GİRİŞ
1. Günümüz işletmelerinin
başarılı olabilmelerinin ölçütleri neler olabilir?
Cevap: Günümüzde işletmelerin başarılı
olabilmeleri büyük ölçüde bilgi yaratmada, kullanmada ve bilgiden yararlanmada
ne ölçüde etkili olduklarına bağlıdır. Bilgiyi üreten ve teknolojiyi geliştirenlerin
organizasyonlar değil, organizasyonlardaki insanlar olduğu dikkate alınırsa; işletmelerdeki
insan unsurunun yeni bir önem ve boyut kazandığı söylenebilir.
İŞ
HAYATINDA BİLGİ
2.
Üretim faktörleri dört temel başlık
altında ele alınırsa bunlar neler olabilir?
Cevap: Ekonomistlere göre temelde üç tür
üretim faktörü vardır: toprak, emek ve sermaye. Günümüzde dikkatler daha az
somut olan dördüncü bir faktör olan bilgiye yönelmiştir. Bilginin öneminin
gitgide artması küresel ekonominin en çok göze çarpan konusudur ve bilginin ne
olduğunu anlamak ve onu yönetmek; onunla iş yapan organizasyonların ve
bireylerin başarısı için zorunlu hale gelmiştir.
3.
Nerede, ne zaman ve kimler tarafından
bilgi ve bilgi yönetimine verilen önem vurgulanmış ve bilgi tabanlı ekonomi
hedefi belirlenmiştir?
Cevap: Bilgi ve bilgi yönetimine verilen
önem, 2000 yılında Lizbon’da toplanan Avrupa Birliği liderleri tarafından da
vurgulanmış ve yakın gelecekte AB’nin dünya üzerindeki en rekabetçi ve en
dinamik bilgi tabanlı ekonomi olacağı hedefi ortaya konmuştur.
4.
Veri nedir?
Cevap: Veri (Data) imge, ses, dijital
dalgalar ve benzerlerinden oluşmuş, genelde bağlamdan bağımsız bir kavramdır.
Veri, gözlemlenebilen, ölçülebilen veya hesaplanabilen bir davranış ya da
tutuma ait değerdir.
5.
Enformasyon ve veri arasındaki ilişki
nasıl açıklanabilir?
Cevap: Verinin yapılandırılıp, filtrelerden
geçirilip, özetlenene kadar oldukça az bir değeri vardır, ancak veri bu aşamalardan
sonra anlam kazanır. Bir başka deyişle işlenerek enformasyon halini alır.
Enformasyon (information) veya eski dilde malumat anlamında bilgi ise verinin
yapılandırılmış halidir.
6.
İnternetin ortaya çıkmasıyla birlikte
enformasyonla ilgili yaşanan sorun ne olabilir?
Cevap: Eskiden karar vermek için yeterli
enformasyon bulmak zorken günümüzde İnternet katkısıyla sınırsız enformasyona
ulaşmak kolaylaşmıştır. Şimdiki sorun ise çok fazla enformasyon olması ve
insanların bir tür aşırı enformasyonla karşı karşıya kalmasıdır. Bu durum düşünmenin
önünü tıkamaktadır.
7.
Burton ve Jones “bugün toplum
enformasyon içinde yüzmektedir fakat hala bilgiye açtır” sözüyle neyi
vurgulamaya çalışmıştır?
Cevap: İnternetin hayatımızda yerini
almasıyla beraber çok fazla enformasyon oluştu ve insanlar bir tür aşırı
enformasyonla karşı karşıya kalmışlardır. Enformasyon anlamında bilginin bir
üst seviyesi ise gerçek bilgidir. Bu Bilgi
(knowledge); bireylerin içinde var olması ve kişisellik özelliği nedeniyle
enformasyondan ayrılmaktadır. Çünkü bilgi kişisel algı ve anlayışlar üzerinde
durmaktadır.
8.
Türkçede enformasyon ve bilgi
kavramları hangi sözcükle ifade edilir?
Cevap: Türkçe kullanımda çoğunlukla
“enformasyon” ve “bilgi” kavramları karşılığı olarak tek bir sözcük; “bilgi”
kullanılmaktadır.
9.
Veri ve bilgi kavramlarını bir
örnekle açıklayınız?
Cevap: Örneğin, doğum tarihi, üzerinde
hiçbir işlem yapılmamış ham veridir. Yaş ise bilgi olup, yaş bilgisinin elde
edilebilmesi için doğum tarihi ve yaşın öğrenilmek istendiği tarihin bilinmesi
gereklidir. Yaşın öğrenilmek istendiği tarihten doğum tarihi çıkarılarak yaş
bilgisi elde edilebilir.
10. Bilgi ve ilim arasındaki ilişki nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bir şeyi bilmek yeterli değildir,
hangi bilgiyi ne zaman kullanırsanız sizin en çok yararınıza olduğunu anlamak
önemlidir. Bilginin deneyim ve sezgilerle birleşmesi ilim (bilgelik) olarak
ifade edilebilir.
11. İlim kavramı nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bilginin deneyim ve sezgilerle birleşmesine
ilim (bilgelik) denmektedir. İlim,
sosyal olaylarda doğru ya da yanlış olanı ayırt etmemize yarayan bütün
bilgileri kapsar.
12. Bilgi kaynağına göre bilgiyi nasıl sınıflandırabiliriz?
Cevap: Bilgi kaynağına göre “açık” ve
“örtük” olarak da sınıflandırılabilir.
13. Açık bilgi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Açık bilgi, adından da anlaşılabileceği
gibi açıktır. Biçimsel ve sistematik olan açık bilgi sözlerle, resimlerle veya
diğer araçlarla ifade edilebilir. Bu nedenden dolayı kolayca ürün
özelliklerinde, bilimsel formüllerde veya bilgisayar programlarıyla
iletilebilir ve paylaşılabilir. Örtük bilgi ise kişiseldir, formüle edilmesi
oldukça güçtür, imkansız olmasa da iletilmesi oldukça zordur.
14. Örtük bilgi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Örtük bilgi teknik yeteneklerden,
tanımlanması güç “know-how” olarak ifade edilebilen becerilerden meydana
gelmektedir. İçimizde ya da beynimizde taşıdığımız bilgidir. İçimize o kadar işlemiştir
ki, bazen ona sahip olduğumuzu bile bilmeyiz ve oldukça sık düştüğümüz bir
hatayı yaparak, başkalarının da aynı bilgilere aynı düzeyde sahip olduğunu
varsayarız. Bu durum örtük bilginin paylaşılmasını oldukça güçleştirir.
Sözgelimi, usta bir zanaatkar yıllar süren deneyimi sonucunda engin bir
birikimi parmak uçlarında taşır hale gelebilir. Fakat genellikle bildiklerinin
altında yatan bilimsel ve teknik prensipleri dile getiremez. İşte bu bilgi
örtük bilgidir.
15. Açık ve örtük bilgi arasında ne fark vardır?
Cevap: Açık bilgi; kodlanmıştır, paylaşılmıştır,
herkese açıktır, sistematiktir, biçimseldir, iletilebilir, dışarıdan kazanılır.
Örtük bilgi ise kişiseldir, özeldir,
kişilerin zihinlerinde var olur, biriciktir, formüle edilmesi oldukça zordur,
iletilmesi zordur, deneyimler neticesinde üretilir, iş üstünde elde kazanılır, kişiler
tarafından ifade edilemeyen zihinsel modellere dayanır, bağlama özeldir, sosyal
öğrenme ve sosyalleşme süreçlerinde geliştirilebilir.
BİLGİ
SİSTEMİ
16. Bilgi sistemi nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bilgi sistemi bir organizasyonda
bilginin derlenmesi, depolanması ve dağıtılmasına sağlayan sistemdir. Bilgi
sistemi, kararların uygulanmasına yönelik eylemlerini gerçekleştirmek üzere bir
örgütün ihtiyaç duyacağı bilgileri sağlamaya yönelik yazılım, donanım ve insan
kaynağı ve işlemlerden oluşan sistemdir.
17. Bilgi sisteminde bilgisayarın olması gerekli midir?
Cevap: Bilgi sistemi içerisinde bilgisayar
olması bir gereklilik değildir. Bilgisayarlar icat edilmeden önce de bilgi
sistemleri söz konusuydu ve bu tür bilgi sistemlerinde bilgi kaydı el yazısı
veya daktilo ile yapılmaktaydı. Bilgisayarların en önemli katkısı işlem hızı ve
doğruluğu ile bilgi depolama kapasitesi olmuştur.
18. Bilgi sistemi türleri nelerdir?
Cevap: Bilgi sistemleri kullanım alanı ve
biçimine göre 5 kategoride ele alınmaktadır.
1. Büro Bilgi Sistemi (Office
Information System)
2. Kayıt İşlem Sistemi (Transaction
Processing System)
3. Yönetim Bilgi Sistemi (Management
Information System)
4. Karar Destek Sistemi (Decision
Support System)
5. Uzman Sistem (Expert System)
19. Büro Bilgi Sistemini kısaca açıklayınız.
Cevap: Büro bilgi sistemi donanım, yazılım
ve ağ kaynaklarının çalışanlar arasında bilgi ve iş akışını hızlandırmak ve
iletişimi kolaylaştırmak amacıyla kullanılmasıdır.
20. Kayıt işleme sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Kayıt işleme sistemleri yoluyla bir işletmede
gerçekleştirilen tüm işlemlerin bilgisayar ortamında kayıt altına alınması sağlanır.
Bir banka şubesinde gerçekleştirilen para yatırma/çekme, havale, çek-senet,
kredi vb. işlemlerinin tümünün kayıt altına alınması kayıt işleme sisteminin
örneğidir.
21. Yönetim bilgi sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Bir yönetim bilgi sisteminin
yöneticilere karar vermede, problem çözme de, faaliyetlerin kontrolünü gerçekleştirmede
ve gelişmeleri izlemede kullanabilecekleri, doğru, zamanında ve organize edilmiş
bilgiyi sağlayan sistemdir. Verilerin analizine dayalı olarak düzenli raporlar
türetilmesini esas alan yönetim bilgi sistemleri yönetim raporlama sistemi
olarak adlandırılmaktadır.
22. Karar destek sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Yöneticilerin karar verme aşamasında
doğru kararlar üretmesine yardımcı olmak üzere hazırlanmıştır. Kayıt işleme ve
yönetim bilgi sistemleri yoluyla düzenli aralıklarla rapor üretilir. Ancak
genellikle kullanıcılar kendilerine sağlanmış bu raporlarla yetinmeyerek
kararlar için yeni bazı bilgiler talep edebilirler.
23. Bilgi sistemleriyle ilgili farklı uygulamalar bulunmaktadır. Bu
sistemleri kısaca açıklayınız.
Cevap: Farklı bilgi yönetim sistemleri
bulunmasına rağmen bazı bilgi yönetim sistemleri aşağıda kısaca açıklanmıştır.
• İçerik Yönetim Sistemi: Kurumsal bilgilerin oluşturulmasını, yönetimini, dağıtımını,
yayınlanmasını ve keşfini destekleyen yazılımlardır. Web İçerik Yönetimi olarak
da bilinir ve kurum web sitesinde ya da internet üzerindeki çevrimiçi içeriği
konu alır.
• Kurumsal İçerik Yönetim Sistemi: Merkezinde içerik yönetim sistemi olmak üzere örgütsel bilgi
yönetimine doküman yönetimi, kayıt yönetimi ve dijital varlık yönetimi ile
ortak çalışma özellikleri gibi daha geniş yetenekler kazandırılmasıdır
• Doküman Yönetim Sistemi: Merkezi bir saklama ortamı yoluyla ve işletme kuralları ile
üst veri (metadata) yapısını kapsayacak şekilde örgütsel dokümanların oluşturulmasına
ve akışına destek sağlamayı amaçlar.
• Kayıt Yönetim Sistemi: Kayıtların zaman içerisinde elde edilmesi, bulundurulması ve
erişimine olanak veren sistemin genel adı.
• Dijital Varlık Yönetim Sistemi: Örgüt bünyesinde dijital nesnelerin saklanması, erişimi ve
yeniden kullanılmasını sağlayan sistemdir. Doküman ve içerik yönetim
sisteminden farklı görüntü, video, ses gibi çok ortamlı kaynaklara yönelik
olmasıdır.
• Marka Yönetim Sistemi: Dijital varlık yönetimi kategorisindeki ürünlerin reklam ve
satış arttırıcı çabalara yönelik uygulanmasıdır.
• Kütüphane Yönetim Sistemi: Kütüphanelerin teknik gereksinimlerini ve okuyucu
hizmetlerini sağlamaya yöneliktir. Kütüphanede kayıtlı yayınların izlenmesinden
başlayarak ödünç verme ve diğer günlük idari işlemlerin desteklenmesine kadar
tüm işlevleri kapsar.
• Dijital Görüntüleme Sistemi: Kâğıt üzerine yazılı olan örneğin pdf veya TIFF formatındaki
dokümanların elektronik kopyalarının oluşturulmasını ve otomatik olarak kayıt
yönetim sistemine girdi olmasını sağlar.
• Öğrenme Yönetim Sistemi: Öğrenme yönetim sistemi yoluyla eğitim öğretim
faaliyetlerinin yönetimi sağlanır. Öğrenci kaydı, eğitim malzemelerinin
yönetimi değerleme sonuçlarının kaydedilmesi, genel ders yönetimi gibi.
• Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi: İçerik yönetim sistemi ile öğrenme yönetim sistemi
özelliklerini birleştirir. Böylece eğitimin ders materyalleriyle birlikte
yönetimi sağlar.
• Coğrafi Bilgi Sistemi: Coğrafi mekânlarla ilişkili verilerin elde edilmesi, erişimi
ve analizine yönelik özel amaçlı ve bilgisayar tabanlı bir uygulamadır.
E-İNSAN
KAYNAKLARI SÜREÇLERİ
24. Son yıllarda hem toplumsal yaşantımızda, hem de iş hayatında çok hızlı ve
büyük değişimler yaşanmaktadır. Bu değişimlerin temelinde sizce neler
oluşturabilir?
Cevap: Bu değişimlerin temelinde iletişim ve
bilgi işleme teknolojilerindeki ilerlemeler yatmaktadır. Bu ilerlemeler iş
hayatındaki iş yapma yöntemleriyle birlikte toplumsal hayatımızdaki haberleşme,
alış-veriş, bankacılık gibi işlerimizi de etkilemiş veya tamamıyla değiştirmiştir.
Bütün bu değişimlerin ardında ise “bilgi” yatmaktadır.
25. İnsan kaynakları yönetimi bünyesinde yürütülen bazı iş süreçlerinin
çevrimiçi ortama aktarılmasını hakkında bilgi veriniz.
Cevap: E-insan kaynakları; insan kaynakları
yönetimi bünyesinde yürütülen bazı iş süreçlerinin çevrimiçi ortama
aktarılmasını işaret eden bir kavramdır. Şimdi hangi iş süreçlerinin
çevrimiçine aktarıldığını ele alalım. Bu iki yönlü olarak düşünülebilir:
• Kurumsal (İşveren) yönünden
• Bireysel (Çalışan) yönünden
İşveren
yönünden yürütülen e-iş süreçleri işletmenin daha önce geleneksel olarak
yürüttüğü insan kaynakları işlevlerini çevrimiçine aktarmasıdır. Şirketlere sağladığı
en büyük kazanç ise iş için gerekli niteliklere sahip doğru kişinin, doğru
zamanda işe alınmasını sağlamaktır. Bireysel yönden ele alınan e-iş süreçleri
ise daha zengindir. Kariyer siteleri bu kapsamda “çevrimiçi aracı” olarak
birçok hizmet vermektedir.
26. E-insan kaynaklarının bireysel yönden sağladığı üstünlükler nasıl
açıklanabilir?
Cevap: İş arayan bir kişinin kariyer sitesi
üzerinden özgeçmiş doldurup ileride iş açığı doğabilecek kadrolara başvurabilir.
Ayrıca insanlar kariyer siteleri aracılığıyla çevrimiçi eğitim (e-öğrenme),
çevrimiçi kariyer danışmanlığı hizmeti alabilirler. Hatta özgeçmişlerine
referans olarak yazdıkları kişilerden çevrimiçi referans mektubu alabilirler.
27. Insparkus.com, www.kariyer.net, www.yenibiris.com, www.monster.com.tr gibi
sitelerin temel amacı nedir?
Cevap: Bu siteler, Türkiye’de faaliyet
gösteren ve en popüler olan çevrimiçi kariyer siteleridir. İleride ne yapacağına karar veremeyen özellikle gençlere, kariyer
planı yapmaları konusunda destek vermek amacıyla kurulmuş çevrimiçi
aracılardır. Bazı kariyer siteleri kendi bünyelerinde bu hizmeti, verdikleri diğer
hizmetlere ek olarak sunmakta, bazıları ise sadece çevrimiçi kariyer danışmanlığı
yapmak için kurulmuş aracılardır. Amaç, gençlerin ne yapmak istediğini, neden
yapmak istediğini, bunu nasıl yapacağını bulmalarını ve somut adımlar
atmalarını sağlamaktır.
MOBİL
TEKNOLOJİLER
28. Mobil teknolojilerde veri iletişimi doğuşunu ve gelişimini açıklayınız?
Cevap: İlk nesil kablosuz telefon
teknolojisi olan 1G 1980’li yıllarda ortaya çıkmıştır. Analog veri akışı
teknolojisini kullanan 1G hücresel bir ağ sistemi kullanmaktadır. Güvenlik ve
veri iletişimi gibi sorunları olan 1G teknolojisinden sonra 2G teknolojisine
geçilmiştir. İkinci nesil kablosuz telefon teknolojisi olan 2G sayesinde analog
veri kullanımından, sayısal veri kullanımına geçilmiştir. Sayısal teknoloji
daha yüksek ses kalitesini, daha büyük kapasiteyi, sesi ve verileri şifreleme
olanağını ayrıca kısa ileti veya hücre bilgisi gibi kısa veri iletimini sağlamaktadır.
2G teknolojisinin yanında mobil cihazlarda kullanılmak üzere ilk olarak GPRS
teknolojisi kullanılamaya başlanmıştır. GPRS (General Packet Radio Service) 2G
mobil telefon şebekesi üzerinden paket anahtarlamalı olarak veri iletimini sağlayan
teknolojidir. İnternetin yaygınlaşması, daha çok kişinin mobil teknolojileri
kullanması ve 2G teknolojilerinin yetersiz kalmasının sonucu olarak 3G
teknolojisi ortaya çıkmıştır.. 3G’nin geliştirilmesindeki amaç ses iletişiminin
geliştirilmesinden çok, veri akışı kapasitesinin artması ve hızlanmasıdır. 3G
teknolojisi de 1G ve 2G’ de olduğu gibi hücresel bir ağ sistemi kullanmaktadır.
Fakat 3G teknolojisi diğerlerine göre çok daha yüksek düzeyde güvenlik ve hız
sağlamaktadır. 3G’deki kapsama alanı sorunun çözümü olarak ise 4G teknolojisi
geliştirilmektedir. 4G teknolojisi dördüncü nesil kablosuz telefon teknolojisi
olmaktadır. 4G ile çok yüksek hızlarda veri aktarımı sağlanması
hedeflenmektedir.
29. Mobil teknolojiler kişisel kullanım yararlarının yanında, işletmeler
açısından da oldukça çok fayda sağlamıştır. Sizce bu yararlar neler olabilir?
Cevap: Mobil teknolojiler sayesinde işletmeler
müşterileri, çalışanları ve tedarikçileriyle sürekli iletişim halinde
olabilmektedir. Mobil teknolojilerin gelişmesiyle ortaya yeni ürünler,
hizmetler ve satış kanalları çıkmaktadır.
30. Mobil hayata uygun bir şekilde birçok iş süreci yenilenmiştir. Bu
yenilenme nasıl ele alınabilir?
Cevap: Mobil hayata uygun iş süreci iş
hayatı yönünden (Kurumsal) ve sosyal hayat yönünden (Bireysel) ele alınabilir. İş
hayatı yönünden mobil iş süreçleri “hammadde tedariki” ve “satış” konularında
yenilikler sunmuştur. Mobil teknolojilerin sosyal hayata etkisi çok büyüktür.
Günümüzde neredeyse bütün iletişim mobil olarak yürütülmektedir. Bu durum hem
toplumu, hem de bireyi etkilemiştir. Sözgelimi bugün cep telefonu olmadan buluşamıyoruz.
31. Doğru ürünün; doğru yerde, doğru zamanda ve en düşük maliyetle teslim
edilmesini sağlayan iş sürecini açıklayınız?
Cevap: Doğru ürünün; doğru yerde, doğru
zamanda ve en düşük maliyetle teslim edilmesini sağlayan iş sürecine “Tedarik
Zinciri Yönetimi” adı verilir. Tedarik zinciri, “nihai ürünün müşteriye ulaşmasına
kadar geçen süre içerisinde, mal, para ve bilginin bir ağ üzerinde hareket
ettirilmesi” ortak hedefini paylaşan bir dizi işletmenin entegrasyonu ile oluşmaktadır.
Tedarikçiler, sipariş ettiğiniz partideki her parça hakkında bir sinyal
alırlar, böylece tedarikçiler neyi göndermeleri gerektiğini öğrenirler.
32. Müşteri ilişkileri yönetimini açıklayınız? Cevap: Müşteri
ilişkileri yönetimi kavramı çoğunlukla MİY olarak kısaltılarak kullanılır. Kimi
zaman da İngilizce olarak müşteri ilişkileri yönetimi sözcüklerinin baş
harflerinden kısaltması CRM (Customer Relations Management) kullanılır. Müşteri
ilişkileri yönetimi, müşteriyle yakın, etkileşimli bir ilişki kurarak müşteriyi
tanımak, istek ve beklentilerini anlamak, onları elde tutmak, sadık müşteri
yapmak ve karlı bir müşteriye dönüştürmek için işletmen tüm birimlerinin ve
çalışanlarının hep birlikte hareket etmesidir. İlişkiyi yönetirken, karlı müşteriyi
daha sadık bir müşteriye dönüştürmek en önemli amaçtır.
33. Müşterilerin elde tutulması ve sadakatlerinin sağlanmasının önemini
açıklayınız? Cevap: Müşterilerin elde tutulması ve
sadakatlerinin sağlanması şu açılardan önemlidir:
• Yeni bir müşteriye satış yapmak,
hâlihazırdaki müşteriye satış yapmaktan 6 kat daha maliyetlidir.
• Tipik bir tatmin edilmemiş müşteri,
8-10 kişiye bu deneyiminden söz etmektedir.
• Bir işletme; yıllık elde tuttuğu müşteri
sayısını yalnızca %5 arttırarak kazancını, %85 arttırabilir.
• Bir ürünün eski müşteriye satılma
oranı %50 iken, yeni bir müşteriye satılma oranı %15’tir.
• Eğer işletme, hizmetlerine ilişkin
bir sorunuyla hızlı bir şekilde ilgilenir ve çözerse; müşterilerinin yaklaşık
%70’i bu işletmeyle yeniden iş yapacaktır.
34. Müşteri ilişkileri yönetimine örnek veriniz?
Cevap: İnternette arama yaparken, sözgelimi
“parfüm” yazdığınızda ekranın sağ tarafında çevrimiçi parfümcülerin reklamının
çıkmasının sebebi müşteri ilişkileri yönetimi uygulamalarıdır. Benzer şekilde
“tatil” yazdığınızda otel reklamları çıkmasını da örnek verebiliriz.
35. Bluetooth nedir?
Cevap: Bluetooth kablo bağlantısı olmadan
kısa dalga radyo frekanslarını kullanan bir kablosuz teknolojidir. Bluetooth
sayesinde küçük kişisel ağlar (PAN: Personal Area Network) oluştumak mümkündür.
Bluetooth teknolojisi 10 ile 100 metrelik bir alan içerisinde çalışabilmekte,
ses ve veri aktarımı yapabilmektedir.
36. Bluetooth hangi cihazlar arasında iletişim kurulmasını sağlar?
Cevap: Kablosuz telefonlar, çağrı cihazları,
bilgisayarlar, yazıcılar, kulaklıklar, mikrofonlar ve buna benzer aygıtlar
bluetooth teknolojisini kullanarak haberleşebilmektedirler.
37. İnsanların mobil interneti tercih etmelerinin nedeni ne olabilir?
Cevap: Mobil internet, internet erişimine
uyumlu ve taşınabilir cihazlarda kablo kullanmadan internete bağlanmamızı sağlamaktadır.
Mobil internet teknolojisi akıllı telefonlarda, dizüstü bilgisayarlarda ve
tablet bilgisayarlarda kullanılabilmektedir.
38. Bulut bilişimi açıklayınız.
Cevap: Bulut bilişim “kişilerin fotoğraf,
video, metin belgeleri gibi dosyalarını internette bulunan sunuculara
yükleyerek, istenilen yer ve zamanda sadece internet bağlantısı kullanarak bu
dosyalara ulaşabilmesidir”. Ayrıca bulut tabanlı yazılım ve kullandığı veri,
büyük veri merkezlerinde güçlü sunucular üzerinde barındırılmaktadır. Bu
verilere internet bağlantısı ve standart Web tarayıcısı ile ulaşmak mümkün
olmaktadır.
39. Bulut bilişim gelecekte bizlere nasıl bir fayda sağlayabilir?
Cevap: Bulut bilişim “kişilerin fotoğraf,
video, metin belgeleri gibi dosyalarını internette bulunan sunuculara
yükleyerek, istenilen yer ve zamanda sadece internet bağlantısı kullanarak bu
dosyalara ulaşabilmesidir.
40. Bulut bilişimin faydalarını açıklayınız. Cevap:
• Bulut sayesinde kullanıcılar düşük
donanım maliyetleriyle uygulamaları kullanabilmektedir.
• Bir programın bulut üzerinden çalıştırılması
kullanıcının bilgisayarında daha az kaynak tüketmekte bu da bilgisayarın
performansını arttırmaktadır.
• Bulut sayesinde kullanıcılar yazılım
maliyetlerini düşürebilmektedirler.
• Bulut bilişim sayesinde program
yüklenmesine ihtiyaç duyulmadığı için herhangi bir maliyeti
bulunmamaktadır.
• Bulut bilişim, web tabanlı
uygulamaların en güncel sürümlerini sunarak güncelleme sorununu ortadan
kaldırmaktadır.
• Bulut bilişim, bilgisayar sabit
disklerine oranla çok daha fazla depolama alanı sunmaktadır.
• Bulut bilişime yüklenen dosyalar
farklı işletim sistemleri üzerinde sorunsuzca çalışmaktadır. Kullanıcının
Windows veya Mac kullanması önemli değildir çünkü dosyalar bulut bilişim
üzerinde bulunmaktadır.
• Bulut bilişim ile kullanıcıların
dosya formatları arasındaki uyum sorunu ortadan kalkmaktadır.
• Bulut bilişim sayesinde kullanıcılar
arttırılmış veri güvenliği sağlamaktadır bu sayede sabit disklerde oluşan veri
kayıplarından kurtulmuş olmaktadır. Bulutta veriler internette depolanmakta
ayrıca verilerin bir kopyası da farklı sunucularda saklanmaktadır.
• Bulut bilişimin sağladığı en büyük
yararlardan biride aynı belgeyi aynı anda birden çok kullanıcı
düzenleyebilmektedir.
• Bulut bilişimin sağladığı bir diğer
avantaj ise gizlilik ve güvenliktir. Veriler internette saklandığı için veri
kaybı hiçbir zaman sorun değildir ve istenilen anda internet kullanılarak
veriler geri yüklenebilmektedir.
41. Mobil araçların senkronizasyonu açıklayınız ve örnek veriniz.
Cevap: Senkronizasyon sözcüğü “eş
zamanlama” veya “eşleme” anlamına gelmektedir. Elektronik cihazlar arasında
senkronizasyon olması, birbirlerinin dilinden anladıkları anlamına gelir. Bir
bilgisayar ile diğeri senkronize ise birinde çalışan bir dosyanın diğerinde de
çalışması beklenir. En basit benzetmeyle iş yerinde ve evde kullandığınız
bilgisayarlarınızın senkronize olmasını istersiniz. Çünkü bu sayede örneğin işte
yarım kalan bir işinizi evde tamamlamanız mümkün olur. Bu iki bilgisayara ek
olarak akıllı bir cep telefonunuz ve sık seyahat ettiğiniz için taşınabilir bir
bilgisayarınız olduğunu düşünelim. Eğer bulut bilişim kullanıyor ve önemli
dosyalarınızı internette saklıyorsanız, bütün bu araçlarınızı senkronize
kullanmak için bir altyapı var demektir.
42. Senkronizasyonun en büyük faydası nedir?
Cevap: Senkronizasyon sayesinde
kullanıcılar veri kaybının da önüne geçmektedir, çünkü kayıtların bir kopyası
internet üzerinde bulunmaktadır.
43. Senkronizasyonun en büyük faydası nedir?
Cevap: Senkronizasyon sayesinde
kullanıcılar veri kaybının da önüne geçmektedir, çünkü kayıtların bir kopyası
internet üzerinde bulunmaktadır. Ayrıca,
senkronizasyon mobil teknoloji kullanıcılarına büyük kolaylık sağlamaktadır.
Bir cihazda yapılan değişikliğin, diğer cihazlarda da otomatik olarak görünmesi
yoğun yaşam temposu içinde kullanıcılara zaman kazandırmaktadır. Bunun yanında
senkronizasyon ile veri kaybının önlenmesi, kullanıcıların veri güvenliğini
arttırmaktadır.
44. Sizce mobil uygulamalar ne demektir?
Cevap: Uygulamalar (Apps), internet
üzerinden dağıtılan ve bilgisayarlarda veya cep telefonunlarında çalışan küçük
yazılım parçalarıdır. Uygulamalar yeni nesil akıllı cep telefonlarını ve diğer
mobil el araçlarını genel amaçlı bilgi işlem araçlarına dönüştürürler.
Halihazırda iPhone ve iPad platformu için 850 bin’den fazla ve Google’ın
Android işletim sistemi kullanan akıllı telefonlar için ise 700 bin’den fazla
uygulama geliştirilmiştir.
45. Mobil uygulamaların yoğun olarak
tercih edilmesini ne olabilir?
Cevap: Mobil platformların başarısı, büyük
oranda sağladıkları uygulamaların nitelik ve niceliklerine bağlıdır.
Uygulamalar müşteriyi belirli bir donanım platformuna bağlar: kullanıcı kendi
cep telefonuna ne kadar çok uygulama eklerse, rakip bir mobil platforma geçiş
maliyeti o kadar çok artar. Şu anda en sık indirilen uygulamalar, oyunlar (%65)
başta olmak üzere haber ve hava durumu (%56), haritalar/navigasyon (%55),
sosyal ağ (%54), müzik (%46) ve video/filmler (%25) takip etmektedir. Ancak, iş
kullanıcıları için belgeler oluşturmak ve düzenlemek mümkündür; kurumsal
sistemlere bağlanmak, toplantıları programlamak ve katılmak, gönderilenlerin
takibi ve sesli mesajları dikte etmek gibi uygulamalar mevcuttur.
46. Mobil uygulamalar platformları nelerdir?
Cevap: Uygulama (Apps) dünyasının üç büyük
oyuncusu vardır. Android sistemli cihazlar (Samsung, HTC vb.) için Android
Market, IOS sistemli Apple cihazlar için (iphone, ipad vb.) App Store ve
BlackBerry telefonlar için BlackBerry App World.
47. Mobil uygulamalar hangi amaçlarla kullanılabilir?
Cevap: Uygulamalar eğlence amaçlı olabildiği
gibi günlük yaşamımızı kolaylaştıran işlevlere ilişkin de olabilmektedir. Hava
durumunu öğrenme, oyun oynama, maç sonuçları alma, tv yayını izleme, uçak
bileti alma, havaalanı inen-kalkan uçakların listesini görme, fotoğraf
düzenleme, çeviri yapma, rüya yorumlama, borsa takip etme, gazete okuma,
sinemalar, filmler hakkında bilgi alma vb. konularda binlerce uygulama vardır.
48. Yön bulma (navigasyon) cihazlarının bizler için sağladığı kolaylıklar
neler olabilir?
Cevap: Navigasyon cihazları ise küresel
konumlama sistemini kullanarak kişilerin kesin yerlerini tespit etmelerine,
gidilecek yerin tespitine ve rota oluşturulması gibi işlere yaramaktadır.
Birçok alanda kullanılan navigasyon cihazlarını taşıma, yolculuk veya teslimat
yapan işletmeler yoğun olarak kullanmaktadır. Örneğin Google firmasının verdiği
hizmetlerden biri olan Google Maps uygulamasının uyumlu cep telefonlarında kullanımı
ile navigasyon cihazının tüm özelliklerinden faydalanılabilmektedir. Gidilecek
konumun aratılarak bulunması, rotanın hazırlanması, rota üzerindeki önemli
yerlerin veya çeşitli işletmelerin gösterilmesi ve rotanın harita, uydu veya
sokak görüntüsü olarak gösterilmesi sağlanmaktadır.
49. Araç takip cihazlarının faydaları nelerdir?
Cevap: Araç takip sistemlerini daha çok
satış ve pazarlama ağırlıklı çalışan şirketler, bankalar, araç kiralama şirketleri
ve kargo şirketleri kullanmaktadırlar. İşletmeler araç takip sistemlerini
kullanarak işletme giderlerini azaltmakta, zaman ve yakıt tasarrufu sağlamakta,
personelini sürekli denetim altında tutarak mal ve hizmet kalitesini
arttırmaktadır. Bunlara ek olarak araçlar sürekli takip altında olduğu için
güvenlik açısından da fayda sağlanmaktadır. Böylece hangi aracın hangi yük ile,
hangi zamanda nerede olduğu merkezden kolayca takip edilebilmektedir. Araç
bilinen rotasından saptığında neden saptığı sorgulanabilmektedir. Yoğun trafik
ya da hava koşulları nedeniyle ulaşımda sorunlar olduğunda araçların merkezden
yönlendirilebilmesi mümkün hale gelmektedir. Sonuç olarak araç takip sistemleri
verimli ve etkin bir çalışma ortamı sağlanmasına yardımcı olmaktadır.
50. Araç takip cihazları nasıl çalışır?
Cevap: En yaygın kullanılan araç takip
sistemi uydu üzerinden (GPS) yapılan araç takibi sistemleri olmaktadır. GPS
uyduları sayesinde araçlar bilgisayar veya mobil iletişim cihazları ile takip
edilmektedir. Araç takip sistemleri ile araçların hızları, izlemiş oldukları
güzergahı, duraklama yaptıkları yerleri ve süreleri sayısal haritalar üzerinde
izlenmektedir.
0 yorum: