. Örneği basit tutmak açısından fiyatları, sarf malzemesi maliyeti ve yazma kaliteleri aynı olmak üzere üç farklı model yazıcı ile işlerimizi yerine getirebileceğimizi düşünelim. Birinci yazıcı ile mürekkebi değiştirmeden 1000 sayfa, ikinci ile 1200 sayfa ve üçüncü yazıcı ile de 1400 sayfa çıktı alabildiğimizi varsayalım. Bu durumda üçüncü yazıcı en verimli yazıcıdır çünkü girdi maliyetleri aynı olmasına rağmen üçüncü yazıcı ile daha fazla sayfa bastırmış oluruz.

BÜRO DONANIMININ SEÇİMİNDE GÖZ ÖNÜNE ALINMASI GEREKEN UNSURLAR

4.                   Büro donanımları seçiminde göz önünde bulundurulması gereken unsurlar nelerdir?
Cevap: Büro donanımları seçiminde göz önünde bulundurulması gereken unsurlar: 
       Donanıma ilişkin faktörler
       Satıcılara ilişkin faktörler
       Servis ve bakıma ilişkin faktörler
5.                   Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörler: 
       Büro gereksinimlerinin analizi
       Uygun aracın belirlenmesi
       Güvenirlilik
       Özellikler
       Maliyet
       Kullanılan Sarf ve Yardımcı Malzemeler
       Güvenlik
       Esneklik
       Kullanım kolaylığı
       Hız ve gürültü seviyesi
       Çalıştırma maliyeti
       Kullanıcının düşünceleri
       Standardizasyon
       Ergonomi
6.                   Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden büro gereksinimlerinin analizini açıklayınız.
Cevap: Kapsamlı bir gereksinim analizi, araçların kullanım alanlarının, kullanıcı sayısının, kullanım sıklığının ve üretilecek belgelerin türlerinin belirlenmesine yardımcı olacaktır. Yeni büro aracını almadan önce onun neden alındığının açıklığa kavuşmuş olması gereklidir. İşyerleri için genellikle gereğinden daha fazla işleve ve özelliğe sahip araçlar alınır. Kullanılmayan işlevler aracın maliyetini artırmış olacak bu da işletmenin ya da organizasyonun kârlılığını azaltacaktır.
7.                   Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden uygun aracın belirlenmesini açıklayınız. Cevap: Gereksinim analizi ile piyasadaki ürünler eşleştirilir. Aracın hangi işler için ve hangi koşullarda kullanılacağına ilişkin olarak satıcılara bilgi verilmesi, uygun aracın bulunması için etkili bir yöntemdir.
8.                   Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden güvenirliliği açıklayınız.
Cevap: Araçların güvenilirliği birkaç yöntemle öğrenilebilir. Bu yöntemlerden en kolayı, eğer varsa aynı organizasyonda bu aracı kullananların düşüncelerini öğrenmektir. Diğer yandan pek çok satıcı, ürünlerini kullananları referans olarak göstermeye istekli davranacaklardır. Referans olarak gösterilen kişi ya da kurumlarla görüşmek yararlı olacaktır.
9.                   Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden özellikleri açıklayınız.
Cevap: Aracın boyutları, elektrik tüketimi, kurulum gerekleri, gürültü seviyesi, vb. özellikler bazen özel önem taşıyabilir. Örnek olarak, büroda kullanılan bazı araçlar kızılötesi ışınlarla birbiriyle etkileşimde bulunabilmektedir. Bu nedenle alınacak yeni araçların mevcutlarla ve birbirleriyle uyumlu olup olmadığının önemi gün geçtikçe artmaktadır. 
10.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden maliyeti açıklayınız.
Cevap: Büro donanımlarının satın alma maliyeti, verimlilik açısından önemli bir faktördür. Bununla birlikte, bazen maliyet unsuru çok öne çıkarılarak, piyasadaki ucuz ürünlere yönelme olmaktadır. Ancak bu araçların etkinlik ve verimliliği, fiyatına koşut olarak düşük olabilir. Ucuz araçlar, kısa zamanda arızalanabilir ya da bakım onarım servisi aynı şehirde olmayabilir. Bu nedenle, aracı satın alma maliyeti diğer unsurlarla birlikte göz önüne alınmalıdır.
11.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanılan sarf ve yardımcı malzemeleri açıklayınız.
Cevap: Bazı büro araçları genel nitelikli ya da diğer üreticilerin ürettikleri sarf ya da yardımcı malzemeleri kullanırken diğerleri yalnızca belli bir grup ürünün kullanımına izin vermektedir. Bu da aracın kullanım maliyetini arttıran bir durum yaratabilir.
12.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden güvenliği açıklayınız.
Cevap: Büro donanımlarının büyük çoğunluğu tehlike yaratmaktan uzak olsa da kimi yazıcılarda ya da fotokopi araçlarında kullanılan bazı malzemeler, özellikle yanlış kullanımda tehlike arz edebilirler.
13.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden esnekliği açıklayınız.
Cevap: Günümüzde üretilen araçların bir kısmı, ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılayabilecek genişleme imkânı ya da üzerinde değişiklik yapma esnekliği verebilmektedir. Kimileri ise, gelecekteki ihtiyaçları öngörerek bazı ilave parçalarla birlikte satılmaktadır. Satın alma esnasında ihtiyaç olmasa bile gelecekte doğabilecek ihtiyaçlara bağlı olarak bu parçalar da ekonomik olarak satın alınabilir.
Büro donanımlarının esnekliğinin diğer bir boyutu ise, bir aracın birden fazla çalışma ortamında ya da iş sürecinde kullanılabilmesidir. Böylelikle aynı araçtan çok sayıda almak yerine farklı amaçlarla ya da farklı ortamlarda kullanılmak üzere daha az sayıda araç alınarak tasarruf sağlanmış olur.
14.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanım kolaylığını açıklayınız.
Cevap: Kimi araçların kullanımı diğerlerine göre kolay olabilir. Bazı araçların çalıştırılması için uzmanlık derecesine varan bilgi birikimi gerekirken bazıları tamamen genel cihaz kullanım alışkanlıkları doğrultusunda çalıştırılabilir. Çalıştırması ek beceri gerektiren araçları her çalışanın kullanması mümkün olmayacak, tek bir çalışanı o iş için görevlendirmek gerekebilecektir. Bu nedenle satın almadan önce aracın nasıl çalıştırıldığı konusunda satıcıdan ya da ürün temsilcilerinden bilgi alınmalıdır.
15.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden hız ve gürültü seviyesini açıklayınız.
Cevap: Çalışma hızının ve gürültü seviyesinin öne çıktığı durumlarda, piyasada mevcut olan ürünlerin bu özellikleriyle kıyaslanması önemlidir.
16.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden çalıştırma maliyetini açıklayınız.
Cevap: Büro araçları yoluyla üretilecek bir birim işin maliyeti, özellikle yüksek hacimli çıktıların söz konusu olduğu durumlarda önemlidir. Benzeri araçların çalıştırma maliyeti birbirine yakın olsa bile, maliyetler uzun süre kullanım sonucunda değişebilir. Maliyet karşılaştırması özellikle yazıcı, çoğaltma (teksir makinesi, vb. yoluyla) ve fotokopi donanımlarının seçiminde daha önemlidir. Bu araçların mürekkep gibi sarf malzemeleri önemli meblağlara ulaşmaktadır.
17.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden kullanıcının düşüncelerini açıklayınız.
Cevap: Alınacak büro araçlarını kullanacak kişilerin satın alınacak araç konusundaki görüşlerini almaya özen göstermek gerekir. Bu uygulama, kullanıcıların uygun gördüğü aracın alınma şansını artıracağı gibi, fikirlerinin alınması motivasyonlarını da artıracaktır.
18.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden standardizasyonu açıklayınız.
Cevap: Büroda standartlaşmayı sağlayan yalnızca birkaç markanın kullanımı, çoğu organizasyon tarafından arzu edilen bir durumdur. Bu uygulama, aynı araçtan birden fazla alındığı için miktar indirimi sağlayacaktır. Bundan öte, aynı türde araçların kullanımı bakım ve servis maliyetlerini düşürecektir. Ayrıca, benzeri araçları çalıştırmak büro çalışanları için kolaylık sağlayacaktır.
19.               Büro donanımlarının seçiminde büro araçlarına ilişkin faktörlerinden ergonomiyi açıklayınız.
Cevap: Büro araç ve gereçleri, çalışanların bedensel ve psikolojik durumlarını olumsuz olarak etkilemeyen, onların etkinlik ve verimliliğini artıracak şekilde tasarımlanmalıdır. Aksi halde, insan kaynakları ve maddi açıdan öngörülemeyen giderlerle karşılaşılabilir.
20.               Büro donanımlarının seçiminde satıcılara ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde satıcılara ilişkin faktörler: 
       Satıcının ünü
       Üretici veya satıcı tarafından sağlanan eğitim
       Büro aracının teslimi
21.               Büro donanımlarının seçiminde satıcılara ilişkin faktörlerinden satıcının ününü açıklayınız.
Cevap: Satıcı firmanın yaşı, büyüklüğü, sağladığı hizmetler, satılan ürünlerin çeşitliliği ve toplum içindeki saygınlığı bir satıcının ününü etkileyen unsurlardır. Genel nitelikli, düşük maliyetli büro donanımlarının alınmasında satıcının ünü çok önemli bir unsur olarak görülmezken, bilgisayar, bilgisayar sunucusu, vb. özellikli ürünlerin seçiminde satıcının ünü öne çıkmaktadır.
22.               Büro donanımlarının seçiminde satıcılara ilişkin faktörlerinden üretici veya satıcı tarafından sağlanan eğitimi açıklayınız.
Cevap: Belirli türdeki büro donanımlarının kullanılmaya başlanmasından önce, bu araçların tehlikesizce ve verimli kullanılabilmesi için çalışanların kapsamlı bir eğitim programına katılması gerekebilir. Bazı satıcılar, eğitimi bir defalık, yalnızca büro aracı ilk kez satıldığında sağlamaktadır. Oysa diğer bazı satıcılar, o aracı kullanan kişi değiştiğinde de eğitim hizmeti vermektedir.
23.               Büro donanımlarının seçiminde satıcılara ilişkin faktörlerinden büro aracının teslimini açıklayınız.
Cevap: Yeni büro araçlarına ne zaman ihtiyaç duyulacağı ya da satın alınacağı önceden kesinlikle bilinmeyebilir. Organizasyonun denetimi dışındaki bazı unsurlar nedeniyle yeni araca çok kısa bir zamanda ihtiyaç duyulabilir. Bu nedenle satıcının istenilen aracı çok kısa bir süre içerisinde teslim edebilecek kapasitesinin olması önemlidir.
24.               Büro donanımlarının seçiminde servis ve bakıma ilişkin faktörler nelerdir?
Cevap: Büro donanımlarının seçiminde servis ve bakıma ilişkin faktörler:
       Servis
       Bakım
25.               Büro donanımlarının seçiminde servis ve bakıma ilişkin faktörlerinden servisi açıklayınız.
Cevap: Büro araçları için alınacak hızlı ve güvenilir servis, büroda işlerin aksamadan yürüyebilmesi için gereklidir. Özellikle, bir faaliyetin tek bir büro aracına bağlı olduğu durumlar da kritik bir önem taşır. Servis firmasının büronun bulunduğu şehirde olması da üstünlük sağlayacaktır. Sözü edilen konular dışında aşağıdaki soruların da servis firmasından sorulması ve alınan yanıtlara göre servis seçimine karar verilmesi gereklidir.
       Firmada kaç adet servis elemanı mevcuttur?
       Servis elemanlarının ortalama hizmet süresi kaç yıldır?
       Servis için yapılan çağrıya gelme süresi ortalama ne kadardır?
       Ürünlerin yedek parça ve sarf malzemeleri hazırda var mıdır?
       Servis firmasının referansları var mıdır? 
26.               Büro donanımlarının seçiminde servis ve bakıma ilişkin faktörlerinden bakımı açıklayınız.
Cevap: Büro araçlarında bazı modellerin bakımı diğerlerine nazaran daha güç, zahmetli ya da zaman alıcıdır. Bakımı kolay ürünlerin tercih edilmesi, bürodaki işlerin aksamadan yürümesi açısından önemlidir. Bakım konusu, yazıcı, çoğaltma ve fotokopi donanımlarının seçiminde daha da önemlidir. Bunun nedeni bu tür araçların yoğun kullanımı ve bakım miktarının markadan markaya çok değişmesidir.

BÜRO            DONANIMLARININ          SEÇİMİNDE ANALİTİK TEKNİKLER

27.  Fayda / Maliyet Analizi (F/M Analizi) nedir?
Cevap: Büro donanımlarının satın alınması, kiralanması, bakım ve onarım konuları ile bunların elden çıkarılma zamanlarıyla ilgili olarak karar alıcılara yardımcı olacak tekniklerden birisi fayda/maliyet analizidir.
F/M analizi kısaca organizasyonda bir “değişimi” başlatıp başlatmama konusunda karar vermeye yardımcı olan basit bir tekniktir. Burada değişimden kastedilen, bir yatırım, bir proje ya da bir faaliyet olabilir. F/M analizi, değişimle sağlanacak fayda ile değişimin maliyetinin karşılaştırılmasına dayanır. Burada “fayda” organizasyona olumlu katkısı olan durumlardır (örnek olarak kâr ve verimlilikte artış, giderlerde azalış, vb.) Maliyet ise organizasyona olumsuz katkısı olan durumlardır (örnek olarak katlanılan harcamalar, istifa eden personel, düşen motivasyon, vb.) F/M analizinde, gerçekleştirilmesi düşünülen alternatif proje ya da faaliyetlerin olası fayda ve maliyetlerinin bugünkü değerleri hesaplanmakta ve en fazla fayda sağlayan alternatif seçilmektedir.
28.  Fayda / Maliyet Analizi’nin (F/M Analizi) kullanıldığı alanlara örnek veriniz.
Cevap: F/M analizin sıklıkla kullanıldığı bazı alanlara örnek olarak şunlar verilebilir:
       araç gereç alımı (büro araçları, üretim makineleri, vb.),
       ilave personel istihdamı,
       yeni teknolojilerin istihdamı,
       mevcut donanım ve yazılımı güncelleme,
       mevcut tedarikçileri değiştirme,
       yeni süreçleri uygulamaya koyma, bina, üretim ve hizmet birimlerini yenileme.
29.  Başabaş Analizi nedir?
Cevap: Yatırım ve büyük çaplı satın alma seçeneklerinin karşılaştırılmasına ve değerlendirilmesine yönelik en temel niceliksel karar verme tekniklerinden birisi de başabaş noktası analizleridir. Başabaş noktası analizleri yoluyla hangi üretim ya da faaliyet düzeyinde
“maliyetlerin” elde edilecek “gelir” ya da “faydaya” eşit olacağı belirlenebilir. Başabaş noktası olarak adlandırılan bu noktanın üzerindeki üretim ya da faaliyet düzeyinde gelirler ya da fayda maliyetlerden fazla olacaktır. Başabaş noktası analizlerinin yapılabilmesi için aşağıdaki bilgilere gerek vardır:
       Birim hizmetin sağlayacağı katkı (birim gelir)       Birim hizmetin maliyeti (değişken gider)
       Sabit maliyet tutarı.
Birim hizmetin sağlayacağı “katkı”, piyasa fiyatı belirlenmiş hizmetler için “fiyat” olacaktır.
Değişken maliyetler, yaratılan faydaya ya da üretim veya hizmet miktarına bağlı olarak artan ya da azalan maliyetlerdir. Faaliyet düzeyi sıfır olduğunda değişken giderler de sıfır olacaktır. Bir işletmede malzeme giderleri, direkt işçilik giderleri değişken maliyetleri oluştururlar. Sabit maliyetler ise, yaratılan faydaya ya da üretilen mal ve hizmet miktarına bağlı olmaksızın oluşan maliyetlerdir. Bir işletmede üretimle ilgili olmayan personele ödenen ücretler, kira, faiz giderleri, amortisman vb. üretim miktarına bağlı olmayan giderler sabit giderlerdir.

BÜRO DONANIMLARININ SATIN ALINMASI VEYA KİRALANMASI KARARLARI

30.  Finansal kiralama (Leasing) nedir?
Cevap: Finansal kiralama (leasing), bir yatırım malının mülkiyeti finansal kiralama şirketinde kalarak, belirlenen kiralar karşılığında kullanım hakkının kiracıya verilmesi ve sözleşmede belirlenen değer üzerinden kiracıya mülkiyetin geçmesini sağlayan bir finansman yöntemidir.
31.  Finansal kiralamanın (Leasing), kuruma faydası nedir?
Cevap: Büro donanımlarının satın alınması yerine finansal kiralama yönteminin kullanılması, işletme ve kurumların işletme sermayeleri ile diğer ihtiyaçlarını karşılamasına ve verimliliğini, karlılığını artırmasına yardımcı olmaktır. Böylelikle, özellikle yeni kurulmuş ve sermaye ihtiyacı olan işletmeler kıt kaynaklarını daha öncelikli alanlar için kullanabileceklerdir.
32.  Kurumlar finansal kiralamayı (Leasing)niçin tercih ederler?
Cevap: Kurumlar için finansal kiralama yöntemini çekici kılan çeşitli faktörler vardır. Örneğin, finansal kiralama işlemleri her türlü vergi resim ve harçtan muaftır. Sözleşmeler için sadece noter masrafı ödenmektedir. Ayrıca, finansal kiralama şirketleri, kiracısına kullandırmak amacıyla aldığı bazı ekipman grupları için daha düşük KDV öder. Finansal kiralama sözleşmelerinin süresi normal olarak 4 yıldır. Ekonomik yararlanma ve işletme süresi dört yıldan kısa mallarda (örneğin bilgisayarlarda) bu süre 2 yıla inmektedir.
33.  Kurumların büro araçlarını sağlarken satın alma ya da finansal kiralama yollarından hangisine başvuracağını belirleyen faktörler nelerdir?
Cevap: Kurumların büro araçlarını sağlarken satın alma ya da finansal kiralama yollarından hangisine başvuracağını belirleyen faktörler:
       Alınması düşünülen büro aracının teknolojisinin değişme hızı
       Büro aracının maliyeti
       Finansal kiralama koşulları
       İş süreçlerinin istikrarı
       Birim maliyet

BÜRO DONANIMLARININ KAYIT ALTINA ALINMASI, KULLANIMI VE BAKIMI

34. Büro araçlarının bakımında nelere dikkat edilmelidir?
Cevap: Büro araçlarının bakımında şu hususlara dikkat edilmelidir:
       Uygun yazılımları kullanarak her bir araç için bir kart tutunuz. Bu katta satıcının adı, adresi, satın alma tarihi, modeli, seri numarası, fiyatı,  amortisman oranı, defter değeri ile garanti ve servis anlaşmasıyla ilgili özet bilgiler yer almalıdır. Bu kart alfabetik olarak dosyalanmalı ve araç servis gördükçe güncellenmelidir.
       Büro aracını, bu konuda eğitim almış kişilerin kullanmasını sağlayınız. Eğer eğitime gerekli görülmemişse, aracı kullanan kişi kullanma kılavuzunu dikkatle okumalı ve okuduklarını uygulamalıdır.
       Büro    aracını             kullanılırken   gerekli             dikkat gösterilmelidir.
       Büro donanımlarının ortaya çıkarabileceği küçük arızalar hakkında bilgi edinilmeli, servise haber vermeden önce gereken işlemler yapılmalıdır. 
       Büro araçları ısı, nem, doğrudan güneş ışığı, toz gibi fiziksel etkilere karşı korunmalıdır.
       Bir bakım programı oluşturulmalı ve araçların düzenli olarak servis görmesi sağlanmalıdır.

BÜRO            MALZEMELERİNİN         TEMİNİ         VE STOKLANMASI

35.  Stoklarla ilgili olarak temel maliyet kalemleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap: Stoklarla ilgili stok bulundurma, sipariş verme ve stok bulundurmama (stok kopması) olmak üzere üç temel maliyet söz konusudur:
       Stok bulundurma: Stokları elde bulundurmaktan dolayı oluşan maliyetlerdir. Bunlar içerisinde stoğa yapılan yatırımın alternatif kullanım maliyeti yanında eskime, bozulma, kırılma, fire (örneğin çok bekleyen kâğıtların rutubetlenmesi, mürekkep kuruması gibi) maliyetler sayılabilir.
       Sipariş verme: Sipariş verme, satın alma ve teslimiyle ilgili giderlerdir. Yazışma, haberleşme, satın almak için zaman harcama ve masraflar, malzemelerin nicelik ve nitelik muayenesi gibi giderler bunlar arasındadır. 
       Stok bulundurmama (stok kopması): İstenilen malzemenin elde bulunmaması durumunda ortaya çıkan maliyetlerdir. Hizmet sistemlerinde hizmetin verilemiyor olmasının maliyeti kolay hesaplanamaz. Örneğin basit bir rulo kâğıdın olmaması nedeniyle POS makinesinin çalışmaması, toner bitmesi nedeniyle yazıcıdan çıktı alınamaması önemli gecikmelere ve dolayısıyla kayıplara yol açabilir.
36.  A/B/C sınıflandırma sistemi nedir?
Cevap: A/B/C Sınıflandırma Sistemi, stoktaki malzemelere önemleri ölçüsünde sınıflandırılmalarına ve stok kontrolünün buna göre yönlendirilmesine yardımcı olur. Genel olarak kabul gören ölçü (yıllık kullanım miktarı x birim fiyat) şeklinde hesaplanan yıllık kullanım değeridir. 

Similar Videos

0 yorum: