GİRİŞ
1.
Bilginin en çabuk ve en etkin şekilde
edinilmesi, paylaşılması, analiz edilmesi yorumlanması
ve kullanılması hangi
gelişmelerin ortak paydasıdır?
Cevap: Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan
hızlı gelişmeler ve küreselleşmedeki ortak payda, bilginin en çabuk ve en etkin
şekilde edinilmesi, paylaşılması, analiz edilmesi yorumlanması ve
kullanılmasıdır.
2.
İşletmelerin yoğun rekabet ortamında ayakta kalabilmeleri için yapmaları gerekenler nelerdir?
Cevap: Bu durumda yapılması gereken, farklı
ürün ya da hizmetler ortaya koyabilecek yaratıcılıkta, farklı düşünebilen
bireylere ve o bireyleri yönetebilecek liderlere sahip olup, katma değeri olan
ürün ya da hizmetler üretebilmektir.
ÇEVRİMİÇİ
HABERLEŞME
3.
Yer ve zaman sınırlaması olmadan
internete ulaşabilmeyi sağlayan gelişmeler nelerdir?
Cevap: Teknolojinin gelişmesi internetin
sadece bilgisayarlarla sınırlı kalmayıp kablosuz (wireless) ve 3G teknolojisi
ile akıllı telefonlara ve tabletlere taşınmasıyla sonuçlanmıştır. Bu sayede
insanlar yer ve zaman kısıtlaması olmadan internete ulaşabilmektedir.
4.
Ülkemizde ve dünyada en çok
kullanılan çevrimiçi haberleşme araçları nelerdir? Cevap:
•
Windows
Live Messenger,
•
Skype
ve
•
Gtalk
5.
MSN – Windows Live Messenger
sürümleri ve bu sürümlerdeki gelişmeler nelerdir?
Cevap: Adını
Microsoft Network’den alan MSN 1995 yılında ilk sürümünü çıkarmış daha sonra
2006 yılında Windows Live olarak değiştirmiştir. 2011 yılında Windows Live
Messenger final sürümü ile Facebook, Twitter, Myspace gibi sosyal ağlardaki kişi
güncelleştirmelerine entegre edilmiştir.
6.
Windows Live Messenger’ın sağladığı
özellikler nelerdir?
Cevap:
•
Anlık
ileti gönderimi,
•
Mail
gönderimi,
•
Görüntülü
ve sesli konuşma,
•
Microsoft
Office belgeleri (Word, Excel, Power Point vb.), resim, program ve doküman
paylaşımı,
•
Facebook
arkadaş listesi takibi
7.
Windows Live temel parçalar ile
uygulamaya yapılan eklentiler nelerdir?
Cevap: Microsoft Office Outlook Hotmail bağlayıcısı
ile Windows Live Hotmail e-posta iletileri, takvimi ve kişileri Outlook
programlarında ücretsiz olarak yönetilebilmektedir. Bunun yanında Windows Live
Skydrive eklentisi ile Windows Live sunucularına gönderilen dosya, fotoğraf,
belge vb. dokümanlar istenildiği zaman ulaşılmak üzere güvenli bir biçimde
depolanabilmekte, kolaylıkla paylaşılabilmektedir.
8.
Çevrimiçi haberleşme araçlarından
biri olan Skype’ın internet üzerinden telefon görüşmesi yapılmasını sağlayan
teknolojisi nedir?
Cevap: Skype anlık ileti göndermenin
yanında internet üzerinden telefon görüşmesi yapılmasını sağlayan VoIP
teknolojisini kullanan bir yazılımdır.
9.
Skype’ı diğer Çevrimiçi haberleşme
araçlarından bir adım öne taşıyan özellikleri nelerdir?
Cevap:
•
Kullanım
kolaylığı,
•
Hızı
ve
•
Güvenirliği
10.
Skype uygulamasının kullanılabileceği
cihazlar nelerdir? Cevap:
•
Bilgisayar,
•
Cep
telefonu,
•
Tablet,
•
Skype
uyumlu televizyonlar
11.
Skype’ın ücretsiz olarak sağladığı
hizmetler nelerdir? Cevap:
•
Skype'tan
Skype'a çağrı,
•
Bire
bir video görüşmeleri,
•
Anlık
mesajlaşma ve
•
Ekran
paylaşımı
12.
Skype’ın ücretli olarak sağladığı
hizmetler nelerdir? Cevap:
•
Telefon
ve cep telefonlarına çağrı,
•
SMS
gönderimi,
•
Çağrı
yönlendirme ve
•
Grup
görüntülü görüşmeler
13.
İşletmelerin profesyonel e-postalarında
Gmail hesaplarını kullanmasının
nedeni nedir?
Cevap: Yüksek depolama alanı, güvenlik,
kullanım kolaylığı ve sürekli gelişim gibi nedenlerden dolayı tercih
edilmektedir.
ELEKTRONİK
TİCARET (E-TİCARET)
14. E- ticaret nedir?
Cevap:
E-ticaret mal ve hizmetlerin tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin
bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır.
15. WTO (Dünya Ticaret Organizasyonu)’ya göre elektronik ticaretin tanımı
nedir?
Cevap: Mal ve hizmetlerin üretim, reklam,
satış ve dağıtımlarının telekomünikasyon ağları üzerinden yapılmasıdır.
16. CEFACT (Birleşmiş Milletler Yönetim, Ticaret ve Ulaştırma İşlemlerini
Kolaylaştırma Merkezi)’a göre elektronik ticaretin tanımı nedir?
Cevap: İş, yönetim ve tüketim faaliyetlerinin
yürütülmesi için yapılanmış ve yapılanmamış iş bilgilerinin, üreticiler,
tüketiciler ve kamu kurumları ile diğer organizasyonlar arasında elektronik
araçlar (Elektronik posta ve mesajlar, elektronik bülten panoları, WWW
teknolojisi, akıllı kartlar, elektronik fon transferi, elektronik veri değişimi
vb.) üzerinden paylaşılmasıdır.
17. OECD (İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı) tarafından yapılan
e-ticaret tanımı nedir ve hangi yılda yapılmıştır?
Cevap: 1997'de ‘Sayısallaştırılmış yazılı
metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan kişileri ve
kurumları ilgilendiren tüm ticari işlemlerdir’ tanımı OECD tarafından yapılmıştır.
18. OECD elektronik ticaret süreci sıralamasındaki basamaklar nelerdir?
Cevap:
•
Ticaret
öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve araştırma yürütmesi,
•
Firmaların
elektronik ortamda buluşması,
•
Ödeme
sürecinin yerine getirilmesi,
•
Taahhüdün
yerine getirilmesi,
•
Mal
veya hizmetin müşteriye teslimi,
•
Satış
sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi
19. Elektronik ticaret kapsamında gerçekleştirilen faaliyetler nelerdir?
Cevap:
Bilgisayar ağları üzerinden yapılan,
•
Ürün
tasarımı,
•
Üretilmesi,
•
Tanıtımının
yapılması
•
Ticari
işlemler,
•
Hesapların
ödenmesi
20. Özel sektörde e-ticaret için geçerli olan temel yaklaşımlar nelerdir?
Cevap:
•
B2B:
işletmeden işletmeye (business to business)
•
B2C:
işletmeden tüketiciye (business
to customer)
•
C2C:
tüketiciden tüketiciye (customer
to customer)
•
C2B:
tüketiciden işletmeye (customer to business)
21. E-ticaret’in sağladığı yararlar nelerdir?
Cevap: Elektronik ticaret, ürün
seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde
ödenerek teslim alınmasını sağlamaktadır. Potansiyel tüketicilerin dünyanın her
yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni
üreticilerin dünya pazarlarına girmelerine imkan vermektedir. Daha düşük
fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin
artmasına ve tüm ticari işlemlerin maliyetinin düşmesine neden olmaktadır.
Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ'leri geleneksel
ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim
yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabildiği ölçüde yararlı olacaktır.
22. İşletmeden İşletmeye E-Ticaret (B2B) nedir? Örnek veriniz.
Cevap: İşletmeden işletmeye (B2B) e-ticaret
işletmelerin internet üzerinden ürün ve hizmet alışverişi yapmalarına dayanır.
Ali Baba (http://www.alibaba.com/) ve Türk Ticaret (http://www.turkticaret.net)
siteleri işletmeler arası e-ticarete örnek gösterilebilir.
23. İşletmeden Tüketiciye E-Ticaret (B2C) örnekleri nelerdir?
Cevap:
E-ticaret yaklaşımları arasında günlük hayatta en çok bilinen model “işletmeden
tüketiciye” e-ticarettir (B2C). Hepsiburada.com, ideefixe.com, kangurum.com.tr,
estore.com.tr, biletix.com, yemeksepeti.com siteleri bu yaklaşıma örnek
verilebilir.
24. Açık arttırma süreci ile ödemenin site üzerinden yapıldığı EBay gibi
sitelerin kullandığı e-ticaret türünü açıklayınız.
Cevap: EBay
(www.ebay.com) ya da Gitti Gidiyor’un
(www.gittigidiyor.com) gerçekleştirdiği gibi
tüketicilerin (aynı şekilde işletmelerin) web sitesi üzerinde bir açık arttırma
süreci ile birbirlerine bir şeyler alıp satabildikleri e-ticaret yaklaşımı Tüketiciden Tüketiciye E-Ticaret (C2C)’tir.
25. Müşterinin belirli bir ürün veya hizmet için satıcı tarafa bir teklifte
bulunması ve satıcının bu teklifi değerlendirerek cevap vermesi şeklinde
gerçekleşen süreç hangi e-ticaret yaklaşımında mevcuttur?
Cevap: Tüketiciden işletmeye e-ticaret
(C2B) yaklaşımı, müşterilerin ürün veya hizmet satan işletmelere teklif sunması
esasına dayanır.
26. E-ticarette geleneksel ticaret ilkelerine ek olarak hangi faktörlere
dikkat etmek gerekir?
Cevap:
• İşi (ürünü, hizmetleri) ve müşterileri
anlamak
• Müşterileri bulmak ve onlarla ilişkiler
kurmak
•
Parayı
kolay ve güvenli bir şekilde aktarabilmek
27. E-ticarette müşterilerin ödeme yapma yolları nelerdir? Cevap: Müşteriler ödemeyi kredi kartı ve
sanal kartla, finansal online aracı kullanarak veya online bankacılık aracılığıyla
ödeyebilir.
28. Sanal kartın çalışma prensibi ve sağladığı avantaj nedir?
Cevap: Bir banka hesabından (ya da kredi
kartından) belirlenen bir miktar para sanal karta yatırılır. Alış-verişte sanal
kartın numarası kullanılır. Eğer belirli süre harcama yapılmazsa para o
hesaptan silinir, eski hesaba döner. Böylece kredi kartı bilgileri internette
paylaşılmamış olur.
29. E-ticaret’e ilişkin ön yargılar nelerdir? Cevap:
•
E-ticaret
kolay bir iştir.
•
E-ticaret
ucuz bir iştir.
•
Herkes
bu işe girmiştir.
•
E-ticaretin
çok kazançlı bir iştir. • Rekabette
fırsat eşitliğini sağlar.
•
Aracıları
ortadan kaldırmıştır.
•
Kitle
pazarlamasının sonunu getirmiştir.
•
Ürün
ve hizmetleri standartlaştırmıştır.
ÇEVRİMİÇİ
PARA TRANSFERİ
30. Çevrimiçi para transferi yapılırken kullanılan araçlar nelerdir?
Cevap:
•
Kredi
kartı
•
Sanal
kredi kartı
•
Elektronik
para
•
EFT
ve havale
•
PayPal
•
Bitcoin
31. PayPal’ın işleyiş sürecini anlatınız?
Cevap: Paypal’ ın işleyişi ilk olarak
Paypal üzerinde bir hesap açılarak sağlanmaktadır. Dünyada yaklaşık 230 milyon
paypal hesabı vardır. Alıcı olarak Paypal kullanımı için Paypal üyeliğine kredi
kartı bilgileri bir kez girilerek, gerekli olduğunda banka hesabından, Paypal
hesabına para aktarımı yapılır. Daha sonra Paypal parayı transfer eder ve
ödemeyi korur. Paypal alışveriş koruma sistemi sayesinde siparişin ulaşmaması,
siparişin gelen üründen farklı olması veya satın alınmayan bir üründen ücret
alınması durumlarında Paypal’a başvuru yapılarak para iadesi sağlanmaktadır.
Satıcı olarak Paypal kullanımında ise çevrimiçi ödemeler kabul edilir, ödemeler
anında hesaba alınır ve istenildiğinde bankaya aktarılmak üzere Paypal
hesabında tutulur. Satıcılar PayPal'ı web sitesine entegre ederek veya e-posta
yoluyla ödeme talebi göndererek dünyanın her yerindeki satıcılardan ödeme
alabilmektedir.
E-DEVLET
32. E-devlet nedir? Avantajları nelerdir?
Cevap:
E-devlet, devlet tarafından verilen hizmetlerin elektronik ortamda sunulması
demektir. E-devlet sayesinde devlet hizmetlerinin vatandaşlara en kolay ve en
etkin yoldan, kaliteli, hızlı, kesintisiz ve güvenli bir şekilde ulaştırılır.
33. Türkiye Cumhuriyeti’nin e-devlet resmi web sitesi nedir?
Cevap: E-devlet kapısında yani Türkiye
Cumhuriyeti’nin resmi web sitesi (www.turkiye.gov.tr) dir.
34. E-devlet kapsamında sunulan hizmetler nelerdir? Cevap:
•
Bilgilendirme
hizmetleri
•
Entegre
elektronik hizmetler
•
Ödeme
işlemleri
•
Kurum
ve kuruluşlara kısa yollar
•
Güncel
bilgiler ve duyurular
•
Kurumlardan
vatandaşlara mesajlar
•
Kamu
kurumları arasında bilgi ve belgelerin paylaşımı
35. E-Türkiye.gov.tr adresinden hangi kamu
kuruluşlarının hizmetleri sunulmaktadır?
Cevap:
•
Adalet
Bakanlığı,
•
Başbakanlık,
•
Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu,
•
Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı,
•
Cumhurbaşkanlığı,
•
Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
•
Çay
İşletmeleri Genel Müdürlüğü,
•
Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı,
•
Devlet
Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü,
•
Dışişleri
Bakanlığı,
•
Emniyet
Genel Müdürlüğü,
•
Gelir
İdaresi Başkanlığı,
•
Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı,
•
İçişleri
Bakanlığı,
•
İŞKUR,
•
Kıyı
Emniyeti Genel Müdürlüğü,
•
KOSGEB,
•
Mahalli
İdareler Genel Müdürlüğü,
•
Maliye
Bakanlığı,
•
Merkezi
Kayıt Kuruluşu A.Ş,
•
Millî
Savunma Bakanlığı,
•
Milli
Eğitim Bakanlığı,
•
Nüfus
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü,
•
PTT,
•
Sağlık
Bakanlığı,
•
Sivil
Havacılık Genel Müdürlüğü,
•
Sosyal
Güvenlik Kurumu,
•
Tapu
ve Kadastro Genel Müdürlüğü,
•
TBMM
Başkanlığı,
•
T.C.
Merkez Bankası,
•
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı,
•
Yüksek
Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Md.
36. Elektronik imza nedir? Açıklayınız.
Cevap: Elektronik imza, aynen günlük
hayatımızda kullandığımız ıslak imza ile aynı hukuki geçerliliğe sahiptir.
E-imzanın hukuki geçerliliğinin olması için Telekomünikasyon Kurumu’na
bildiriminin yapılmış ve BTK tarafından yetkilendirilmiş Elektronik Sertifika
Hizmet Sağlayıcı’lardan (ESHS) alınmış olması gerekmektedir.
37. Elektronik imza kullanıcılarına hangi özellikleri sağlamaktadır?
Cevap:
•
Veri
bütünlüğü
•
Kimlik
doğrulama ve onaylama
•
İnkâr
edilemezlik
38. E-devlet kapısı hangi ana sayfalardan oluşmaktadır? Bu sayfaların kapsamı
nelerdir?
Cevap: E-Devlet Kapısı, 'Vatandaş', 'İş' ve
'Devlet' adıyla üç ana sayfadan oluşmaktadır. "Vatandaş" sayfasında, doğumdan ölüme kadar ihtiyaç
duyulan kamu hizmetlerine ait bilgiler bulunmaktadır. Vatandaşlar bu sayfadan
ihtiyaç duyulabilecek bilgi ve hizmetlere ulaşabilmektedir. "İş"
sayfasında, bir işletmenin kuruluşundan feshine kadar geçen süreçteki iş ve işlemlerine
dair bilgi ve hizmetler yer almaktadır. "Devlet" sayfasında ise
mevzuat, araştırma ve istatistikler gibi bilgiler ile kamuyu ilgilendiren
konular yer almaktadır.
39. M-Devlet kavramı neyi ifade eder?
Cevap:
E-devlet kapısında, yani Türkiye Cumhuriyeti’nin resmi web sitesi olan
(www.turkiye.gov.tr) adresinde yer alan pek
çok hizmetten
“mobil” olarak da
faydalanabilmeyi ifade eden bir kavramdır.
40. E-devlet güvenlik araçları nelerdir? Ne amaçla kullanılırlar?
Cevap: E-devlet sistemini kullanabilmek
için şifre, eimza, mobil imza gibi güvenlik araçlarından birini seçerek
kullanmak zorundadırlar. Bu araçlar sayesinde e-devlet’e erişim güvenliği sağlanmaktadır.
İŞ
HAYATINDA SOSYAL MEDYA
41.
Kullanıcı sayılarına ve kullanım
oranlarına göre sosyal medya araçlarını sıralayınız.
Cevap:
•
Facebook
•
Twitter
•
Foursquare
•
Formspring
•
Google+
•
Linkedin
42.
İşletmeler ve müşteriler için sosyal
medyanın avantajları nelerdir?
Cevap: Sosyal medya ile işletmeler ve müşteriler
aynı ortamda kolayca buluşabilmekte ve zaman kısıtlaması olmadan iletişim
kurabilmektedirler. Sosyal medya üzerinden işletmelerin geri bildirim alması
çok kolaylaşmıştır. İşletmeler için ürünlerini tanıtma, reklam yapma ve halkla
ilişkiler faaliyetleri sosyal medya üzerinden çok düşük maliyetlerle
yapılabilmektedir. Sosyal medya sadece işletmeler ve müşterileri değil işletmelerin
kendi arasındaki iletişimini de sağlamaktadır. İşletmeler için bir diğer
avantaj ise sosyal medya araçları üzerinden çalışanlarını seçebilmesidir,
sosyal medya araçları işletmeler için büyük bir aday havuzu oluşturmaktadır.
SOSYAL
FİLTRELER
43. Sosyal filtre araçlarının kullanım amacı nedir?
Cevap: Sosyal filtreler kullanıcılarına
ilgili oldukları, takip ettikleri ortamları tek bir pencere üzerinden, güncel
bir şekilde sunmaktadır.
44. En çok kullanılan sosyal filtre araçları nelerdir?
Cevap:
•
Flipboard
•
Pulse
•
Taptu
•
StumbleUpon
•
Paper.li
45. Sosyal filtrelerin kullanım ihtiyacı nasıl ortaya çıkmıştır?
Cevap: İnternet
üzerindeki haber kaynaklarının, blogların ve sosyal ağların artışı ile
kullanıcıların bu ortamları takibi zorlaşmaktadır. Sosyal filtreler kullanıcılarına ilgili oldukları, takip ettikleri
ortamları tek bir pencere üzerinden, güncel bir şekilde sunmaktadır.
0 yorum: