GİRİŞ
1. İşletmelerin devamlılığını sağlayan
şartlar nelerdir?
Cevap: İnsan gereksinimlerini karşılamak
için ürün ve hizmet üretimi yapmak üzere kurulmuş olan işletmeler ayakta
kalabilmek, rekabette öne geçebilmek için birlikte çalışmanın tüm türlerini
kullanmak zorundadır. Bu zorunluluğun altında yatan faktörler arasında ağırlıklı
olarak küreselleşme, işletmelerin örgütlenme biçimleri ve işletmeler arası
rekabet vardır.
BİRLİKTE
ÇALIŞMANIN SINIFLANDIRILMASI
2. İşletmelerde birlikte çalışma konusunda alternatifler nelerdir?
Cevap:
1. Aynı zaman diliminde ve aynı mekânda
çalışma (yüz yüze etkileşimler)
2. Aynı zaman diliminde ancak farklı
mekânlarda çalışma (uzaktan etkileşim)
3. Farklı zaman dilimlerinde ancak aynı
mekânda çalışma (süreklilik gösteren faaliyetler)
4. Farklı zamanda ve farklı mekânlarda
çalışma (İletişim + koordinasyona ihtiyaç gösteren
faaliyetler
)
3. Etkili yönetilmeyen ve iyi organize edilmemiş toplantılarda hangi
sorunlar sıklıkla yaşanır? Cevap:
•
Toplantının
ilgisiz konularla bölünmesi
•
Baskın
olan kişilerin toplantı liderliği üstlenmesi ile farklı konuşmacılara az söz
hakkı tanınması
•
Herksin
aynı anda konuşması ile anlam bütünlüğünün sağlanamaması
•
Toplantı
notları tek bir perspektife göre derlenir ve bazı önemli yorumlar ya da konular
atlanır.
•
Parlak
fikirleri olan bazı kişiler, elektrikli atmosferden çekinerek konuşmayabilir.
•
Asıl
kararlara toplantının son beş dakikasında alelacele ulaşılır.
•
Asli
katılımcıların toplantıda yer almaması ile amacına ulaşamayan toplantıların
gerçekleştirilmesi.
•
Karara
bağlananlardan daha fazla yeni konu toplantı masasına getirilir.
•
Toplantıda
konuşulacak konuları organize etmek çok zordur.
•
Toplantının
sonunda kimse bir uzlaşmaya ya da karara ulaşılıp ulaşılmadığından emin olamaz.
4. Elektronik toplantı sistemi nedir?
Cevap: Belli bir amaç için bir araya gelmiş
insanlar arasında tekrar edilebilir, çerçevesi belli bir ortak çalışma ortamı
yaratmak üzere oluşturulmuş, üzerinde düzenlemeler yapmaya uygun yazılım
setidir. Elektronik toplantı sisteminde her bir katılımcının kendi
bilgisayarının olduğu ve paylaşılan bir nesneye (plan, resim, çizim, vb.)
istediği anda katkı yapabildiği sistemlerdir.
5. Geleneksel toplantılar ve çalıştaylara (workshop) göre elektronik
toplantı sistemlerinin sahip oldukları üstünlükler nelerdir?
Cevap:
•
Web
üzerinden (çevrimiçi) gerçekleştirilebildiği için seyahatlerde kaybedilen
zamandan ve
•
harcamalardan
tasarruf sağlar.
•
Katılımcılar
katkılarını her an yapabildikleri için etkileşim ve katkı daha fazla olur.
•
Anonim
katkı olanağından dolayı içtenlik artar, kişilere karşı önyargılar azalır.
•
Gerçek
zamanlı oylama ve analizler sayesinde yapılan çözümlemeler daha gerçekçi olur.
•
Hazır
toplantı formatları sayesinde daha az hazırlık zamanı gerektirir, toplantılar
ve çalıştaylar birbirinin aynı biçimlerde tekrarlanabilir.
•
Toplantılara
ilişkin notlar, oluşturulan belgeler otomatik, kapsamlı ve tarafsız olarak
hazırlanabilir.
6. Projektörlerin kullanım amacı nedir?
Cevap: Yüzyüze birlikte çalışmalarda yaygın
olarak kullanılan büro araçlarından biri de projektördür. Projektörler küçük ya
da büyük gruplara yapılan sunuşlar için kullanılan araçlardır. Projektör;
bilgisayar, video, CD veya DVD oynatıcısı gibi kaynaklardan aldığı sinyalleri
çok daha büyük bir ölçekte bir perdeye ya da duvara yansıtır. Böylelikle
görüntü herkes tarafından görülebilmesine olanak sağlayan cihazlardır.
7. Projektörlerin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütler nelerdir? Cevap:
•
Kontrast
oranı
•
Işık
parlaklığı
•
Çözünürlük
•
Projeksiyon
çözünürlüğü
•
Perspektif
düzeltme
•
Lamba
ömrü
•
Gürültü
seviyesi
•
Büyütme/küçültme
özelliği
•
Depolama
özelliği
•
Dijital
büyütme
8. Etlileşimli yazı tahtası nedir?
Cevap: Etkileşimli yazı tahtaları,
elektronik yazı tahtalarının işlevselliğini daha da ileriye taşıyan araçlardır.
Etkileşimli yazı tahtası, bilgisayar, projektör ve elektromanyetik ya da
basınca duyarlı yazı tahtasından oluşan bir sistemdir. Bu sistemde projektör
bir bilgisayara bağlanır ve bilgisayar monitöründeki görüntüyü yazı tahtasına
yansıtır. Yazı tahtasının da bilgisayara bağlantısı yapılır.
9. Eğitim ortamlarında sıklıkla kullanılmaya başlanan akıllı (etkileşimli)
tahtalar hakkında bilgi veriniz?
Cevap: Çoğu ürün harici bilgisayar,
projektör ve interaktif bir kaleme ihtiyaç duyması pratik olmasını engellediği
düşüncesiyle dokunmatik LED ekranı temel alan bir sistem geliştirilmiştir. İçine
yerleştirilen PC ana kartı sayesinde dokunmatik LED ekranı interaktif tahtaya
dönüşmekte böylece ekrana herhangi bir kalem kullanmaksızın, elle yazı
yazılabilmektedir. Böylece de kalemin yere düşmesi, bozulması gibi riskleri
ortadan kalkmaktadır.
UZAKTAN ETKİLEŞİME YÖNELİK TEKNOLOJİLER
10. Uzaktan eğitime yönelik teknolojiler nelerdir? Cevap:
•
Telekonferans
araçları
•
Sesli
konferans
•
Görüntülü
konferans
•
Masaüstü
görüntülü konferans
•
İnternet
telefon
•
Anında
mesaj
•
Sohbet
11. Telekonferans nedir?
Cevap: Telekonferans, çeşitli iletişim
sistemleri aracılığıyla birbirlerine uzaktan bağlı insan ve makineler
arasındaki canlı (eş zamanlı) bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir.
12. Kaç çeşit telekonferans çeşidi vardır? Cevap: Telekonferans aracığıyla
yalnızca sesler değil aynı zamanda görüntü ve veri alışverişi de gerçekleştirilebilir.
Katılımcıların yalnızca seslerinin iletilmesiyle gerçekleştirdiği sesli konferans ve
Katılımcıların hem ses hem de görüntüleri iletilmesiyle gerçekleştirdiği
görüntülü konferans (videokonferans) olmak üzere 2 çeşittir.
13. Sesli konferans nedir, üstünlükleri nelerdir?
Cevap: Konferans araması olarak adlandırılan
sesli konferans katılımcıların aynı telefon görüşmesine dâhil olması ya da en
azından dinleyebilmesidir. Gerektirdiği bilgi ve beceri düzeyinin bir telefon
kullanmak kadar basit olması, Bu sistemlerin özellikle küçük grup etkileşimi
için ideal olması, ses kaliteleri yüksek, kurulumları ve işletilmeleri kolay
olması, ses yanında belgelerin iletilmesi üstün yönleridir.
14. Bir görüntülü konferans sisteminin
çalışabilmesi için gereken bileşenler nelerdir? Cevap:
•
Görüntü
girdisi
•
Görüntü
çıktısı
•
Ses
girdisi
•
Ses
çıktısı
•
Veri
transferi
15. Sanal sınıf olarak adlandırılan uygulamaların sağladığı bazı avantajlar
nelerdir?
Cevap:
•
Öğretim
üyeleri konferans vb. nedenlerle kampüs dışında olduklarında derslerini video
konferans yoluyla uzaktan yapabilirler.
•
Diğer
kurumlardan konuk öğretim üyeleri video konferans yoluyla ders verebilirler.
•
Farklı
eğitim kurumlarındaki araştırmacılar seyahat için vakit kaybetmeksizin düzenli
olarak toplantı yapabilirler.
•
Birden
fazla yerleşkeye sahip eğitim kurumlarındaki öğretim üyeleri eğitim
etkinliklerini ortak düzenleyebilirler.
•
Farklı
ülkelerdeki eğitim kurumlarının kültürler arası etkileşimine olanak verir.
•
Öğretim
üyeleri farklı kurumlardaki tez savunma toplantılarına katılabilirler.
•
Öğretim
kurumu yöneticileri çalışmalarına ara vermeden bulundukları birimden
toplantılara katılabilirler.
•
Akademik
komiteler uzaktan değerlendirme toplantıları yapabilirler.
•
Araştırmacılar
üye başvurularıyla ilgili sorulara yanıt verebilirler, değerlendirme
toplantılarına katılabilirler.
•
Öğrenciler
başka yörelerdeki işverenlerle iş görüşmesi yapabilirler.
16. Masaüstü görüntülü konferansın küçük gruplarda tercih edilmesinin
nedenleri nelerdir?
Cevap: Masaüstü görüntülü konferanslarda
masa başından kalkmadan diğer insanlar ile karşılıklı toplantı ve görüşmeler
gerçekleştirilebilmektedir. Ancak sahip oldukları özellikler ve kapasite, oda
tipi görüntülü konferans sistemlerine göre çok daha düşük olduğundan genellikle
iki taraf arasında ya da küçük gruplar arasında etkili olarak
kullanılabilmektedir.
17. Masaüstü görüntülü konferans için gerekli olan bileşenler nelerdir?
Cevap:
1. Bilgisayara takılan bir görüntülü
konferans kartı
2. Kamera
3. Mikrofon
4. Görüntülü konferans yazılımı
18. İnternet telefonun çalışma prensibi nelerdir?
Cevap: İnternet telefonunda da tıpkı sabit
hatlı telefonlardaki gibi bir ahize vardır. Ahizeyi kaldırıp konuşmaya başladığımızda
çıkan analog ses, öncelikle bir adaptör ya da bilgisayar tarafından dijital
hale getirilir, sıkıştırılır ve ufak paketlere bölünür. Her pakette nereye
gitmesi gerektiğini belirten bir adres bilgisi bulunmaktadır. Bu paketler ses
dosyası dışında e-mail, müzik dosyası veya herhangi bir dosya çeşidi
içerebilir. Bilgisayar bu paketi en yakındaki yönlendiriciye (router) gönderir.
Yönlendirici paketi alarak alıcı bilgisayara en yakındaki diğer yönlendiriciye
gönderir ve böylece devam eder. Hedef bilgisayar paketi aldığında tüm paketleri
birleştirerek özgün dosyayı oluşturur. Başka bir deyişle, yollanan dijital
sinyal, karşı taraftaki bilgisayar tarafından açılır ve tekrar analog biçime
çevrilerek ahize ya da hoparlör yardımı ile kulağa iletilir.
19. Anında mesaj uygulamasının dezavantajları nelerdir?
Cevap: Birincisi bir grup kullanıcının işletmenin
bilgisayar ağına aynı zamanda girmesini gerektirmektedir. Bu da bilgisayar ağının
güvenlik açısından tehlikelere maruz kalabilmesi demektir. İkincisi, anında
mesaj yazılımları önemli iş uygulama yazılımlarıyla uyumlu değildir.
SÜREKLİLİK GÖSTEREN
ÇALIŞMALARA YÖNELİK TEKNOLOJİLER
20. Takım odası yazılımlarının yardımıyla daha kolay ve daha etkin
yürütülebilen işler nelerdir?
Cevap:
•
Sorunların
ve tereddüt yaratan durumların paylaşılması ve tartışılması,
•
İşbirliğine
dayalı notlar, sunuşlar, raporlar, vb. çıktıların oluşturulması,
•
Beyin
fırtınası uygulamalarının gerçekleştirilmesi,
•
Toplantı
öncesi hazırlıkların (örneğin, sunuşların toplantıdan önce ekip üyeleriyle
paylaşılarak, toplantıda karar verme üzerinde odaklanabilme) yapılması,
•
Toplantı
gündemlerinin ve gündemin gerektirdiği faaliyetlerin takibinin yapılması.
21. Ekip odası uygulaması nedir? Açıklayınız.
Cevap: Ekip odası uygulamaları,
birbirlerinden uzakta bile olsalar işletme çalışanlarının bir takım çalışması
yapmalarına olanak sağlayan yazılımlardır. Bu yazılımlar iyi bir takımın
yürütmekte olduğu temel fonksiyonlara yönelik modüllere sahip olduklarından,
yüksek performans gösteren takımlara özgü tüm süreç ve uygulamaların
yaratılmasını ve sürekli olarak geliştirmelerini mümkün kılarlar.
22. Ekip odası yazılımlarının desteklediği yaygın iş süreçleri nelerdir? Cevap:
•
Belge
Yönetimi
•
Faaliyet
Takibi
•
Toplantı
Yönetimi
•
Birlikte
Belge Hazırlama
23. Proje planlama yazılımlarından, çeşitli kişilere ve paydaşlara bilgi
sağlayabilmeleri ve projelerin tamamlanabilmesi için ihtiyaç duyulan çabayı
ölçebilmeleri için hangi özelliklere ihtiyaç duyulabilir?
Cevap:
•
Kişiler
için görev listeleri ve kaynaklar için ayrılma zamanlamaları,
•
Görevleri
tamamlamak için ne kadar zamana ihtiyaç duyduğu konusunda bilgi
•
Projeyle
ilgili riskler konusunda bilgi,
•
İş
yükü hakkında bilgi,
•
Projelerin
ne şekilde ilerlediği, planlanan ve gerçekte elde edilen performans arasındaki
bağlantı konusunda tarihsel bilgi,
•
Kullanılabilir
kaynakların en uygun olarak değerlendirilmesi.
24. Proje yönetimindeki yazılımlar, projeye dâhil olan ve yazılımı kullanacak
kişi sayısına bağlı olarak kaç şekilde olabilir?
Cevap:
1. Tek kullanıcılı 2. Masaüstü:
3. Web tabanlı
4. Çok kullanıcılı
5. Tümleşik
25. Web tabanlı proje yönetimi nedir?
Cevap: Proje yönetimi yazılımı, bir web
tarayıcısı kullanılarak, İntranet (sadece organizasyon üyelerine açık İnternet
ağı) ya da Ekstranet (tedarikçi, satıcı, yüklenici gibi paydaşların, değişen
erişim yetkisi düzeyleriyle İntranet ağına erişiminin mümkün olduğu ağ)
üzerinden erişilebilen bir Web uygulamasıdır.
26. Web tabanlı proje yönetiminin üstünlükleri ve sakıncaları nelerdir?
Cevap:
•
Kullanıcının
bilgisayarına yazılım yükleme gereksinimi olmadan, her tip bilgisayarda
erişilebilme,
•
Erişim
denetiminde kolaylık,
•
Birden
fazla kullanıcı,
•
Bakımı
yapılacak tek bir sürüm ve yazılım,
•
Merkezi
veri deposu,
•
Kullanıcıya
verinin bir kopyasını alarak çevrimdışı çalışma imkânı sağlaması (bazı
modeller),
•
Genellikle
masaüstü uygulamalarına göre daha düşük yanıt hızı,
•
Kullanıcının
(veya sunucunun) çevrimdışı olduğunda proje bilgisine ulaşamaması,
İLETİŞİM VE KOORDİNASYONA YÖNELİK TEKNOLOJİLER
27. İletişim ve koordinasyona yönelik teknolojiler
nelerdir?
Cevap:
•
E-Posta
•
Sesli
Mesaj
•
Haber
Grupları
•
Haber
Listeleri
•
Tartışma
Listeleri/Forumlar
•
Blog
•
Wiki
28. E-Postanın avantajları nelerdir?
Cevap: E-posta hızlı, ucuz bir iletişimdir.
E-postayla aynı mesaj birden fazla kişiye gönderilebilir. Büro çalışanlarının
bilgiyi paylaşması ve haberleşmesi için kullanışlı bir yöntemdir. Dünyanın
neresinde olunursa olunsun, İnternet bağlantılı bir bilgisayardan e-postalar
kontrol edilebilir, e-posta yazılıp, gönderilebilir. Özellikle akıllı mobil
telefonların yaygınlaşması ile birlikte, e-posta cep telefonlarında da yaygın
olarak kullanılmaya başlanmıştır.
29. Sesli mesaj nedir ve ne amaçla kullanılır?
Sesli mesaj;
ses mesajlarını kaydetmek, göndermek, saklamak ve istenildiğinde yeniden
dinlemek üzere geliştirilmiş, bilgisayar ve telefondan oluşan bir sistemdir.
Sesli mesaj hizmetleri 24 saat çalışabilir ve işletmelerin haberleşme
kapasitesine birçok katkı sağlar. Sesli mesaj sistemi, standart bir kişisel
bilgisayar, özel bir ses kartı ve bir ses yazılımından oluşur. Ses kartı,
bilgisayarın telefon tuşlarını anlamasını ve tuş sinyali üretmesini, önceden
kaydedilmiş mesajların dinlenmesini, seslerin kaydedilmesini, transferini ya da
daha önceden yapılan aramaların dinlenmesini sağlamasına yardımcı olur.
30. Tartışma gruplarının özellikleri nelerdir? Cevap:
•
Kendilerine
özgü bir jargonu vardır
•
Mesaj
silsilesi, ağaç benzeri bir yapı gösterir ve bir konuya ya da soruya verilen
karşılıklarla dallanarak ilerler.
•
Kimin,
ne zaman, hangi yoruma karşılık yazdığı kolayca takip edilebilir.
•
Tartışma
konusu, birbirinden farklı alt konu başlığı barındırabilir.
•
Tartışma
gruplarındaki yazışmalar arşivlenir.
•
Kullanıcılar
anonim olarak
tartışmalara katılabilir.
31. Ülkemizde kullanılan tartışma grupları nelerdir? Cevap:
1. Haber Grupları
2. Haberleşme Listeleri
32. Haberleşme listeleri nedir, kaç çeşit haberleşme listesi vardır?
Cevap: Haberleşme listeleri (mailing
lists) ya da e-posta grubu belirli bir konuda düzenli olarak e-posta mesajları
gönderilmesini sağlar. Haberleşme listeleri duyuru listeleri ve sohbet
listeleri olmak üzere ikiye ayrılır.
33. Blog nedir, işletmeler de ne amaçla kullanılır?
Cevap: Blog, onu oluşturan kişinin sahip
olduğu ancak okuyucuların yorumlara katkıda bulunabildiği herkese açık belge ya
da günlük olarak tanımlanabilir. İşletmeler, kamuoyu yaratmak, insanları
ürünler ve hizmetler konusunda bilinçlendirmek ve bilgilendirmek için
kullanabilirler. Bazı işletmeler ise uzman görüşlerini ve perspektiflerini
yansıtmaları için blog sahiplerine ödeme yapabilmektedirler.
34. Wiki nedir?
Cevap: Wiki, herkesin içerik ekleme ve
düzeltme yapabileceği, herkese açık web sayfalarıdır. Wiki sayfaları pek çok
konuda hazırlanabilir ancak belli bir konuda gündem oluşturmak, toplantılar
planlamak, yenilikçi fikirleri tartışmak ve bunları kayıt altına almak isteyen
proje ekiplerinin yoğun olarak ilgi gösterdiği bir alandır.
0 yorum: