GİRİŞ
1. Bilginin artması ve her yerden erişilebilir hale gelmesi öğretim
kurumlarını nasıl etkilemektedir?
Cevap: Öğretim kurumları yapı ve işleyişlerini
teknolojinin sağladığı olanaklar doğrultusunda yeniden düzenlemektedirler.
Bundan da öte bireylerin öğrenme konusunda “öğretim
kurumlarına“ olan bağımlılığı
azaltmakta, açık öğrenme kaynakları yoluyla bilgi ve becerilerini geliştirme
olanağı bulmaktadır.
2. Bir kurumda çalışanların niteliklerini geliştirmek nasıl olmaktadır?
Cevap: Çalışanları geliştirmek doğru eğitim almalarıyla mümkündür.
Doğru eğitimle vurgulanan konu; çalışanların gerçekten ihtiyaç duyduğu, eksik
olduğu konuların belirlenerek, bu eksikliğin giderilmesidir.
BİLGİ KAYNAKLARINA ERİŞİM
3. Türkiye’de eğitimde FATİH Projesiyle neler yapılması hedeflenmektedir?
Cevap: Eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini
sağlamak ve okullardaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla, okulöncesi, ilköğretim
ile ortaöğretim düzeyindeki tüm okulların 570.000 dersliğine dizüstü̈
bilgisayar, LCD panel etkileşimli tahta ve internet ağ altyapısı kurulması, tüm
öğrencilere tablet bilgisayarlar dağıtılması hedeflenmektedir.
4. Yeni Türk Ticaret Kanunu tarafından işletmelere getirilen yükümlülükler
nelerdir?
Cevap: Yeni kurulan her işletmeye web sitesi
kurma zorunluluğu getirmektedir. Ayrıca, e-imza ile işletmenin nasıl elektronik
ortamda Yönetim Kurulu ve Genel Kurul yapacağını düzenlemektedir.
5. Çevrimiçi bilgi kaynakları hangi
amaçlarla kullanılmaktadır?
Cevap: Gerek iş hayatında, gerek günlük
hayatta sağlık, eğitim, alışveriş vb. hemen her konuda temel başvuru kaynağı
amacı ile kullanılmaktadır. Sözgelimi bir kişiye, bir ürüne ya da şirkete
ilişkin bilgiye gereksinim duyulduğunda internete girip arama yapmak ilk akla
gelen yöntemdir.
6. Çevrimiçi bilgi kaynakları olarak hangi araçlar bulunmaktadır?
Cevap:
• Arama motorları
• Çevrimiçi ansiklopedi
• Web günlükleri
•
Diğer
bilgi siteleri
7. Arama araçları hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: İnternet üzerinde aranılan bilgiye
ulaşmak amacıyla kullanılmaktadır.
8. Arama araçlarının çalışma sistemi nasıldır?
Cevap: Arama aracı “anahtar sözcük ya da
sözcükler” belirleyip sorgu yaparak çalışmaktadır. Arama araçları Robots,
Spider ya da Crawler gibi otomatik programlar aracılığıyla web sitelerini
taramaktadır. Adı geçen programlar verileri otomatik olarak arama araçlarının
veri tabanında depoladığı için eksik ya da yanlış anahtar sözcükler kullanıcıların
konu dışı sitelere yönlenmesine yol açabilir.
9. Google arama aracının diğer arama araçlarından farkı nelerdir?
Cevap: Google arama aracı diğer arama
araçlarından farklı olarak sadece anahtar kelime veya meta araması kullanmak
yerine sadece Google’ın sahip olduğu karışık ve otomatik bir arama sistemi
kullanmaktadır.
10. Google arama aracı ile arama yaparken kullanılacak ipuçları nelerdir?
Cevap:
• Arama kelimeleri
• Terim yazılış sırası
• Kelime grubu araması
• Anlamı ayrıştırma
• Doğrudan aranan sonuca yönlendirme
• Arama yapılan site seçeneklerini
daraltma
•
Ölçü
birimleri arasında dönüşüm gerçekleştirme
11. Google arama aracının gelişmiş arama seçenekleri arasında neler yer
almaktadır? Cevap:
• Dil
• Tarih
• Dosya türü
•
Belirli
bir site veya alanlarda ara
12. Google arama aracının sunduğu hizmetler arasında neler yer almaktadır?
Cevap:
• Görseller
• Videolar
• Akademik
• Kitap
• Patent
• Haritalar
•
Tarih
13. İnternet üzerinden arama sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlar
nelerdir? Cevap:
• Basit düşünülmeli
• Aranılan sayfanın nasıl yazıldığı düşünülmeli
• Aranılan konu mümkün olan en az
terimle açıklanmalı
•
Açıklayıcı
kelimeler seçilmeli
14. Google arama aracında hangi
araçlar yer
almaktadır?
Cevap:
• Başlık
• Arama çubuğu
• Arama sonuçları
• Araçlar ve filtreler
• Reklamlar
•
Sayfanın
altı
15. Google arama araçları arasında yer alan Başlık aracı hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Başlık aracında Google ürünleri çubuğu,
Dişli, Oturum açma ve çıkış, Web geçmişi bulunmaktadır. Google ürünleri çubuğundan
çeşitli Google hizmetlerine, Dişli Simgesinden arama ayarlarına, gelişmiş
aramaya, Oturum açma ve çıkıştan Google hesabından arama yaparak aramayı kişiselleştirmeye,
web geçmişinden oturum açmadan yapılan arama kayıtlarına ulaşmak mümkündür.
16. Google arama araçları arasında yer alan Arama Çubuğu aracı hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Arama çubuğu aracında Google Anında
Arama, Güvenli Arama ve Arama İstatistikleri bulunmaktadır. Arama için kutu
içine açıklayıcı birkaç arama terimi yazıp Enter tuşuna basmak ya da Ara tuşuna
basmak yeterlidir. Google Anında Arama etkinleştirilmişse arama çubuğunun yanında
özelliğin açık olduğunu belirten bir bağlantı görülür. Güvenli Arama: Güvenli
Aramayı açıp kapamak, böylece filtre ayarlarını değiştirebilmek için içindir.
Arama İstatistikleri: Toplam sonuç sayısını ve aramanın ne kadar sürede
tamamlandığını görmek içindir.
17. Google arama araçları arasında yer alan Arama Sonuçları aracı hangi
amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Arama sonuçları arasında başlık, URL,
önizleme, önbellek ve benzer seçenekleri bulunmaktadır. Başlık: Herhangi bir
arama sonucunun ilk satırı web sayfasının başlığıdır. URL: Söz konusu sonucun
web sayfasına aitve yeşil renkte gözüken web adresidir. Anında Önizleme: İmleci
sonucun üzerinde bir sure beklettikten sonra, sonucu tıklamadan once web
sayfasının neye benzediğini görmek içindir. Önbellek: Google internet tarayarak
her sayfanın anlık görüntüsünü alır. Önbellek tıklandığında web sayfasının en
son dizine alınmış hali görülür. Bu sayede örneğin kapatılmış ya da
ulaşılamayan bir sitenin en son halini görmek mümkün hale gelir. Benzer: Söz
konusu sonuçla ilgili diğer web sitelerini görmek içindir.
18. Google arama araçları arasında yer alan Araçlar ve Filtreler aracı hangi
amaçla kullanılmaktadır??
Cevap: Bulunan sonuçları filtrelemek ve
özelleştirmek için kullanılan araçlardır. Konum: Sonuçları özelleştirmek için
kullanılır. Sayfanın sol tarafında açık bir şekilde belirir. İçerik Türü:
Sonuçları Görseller, Haberler ya da Tartışmalar gibi belirli bir web içeriği
türü ile sınıflandırmak içindir. Önerilen Araçlar: Bulunan sonuçları daha kişiselleştirilmiş
ya da aranılan içerikle yakın olan bir şekilde sınıflandırmak mümkündür. Arkadaşlar
(Sosyal), coğrafi bölge (Yakın) gibi sınıflandırmalar mümkündür.
19. Google arama araçları arasında yer alan Reklamlar aracı hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Google aramalarında arama sonuçları
sayfalarının üstünde ya da altında reklam metinleri görülür. Bu reklamlar
yapılan aramayla ilgilidir. Tatil yazınca, otel ya da uçak bileti reklamı
çıkması gibi. Google’ın kazancı bu reklamlardan gelmektedir (Google Adwords).
20. Google arama araçları arasında yer alan Sayfanın Altı aracı hangi amaçla
kullanılmaktadır?
Cevap: Alternatif arama sonuçlarını görmek
içindir. Diğer Sonuçlar: Aranılan bilgi, arama sonuçlarının ilk sayfasında
yoksa digger sonuçları görmek için sayfa altındaki Sonraki bağlantısına
tıklanabilir. Görüşler: Belirli bir aramaya ilişkin bulunan sonuçlara ilişkin
geri bildirimde bulunmak içindir.
21. Çevrimiçi Ansiklopedi nedir ve en çok tercih edilenlerinden birisi olan
Vikipedi nedir? Cevap: Vikipedi, okuyucuları tarafından
yazılmakta olan açık içerikli bir ansiklopedidir. Her dilden herkesin, ortak
çabasıyla özgürce ve her şeyi ile bütün bir ansiklopedi üretmeyi amaçlayan
Wikipedia projesinin Türkçe bölümüne, “Vikipedi” adı verilmektedir.
22. Vikipedi içeriği nasıl oluşturulmaktadır?
Cevap: Vikipedi, içeriği dünyanın her
köşesinden gönüllü insanlar tarafından ortaklaşa hazırlanan açık kodlu, özgür,
kâr amacı gütmeyen ücretsiz bir ansiklopedidir. Bu site wiki teknolojisini
kullanır, yani dünya üzerinde internete bağlı bilgisayarı olan herhangi bir kişi,
-çok az sayıdaki korumalı sayfa dışındaki- tüm sayfalarda ekleme, çıkartma,
düzenleme yapabilir. Yapılması gereken tek şey sayfanın üstünde bulunan
"Değiştir" butonuna basmaktır. Bu buton, sayfayı değiştirmenizi ya da
sayfaya ekleme yapmanızı sağlar.
23. Vikipedi içerikleri hangi tür lisansa sahiptir?
Cevap: Vikipedi'deki tüm metin, resimlerin
büyük bir kısmı ve diğer içerik, GNU Özgür Belgeleme Lisansı (GÖBL) ile
lisanslanmıştır. GÖBL lisansı, içeriğin özgürce dağıtılıp çoğaltılabilmesini
garantilemesine rağmen, yapılan katkılar katkıda bulunanın mülkiyetinde
kalırlar.
24. Çevrimiçi çeviri işlemi nasıl gerçekleştirilmektedir?
Cevap: Genellikle çeviri yaptırmak
isteyenler bu sitelere kendi metinlerini göndermekte, hizmet veren siteler de
metindeki sözcükleri sayarak, hizmetin bedelini bildirmekte, karşı taraf
sitenin banka hesabına parayı aktardığını gösteren belgeyi (e-posta olarak)
gönderince de çeviri yapılıp, müşteriye yine e-posta olarak gönderilmektedir. Profesyonel
bir anlayışla (uzman çevirmenlerle) yürütülen bu hizmete ek olarak İnternette
“otomatik çeviri” olarak tanımlayabileceğimiz bir çeviri hizmeti de
yapılmaktadır. Otomatik çeviri, gerçek çevirmenler işin içine girmeden en ileri
teknolojiyle yapılan çeviridir. Otomatik çeviri, makine çevirisi olarak da
bilinir. Google Çeviri (Translate) İnternet üzerinden Türkçe’ye otomatik çeviri
yapan bir hizmet sunmaktadır. Bu hizmet çevrimiçi bir sözlük görevi görüyor ve
istenirse tek bir kelimeyi, bir paragrafı ya da linkini gösterdiğiniz web
sitesini istediğiniz dile çevirebiliyor.
25. Portal olarak kullanılan araçlar neden meydana gelmiştir?
Cevap: Portal sözcüğünün Türkçe karşılığı
“ana kapı” veya “giriş kapısı” olarak tanımlanmaktadır. 1996 yılında MyYahoo
kullanıcılarının kendi ilgi alanlarının profillerini oluşturmasına olanak sağlayan
kişiselleşmiş web sayfasını hizmete koymasıyla e-kapı kavramı oluşmuştur.
Birçok aktivitenin tek bir sayfadan izlenebilmesi kullanıcılar tarafından büyük
bir kullanım talebi oluşturmuştur.
26. Portal (e-kapı) hizmeti hangi amaçlarla
kullanılmaktadır?
Cevap: E-kapı, her yerden erişilebilen,
veritabanına dayalı web siteleri ile dinamik bilgi bankalarından bilgi sunulan,
tarayıcı tabanlı, söyleşi odaları, forum alanları, kataloglar, canlı haberler,
e-posta ve kişiselleşme gibi birçok özelliği kapsayan ve bilgiye, hizmete erişimi
sağlayan web hizmetidir. E-kapılar, internet üzerinde dağınık ve düzensiz bir
biçimde yayınlanan bilgi yığınlarına, kişilerin tek bir noktadan bütünleşik bir
yapıda, hızlı ve kolayca ulaşılmasını sağlar. E-kapı, farklı bilgi kaynaklarına
ulaşım olanağı sağlar.iş hayatında, gerek günlük hayatta sağlık,
27. E-devlet kapısı, vatandaşlara hangi hizmetlerin verilmesi amacıyla
kullanılmaktadır?
Cevap: E-Devlet Kapısı ise vatandaşlara
devlet tarafından verilen hizmetlerin elektronik ortamda sunulması demektir. Bu
sayede, devlet hizmetlerinin vatandaşa en kolay ve en etkin yoldan, kaliteli,
hızlı, kesintisiz ve güvenli bir şekilde ulaştırılması hedeflenmektedir.
eDevlet Kapısı’nın amacı kamu hizmetlerini, vatandaşlara, işletmelere, kamu
kurumlarına bilgi ve iletişim teknolojileriyle etkin ve verimli bir şekilde
sunmaktır. Türkiye için e-Devlet Kapısı “Türkiye.gov.tr” adresinden hizmet
vermektedir (www.turkiye.gov.tr). e-Devlet Kapısı; elektronik ortamdan sunulan
kamu hizmetlerine tek bir internet sitesi üzerinden erişim imkanı sunmaktadır. İş
hayatında, gerek günlük hayatta sağlık,
ÇEVRİMİÇİ YAYINCILIK
28. Çevrimiçi yayıncılık nedir?
Cevap: Yayınlanacak materyallerin veya
bilgilerin internet sitesi üzerinden sunulmasına çevrimiçi yayıncılık
denmektedir.
29. Çevrimiçi yayıncılık hangi alanlarda
kullanılmaktadır?
Cevap: Çevrimiçi
yayıncılık kavramı çok geniş bir alanı ifade
etmektedir. Kitaplar elektronik kitap
(e-kitap) haline gelmekte, gazeteler ve dergiler internet üzerinden yayın
yapmakta, internette dijital kütüphaneler bulunmakta, internet üzerinde
ansiklopedilerin yerini alan siteler oluşturulmaktadır. Doğal olarak bu
içerikleri okumak için kullanılan tablet bilgisayarlar ya da e-okuyucu
(e-reader) adı verilen cihazlar gitgide yaygınlaşmakta ve
ucuzlamakta, cep telefonları da bu
amaçla kullanılmaktadır.
30. Web 2.0 teknolojileri nasıl tanımlanmaktadır?
Cevap: Tim O'Reilly web 2.0 kavramını ilk
kullanan kişidir (2004). O'Reilly web 2.0’ı “ikinci nesil internet hizmetlerini
toplumsal iletişim siteleri, wikileri, iletişim araçlarını yani internet
kullanıcılarının ortaklaşa ve paylaşarak yarattığı sistemler” olarak
tanımlamaktadır.
31. Web 2.0 teknolojisinin özellikleri nelerdir?
Cevap: Web 2.0’ın dört belirgin özelliği
vardır: etkileşimlilik, gerçek zamanlı kullanıcı kontrolü̈ , sosyal katılım
(paylaşım) ve kullanıcı tarafından üretilmiş içerik. Bu özelliklerin
arkasındaki teknoloji ve hizmetler bulut bilgi işlem, “mashup” ile “widget”
lar, bloglar, RSS’ler, wikiler ve sosyal ağlardır.
32. Mashup nedir?
Cevap: Mashup; birbirinden bağımsız web
hizmeti sağlayıcılarının uygulamalarını bir araya getirerek yeni bir uygulama
yaratmaktır. Örneğin Googledan haritalar (gmaps), Flickr'dan fotoğraf albümü,
Yahoo'dan hava durumu hizmetlerini alıp, yeni bir web sitesinde kullanmak
“mashup” uygulamasıdır.
33. Widget ne amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Widget ise Türkçe kelime karşılığı
“zımbırtı”, “ıvır-zıvır” olup internet ortamında “masaüstünde yer alan küçük
uzantılar" karşılığında kullanılmaktadır. Örneğin http://widgets.yahoo.com/
adresinde binlerce bu tür “widget” bulunmaktadır.
34. Blog kavramı nasıl ortaya çıkmıştır?
Cevap: Sözcüğün ilk oluşumu, “Web” ve “Log” kelimelerinin
birleşmesinden oluşmuş, Weblog olarak isimlendirilmiştir. Bu teknik biraz daha
yaygınlaştığında ise, “Blog” olarak kısaltılmıştır. Türkçe’ye çevrilirken,
genellikle “Ağ günlüğü” ya da “Net günlüğü̈ ” olarak çevrilir. Fakat “Log”
kelimesi’nin esas karşılığı “kayıt “tır. “Kişisel Günlük”ün İngilizce ‘deki en
uygun karşılığı ise “Diary”dir. Bu nedenlerle “Ağ Günlüğü̈ ” ya da “Net Günlüğü̈
” şeklindeki çevirim tam karşılığı yansıtmamakla birlikte, Türkçe’deki en yakın
karşılıktır.
35. Blogların temel özellikleri nelerdir? Cevap: Blog yazarın teknik bilgi bilmesine
gerek duymadan, kendi isteğine göre yazdığı metinleri kronolojik bir sırayla
siteye aktardığı kişisel web sitesidir. Bloglar oluşturuldukları konuyla ilgili
olan diğer web sayfalarına ait bağlantıları, blog listesini ve geri besleme
yeteneklerini içerebilmektedir. Çoğu blog, okuyucuların yorum yazmasına da izin
vermektedir. Bloglar, blog hizmeti veren web sitelerinin sağladığı özellikler
kullanılarak oluşturulabildiği gibi kullanıcıların farklı yazılımları
kullanmasıyla kendi internet servis sağlayıcıları tarafından da oluşturulabilmektedir.
36. İçerik Yönetim Sistemi nedir?
Cevap: İçerik Yönetim Sistemi (İYS),
(Content Management System, CMS), ortak çalışma gerektiren ortamlardaki iş akışını
yönetmeyi sağlayan yazılımdır. Bu işlemler el ile veya bilgisayar tabanlı olabilir.
Bir İYS'inde veri herhangi birşey olabilir. Dökümanlar, filmler, resimler,
telefon numaraları, bilimsel veri vb. İYS genelde veriyi kaydetmek, kontrol
etmek ve gözden geçirmek (zenginleştirmek) ve yayınlamak için kullanılır.
Merkezi bir veri ambarında çalışır ve yeni eklenen dosyalara sürüm bilgisi ekler.
Sürüm bilgisi ekleme işlemi İYS'nin en büyük avantajlarından birisidir.
37. Kişisel blogların temel özellikleri nelerdir?
Cevap: Bu tür bloglar çok fazla deneyimi
olmayan kişilerin bile kullanabileceği ve sayfalarını düzenleyebileceği
yapıdadır ve daha çok günlük olarak kullanılmaktadır. Kişilerin günlük yaşamda
yaşadıkları olayları, karşılaştıkları durumları okurlarıyla paylaşmasını sağlamaktadır.
Bloglarda en fazla rastlanan kişisel bloglardır. MSN bloglarının tamamına
yakını bu türdendir. Ayrıca WorldPress dünyadaki en yaygın içerik yönetimi
sistemlerinden biridir. Kolay kurulduğu ve basit araçlarla ve açık kaynak kodlu
olarak hizmet verdiği için dünya çapında yaygın olarak kullanılmaktadır.
WorlPress Türkiye http://www.wp-tr.org/ adresinden hizmet sunmaktadır.
38. Özet akışları (RSS) hangi amaçla tercih edilmektedir?
Cevap: Takip etmek istediğiniz blogları
hergün dolaşmak yerine haber okuyucu programlar yardımıyla bu sitelerin
yayınladığı güncellemeleri tek bir yerden izleyebilirsiniz. Güncelleme
bilgilerini yayınlayan siteleri tanımak için sayfanın altında RSS veya Atom
etiketlerini aramanız yeterlidir. RSS, başka programların veya web sitelerinin
ilgili blog sitesindeki güncellemeleri almalarına ve kendi formatlarıyla
sunmalarına yaramaktadır. RSS, genellikle haber sağlayıcıları, bloglar ve
podcastlar tarafından kullanılan, yeni eklenen içeriğin kolaylıkla takip
edilmesini sağlayan özel bir XML dosya formatıdır. Kullandığı dosya biçimleri
.rss ve .xml'dir.
39. Wiki nedir ve hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Wiki
kavramı (What I Know Is) kelimesinin baş harflerinin alınmasıyla oluşan bir
sözcük olarak bilinse de gerçekte Hawai dilinde “hızlı, çabuk” anlamına gelen
sözcükten türetilmiştir. Ziyaretçiler Blog’lardaki yazılara yorum yapabilirken,
Wiki’lerdeki içeriği düzeltebilmekte, silebilmekte veya içerik ekleyebilmektedir.
İnternetin en popüler wiki’si olan wikipedia’nın (Türkçe-Vikipedi) tanımına
göre kullanıcıların yeni sayfa yaratmasına, sayfalarda düzenlemeler yapmasına
ve bu sayfaları birbirine bağlamasına izin veren (olanak sağlayan) bir
yazılımdır.
40. Podcast siteleri ne işe yaramaktadır?
Cevap: Podcast
terimi Apple'ın ürettiği taşınabilir müzikçalar iPod'un “pod” u ve İngilizcede
"yayın" anlamına gelen "broadcast" sözcüğünün “cast” kısmı
alınarak türetilmiştir. Yeni Oxford Amerikan Sözlüğü podcast’i “radyo yayını ya
da benzer bir programın internetten çekilebilir ve kişisel ses cihazlarından
dinlenebilir hale gelmesini sağlayan sayısal (dijital) kayıt” olarak
açıklamaktadır. Podcast genel olarak, sadece ses dosyası olarak
algılanmaktadır. Ancak video versiyonları da vardır. Podcast 2004 yılının Eylül
ayında ortaya çıkmış, yeni bir yayın dağıtım sistemidir.
41. Video paylaşım siteleri kullanıcılar
tarafından hangi amaçla işe koşulmaktadır?
Cevap: Video
paylaşım siteleri kullanıcıların çevrimiçi video yayını yapmasını
sağlamaktadır. En popüler olanı YouTube, “Kendin Yayın Yap (Broadcast Yourself)”
sloganıyla, 2005 Şubat ayında kurulmuş bugün milyarlarca insanın video
yüklediği ve izlediği bir site haline gelmiştir. Başlangıçta sadece komik video
ve müzik klipleri yüklenip, izlenen sitede günümüzde kişiler ve firmalar kanala
açabilmekte, reklamdan eğitime her tür videolarını yayınlayabilmektedirler.
Hatta üç boyutlu (3D) ya da yüksek çözünürlüklü (HD) video yüklemek ya da
izlemek mümkündür. Ayrıca film kiralamak, dizileri, tv programlarını You Tube
üzerinden takip etmek gitgide yaygınlaşmaktadır.
42. Çevrimiçi bilgilendirici video siteleri nelerdir?
Cevap: Bu tür
siteler kullanıcıların merak ettikleri konularda soru sordukları, uzmanların
yanıtları videolu açıkladıkları sitelerdir. Örneğin TED (www.ted.com) İngilizce
“teknoloji, eğlence, tasarım” sözcüklerinin baş harflerinden oluşan 1984
yılında kurulmuş bir sivil toplum örgütüdür. TED’e belirli bir konuda, uzmanlığı
hakkında sunuş yapması için bir konuk çağrılmaktadır. Konuk 20 dakikadan kısa
bir sürede (genelde 18 dk.) sunuş yapmaktadır. Bu sunuşlar çevrimiçi olarak
yayınlanmaktadır. Canlı TED sunumuna katılmak ücretlidir. Ancak çevrimiçi
olarak TED sitesinden izlemek ücretsizdir. Bir anlamda TED sunuşuna davet
edilmek, TED’de sunuş yapmak çağrılan kişiye itibar getiren bir durumdur.
43. Çevrimiçi canlı görüntü yayını yapan siteler hangi tür hizmetler
vermektedir?
Cevap: Bu tür
siteler görüntü yayını yapan siteleri “canlı olarak” internet üzerinden
kullanıcılar ile buluşturmaktadır. Örnek olarak internet televizyonları
verilebilmektedir. Bunların dışında televizyon yayınlarının canlı olarak
internet üzerinden yayınlanması da bu kategoride değerlendirilebilir. Bu sayede
sadece internet kullanılarak istenen kanallar izlenebilmektedir.
44. Sosyal paylaşım siteleri nelerdir?
Cevap: Facebook,
Twitter, FriendFeed, Google+ ve Myspace gibi sosyal paylaşım siteleri de web
2.0 kapsamında, kullanıcıların içeriklerini hazırladıkları siteler olarak kabul
edilebilirler. İnsanların kolayca üye olarak kullandıkları bu sitelerde
çevrimiçi yayın yapabilmek mümkündür. Sözgelimi Facebook’taki kişisel sayfasını
kişisel blog ya da kişisel web sitesi gibi kullanıp sürekli olarak içerik paylaşan
birçok kişi vardır.
İŞ HAYATINDA EĞİTİM VE e-Öğrenme
45. İşbaşı eğitim nedir?
Cevap: İşbaşı
eğitim literatürde kimi, zaman “iş üzerinde öğrenme” adıyla da geçen bir
kavramdır. İster işbaşı eğitim, ister iş üzerinde eğitim kullanılsın bu eğitim
yönteminde işle ilgili bilgi ve yetenekler işi yaparak öğretilir.
46. E-öğrenme nedir?
Cevap: E-öğrenme;
öğretmen ve öğrencinin aynı ortamda ve aynı anda bulunmalarına gerek kalmadan, İnternet
teknolojileri aracılığı ile gerçekleştirilen eğitim ve öğrenim faaliyetleridir.
Öğrenciler sunulan ders içeriklerine istedikleri zaman ulaşabildikleri gibi,
e-mail veya tartışma odaları gibi etkileşim araçları ile kendi aralarında veya
eğitmen ve konu uzmanları ile iletişim kurabilirler.
0 yorum: