Bilgi İşleme Sistemleri ve Mobil İletişim




GİRİŞ
1. Günümüz işletmelerinin başarılı olabilmelerinin ölçütleri neler olabilir?
Cevap: Günümüzde işletmelerin başarılı olabilmeleri büyük ölçüde bilgi yaratmada, kullanmada ve bilgiden yararlanmada ne ölçüde etkili olduklarına bağlıdır. Bilgiyi üreten ve teknolojiyi geliştirenlerin organizasyonlar değil, organizasyonlardaki insanlar olduğu dikkate alınırsa; işletmelerdeki insan unsurunun yeni bir önem ve boyut kazandığı söylenebilir.

İŞ HAYATINDA BİLGİ

2.         Üretim faktörleri dört temel başlık altında ele alınırsa bunlar neler olabilir?
Cevap: Ekonomistlere göre temelde üç tür üretim faktörü vardır: toprak, emek ve sermaye. Günümüzde dikkatler daha az somut olan dördüncü bir faktör olan bilgiye yönelmiştir. Bilginin öneminin gitgide artması küresel ekonominin en çok göze çarpan konusudur ve bilginin ne olduğunu anlamak ve onu yönetmek; onunla iş yapan organizasyonların ve bireylerin başarısı için zorunlu hale gelmiştir.
3.         Nerede, ne zaman ve kimler tarafından bilgi ve bilgi yönetimine verilen önem vurgulanmış ve bilgi tabanlı ekonomi hedefi belirlenmiştir? 
Cevap: Bilgi ve bilgi yönetimine verilen önem, 2000 yılında Lizbon’da toplanan Avrupa Birliği liderleri tarafından da vurgulanmış ve yakın gelecekte AB’nin dünya üzerindeki en rekabetçi ve en dinamik bilgi tabanlı ekonomi olacağı hedefi ortaya konmuştur. 
4.         Veri nedir?
Cevap: Veri (Data) imge, ses, dijital dalgalar ve benzerlerinden oluşmuş, genelde bağlamdan bağımsız bir kavramdır. Veri, gözlemlenebilen, ölçülebilen veya hesaplanabilen bir davranış ya da tutuma ait değerdir. 
5.         Enformasyon        ve        veri      arasındaki       ilişki    nasıl açıklanabilir?
Cevap: Verinin yapılandırılıp, filtrelerden geçirilip, özetlenene kadar oldukça az bir değeri vardır, ancak veri bu aşamalardan sonra anlam kazanır. Bir başka deyişle işlenerek enformasyon halini alır. Enformasyon (information) veya eski dilde malumat anlamında bilgi ise verinin yapılandırılmış halidir.   
6.         İnternetin ortaya çıkmasıyla birlikte enformasyonla ilgili yaşanan sorun ne olabilir?
Cevap: Eskiden karar vermek için yeterli enformasyon bulmak zorken günümüzde İnternet katkısıyla sınırsız enformasyona ulaşmak kolaylaşmıştır. Şimdiki sorun ise çok fazla enformasyon olması ve insanların bir tür aşırı enformasyonla karşı karşıya kalmasıdır. Bu durum düşünmenin önünü tıkamaktadır.   
7.         Burton ve Jones “bugün toplum enformasyon içinde yüzmektedir fakat hala bilgiye açtır” sözüyle neyi vurgulamaya çalışmıştır?
Cevap: İnternetin hayatımızda yerini almasıyla beraber çok fazla enformasyon oluştu ve insanlar bir tür aşırı enformasyonla karşı karşıya kalmışlardır. Enformasyon anlamında bilginin bir üst seviyesi ise gerçek bilgidir. Bu Bilgi (knowledge); bireylerin içinde var olması ve kişisellik özelliği nedeniyle enformasyondan ayrılmaktadır. Çünkü bilgi kişisel algı ve anlayışlar üzerinde durmaktadır.   
8.         Türkçede enformasyon ve bilgi kavramları hangi sözcükle ifade edilir?
Cevap: Türkçe kullanımda çoğunlukla “enformasyon” ve “bilgi” kavramları karşılığı olarak tek bir sözcük; “bilgi” kullanılmaktadır.   
9.         Veri ve bilgi kavramlarını bir örnekle açıklayınız?
Cevap: Örneğin, doğum tarihi, üzerinde hiçbir işlem yapılmamış ham veridir. Yaş ise bilgi olup, yaş bilgisinin elde edilebilmesi için doğum tarihi ve yaşın öğrenilmek istendiği tarihin bilinmesi gereklidir. Yaşın öğrenilmek istendiği tarihten doğum tarihi çıkarılarak yaş bilgisi elde edilebilir.
10.     Bilgi ve ilim arasındaki ilişki nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bir şeyi bilmek yeterli değildir, hangi bilgiyi ne zaman kullanırsanız sizin en çok yararınıza olduğunu anlamak önemlidir. Bilginin deneyim ve sezgilerle birleşmesi ilim (bilgelik) olarak ifade edilebilir. 
11.     İlim kavramı nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bilginin deneyim ve sezgilerle birleşmesine ilim (bilgelik) denmektedir. İlim, sosyal olaylarda doğru ya da yanlış olanı ayırt etmemize yarayan bütün bilgileri kapsar.
12.     Bilgi kaynağına göre bilgiyi nasıl sınıflandırabiliriz?
Cevap: Bilgi kaynağına göre “açık” ve “örtük” olarak da sınıflandırılabilir.
13.     Açık bilgi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Açık bilgi, adından da anlaşılabileceği gibi açıktır. Biçimsel ve sistematik olan açık bilgi sözlerle, resimlerle veya diğer araçlarla ifade edilebilir. Bu nedenden dolayı kolayca ürün özelliklerinde, bilimsel formüllerde veya bilgisayar programlarıyla iletilebilir ve paylaşılabilir. Örtük bilgi ise kişiseldir, formüle edilmesi oldukça güçtür, imkansız olmasa da iletilmesi oldukça zordur.
14.     Örtük bilgi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Örtük bilgi teknik yeteneklerden, tanımlanması güç “know-how” olarak ifade edilebilen becerilerden meydana gelmektedir. İçimizde ya da beynimizde taşıdığımız bilgidir. İçimize o kadar işlemiştir ki, bazen ona sahip olduğumuzu bile bilmeyiz ve oldukça sık düştüğümüz bir hatayı yaparak, başkalarının da aynı bilgilere aynı düzeyde sahip olduğunu varsayarız. Bu durum örtük bilginin paylaşılmasını oldukça güçleştirir. Sözgelimi, usta bir zanaatkar yıllar süren deneyimi sonucunda engin bir birikimi parmak uçlarında taşır hale gelebilir. Fakat genellikle bildiklerinin altında yatan bilimsel ve teknik prensipleri dile getiremez. İşte bu bilgi örtük bilgidir.
15.     Açık ve örtük bilgi arasında ne fark vardır?
Cevap: Açık bilgi; kodlanmıştır, paylaşılmıştır, herkese açıktır, sistematiktir, biçimseldir, iletilebilir, dışarıdan kazanılır. Örtük bilgi ise kişiseldir, özeldir, kişilerin zihinlerinde var olur, biriciktir, formüle edilmesi oldukça zordur, iletilmesi zordur, deneyimler neticesinde üretilir, iş üstünde elde kazanılır, kişiler tarafından ifade edilemeyen zihinsel modellere dayanır, bağlama özeldir, sosyal öğrenme ve sosyalleşme süreçlerinde geliştirilebilir. 

BİLGİ SİSTEMİ 

16.    Bilgi sistemi nasıl açıklanabilir?
Cevap: Bilgi sistemi bir organizasyonda bilginin derlenmesi, depolanması ve dağıtılmasına sağlayan sistemdir. Bilgi sistemi, kararların uygulanmasına yönelik eylemlerini gerçekleştirmek üzere bir örgütün ihtiyaç duyacağı bilgileri sağlamaya yönelik yazılım, donanım ve insan kaynağı ve işlemlerden oluşan sistemdir.
17.    Bilgi sisteminde bilgisayarın olması gerekli midir?
Cevap: Bilgi sistemi içerisinde bilgisayar olması bir gereklilik değildir. Bilgisayarlar icat edilmeden önce de bilgi sistemleri söz konusuydu ve bu tür bilgi sistemlerinde bilgi kaydı el yazısı veya daktilo ile yapılmaktaydı. Bilgisayarların en önemli katkısı işlem hızı ve doğruluğu ile bilgi depolama kapasitesi olmuştur.
18.    Bilgi sistemi türleri nelerdir?
Cevap: Bilgi sistemleri kullanım alanı ve biçimine göre 5 kategoride ele alınmaktadır.
1.       Büro Bilgi Sistemi (Office Information System)
2.       Kayıt İşlem Sistemi (Transaction Processing System)
3.       Yönetim Bilgi Sistemi (Management Information System)
4.       Karar Destek Sistemi (Decision Support System)
5.       Uzman Sistem (Expert System)
19.    Büro Bilgi Sistemini kısaca açıklayınız.
Cevap: Büro bilgi sistemi donanım, yazılım ve ağ kaynaklarının çalışanlar arasında bilgi ve iş akışını hızlandırmak ve iletişimi kolaylaştırmak amacıyla kullanılmasıdır.
20.    Kayıt işleme sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Kayıt işleme sistemleri yoluyla bir işletmede gerçekleştirilen tüm işlemlerin bilgisayar ortamında kayıt altına alınması sağlanır. Bir banka şubesinde gerçekleştirilen para yatırma/çekme, havale, çek-senet, kredi vb. işlemlerinin tümünün kayıt altına alınması kayıt işleme sisteminin örneğidir. 
21.    Yönetim bilgi sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Bir yönetim bilgi sisteminin yöneticilere karar vermede, problem çözme de, faaliyetlerin kontrolünü gerçekleştirmede ve gelişmeleri izlemede kullanabilecekleri, doğru, zamanında ve organize edilmiş bilgiyi sağlayan sistemdir. Verilerin analizine dayalı olarak düzenli raporlar türetilmesini esas alan yönetim bilgi sistemleri yönetim raporlama sistemi olarak adlandırılmaktadır. 
22.    Karar destek sistemlerini kısaca açıklayınız.
Cevap: Yöneticilerin karar verme aşamasında doğru kararlar üretmesine yardımcı olmak üzere hazırlanmıştır. Kayıt işleme ve yönetim bilgi sistemleri yoluyla düzenli aralıklarla rapor üretilir. Ancak genellikle kullanıcılar kendilerine sağlanmış bu raporlarla yetinmeyerek kararlar için yeni bazı bilgiler talep edebilirler. 
23.    Bilgi sistemleriyle ilgili farklı uygulamalar bulunmaktadır. Bu sistemleri kısaca açıklayınız.
Cevap: Farklı bilgi yönetim sistemleri bulunmasına rağmen bazı bilgi yönetim sistemleri aşağıda kısaca açıklanmıştır.
       İçerik Yönetim Sistemi: Kurumsal bilgilerin oluşturulmasını, yönetimini, dağıtımını, yayınlanmasını ve keşfini destekleyen yazılımlardır. Web İçerik Yönetimi olarak da bilinir ve kurum web sitesinde ya da internet üzerindeki çevrimiçi içeriği konu alır.
       Kurumsal İçerik Yönetim Sistemi: Merkezinde içerik yönetim sistemi olmak üzere örgütsel bilgi yönetimine doküman yönetimi, kayıt yönetimi ve dijital varlık yönetimi ile ortak çalışma özellikleri gibi daha geniş yetenekler kazandırılmasıdır
       Doküman Yönetim Sistemi: Merkezi bir saklama ortamı yoluyla ve işletme kuralları ile üst veri (metadata) yapısını kapsayacak şekilde örgütsel dokümanların oluşturulmasına ve akışına destek sağlamayı amaçlar.
       Kayıt Yönetim Sistemi: Kayıtların zaman içerisinde elde edilmesi, bulundurulması ve erişimine olanak veren sistemin genel adı.
       Dijital Varlık Yönetim Sistemi: Örgüt bünyesinde dijital nesnelerin saklanması, erişimi ve yeniden kullanılmasını sağlayan sistemdir. Doküman ve içerik yönetim sisteminden farklı görüntü, video, ses gibi çok ortamlı kaynaklara yönelik olmasıdır.
       Marka Yönetim Sistemi: Dijital varlık yönetimi kategorisindeki ürünlerin reklam ve satış arttırıcı çabalara yönelik uygulanmasıdır.
       Kütüphane Yönetim Sistemi: Kütüphanelerin teknik gereksinimlerini ve okuyucu hizmetlerini sağlamaya yöneliktir. Kütüphanede kayıtlı yayınların izlenmesinden başlayarak ödünç verme ve diğer günlük idari işlemlerin desteklenmesine kadar tüm işlevleri kapsar.
       Dijital Görüntüleme Sistemi: Kâğıt üzerine yazılı olan örneğin pdf veya TIFF formatındaki dokümanların elektronik kopyalarının oluşturulmasını ve otomatik olarak kayıt yönetim sistemine girdi olmasını sağlar.
       Öğrenme Yönetim Sistemi: Öğrenme yönetim sistemi yoluyla eğitim öğretim faaliyetlerinin yönetimi sağlanır. Öğrenci kaydı, eğitim malzemelerinin yönetimi değerleme sonuçlarının kaydedilmesi, genel ders yönetimi gibi.
       Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi: İçerik yönetim sistemi ile öğrenme yönetim sistemi özelliklerini birleştirir. Böylece eğitimin ders materyalleriyle birlikte yönetimi sağlar.
       Coğrafi Bilgi Sistemi: Coğrafi mekânlarla ilişkili verilerin elde edilmesi, erişimi ve analizine yönelik özel amaçlı ve bilgisayar tabanlı bir uygulamadır.

E-İNSAN KAYNAKLARI SÜREÇLERİ

24.    Son yıllarda hem toplumsal yaşantımızda, hem de iş hayatında çok hızlı ve büyük değişimler yaşanmaktadır. Bu değişimlerin temelinde sizce neler oluşturabilir?
Cevap: Bu değişimlerin temelinde iletişim ve bilgi işleme teknolojilerindeki ilerlemeler yatmaktadır. Bu ilerlemeler iş hayatındaki iş yapma yöntemleriyle birlikte toplumsal hayatımızdaki haberleşme, alış-veriş, bankacılık gibi işlerimizi de etkilemiş veya tamamıyla değiştirmiştir. Bütün bu değişimlerin ardında ise “bilgi” yatmaktadır.
25.    İnsan kaynakları yönetimi bünyesinde yürütülen bazı iş süreçlerinin çevrimiçi ortama aktarılmasını hakkında bilgi veriniz.
Cevap: E-insan kaynakları; insan kaynakları yönetimi bünyesinde yürütülen bazı iş süreçlerinin çevrimiçi ortama aktarılmasını işaret eden bir kavramdır. Şimdi hangi iş süreçlerinin çevrimiçine aktarıldığını ele alalım. Bu iki yönlü olarak düşünülebilir:
       Kurumsal (İşveren) yönünden
       Bireysel (Çalışan) yönünden
İşveren yönünden yürütülen e-iş süreçleri işletmenin daha önce geleneksel olarak yürüttüğü insan kaynakları işlevlerini çevrimiçine aktarmasıdır. Şirketlere sağladığı en büyük kazanç ise iş için gerekli niteliklere sahip doğru kişinin, doğru zamanda işe alınmasını sağlamaktır. Bireysel yönden ele alınan e-iş süreçleri ise daha zengindir. Kariyer siteleri bu kapsamda “çevrimiçi aracı” olarak birçok hizmet vermektedir.
26.    E-insan kaynaklarının bireysel yönden sağladığı üstünlükler nasıl açıklanabilir?
Cevap: İş arayan bir kişinin kariyer sitesi üzerinden özgeçmiş doldurup ileride iş açığı doğabilecek kadrolara başvurabilir. Ayrıca insanlar kariyer siteleri aracılığıyla çevrimiçi eğitim (e-öğrenme), çevrimiçi kariyer danışmanlığı hizmeti alabilirler. Hatta özgeçmişlerine referans olarak yazdıkları kişilerden çevrimiçi referans mektubu alabilirler.
27.    Insparkus.com, www.kariyer.net, www.yenibiris.com, www.monster.com.tr gibi sitelerin temel amacı nedir?
Cevap: Bu siteler, Türkiye’de faaliyet gösteren ve en popüler olan çevrimiçi kariyer siteleridir. İleride ne yapacağına karar veremeyen özellikle gençlere, kariyer planı yapmaları konusunda destek vermek amacıyla kurulmuş çevrimiçi aracılardır. Bazı kariyer siteleri kendi bünyelerinde bu hizmeti, verdikleri diğer hizmetlere ek olarak sunmakta, bazıları ise sadece çevrimiçi kariyer danışmanlığı yapmak için kurulmuş aracılardır. Amaç, gençlerin ne yapmak istediğini, neden yapmak istediğini, bunu nasıl yapacağını bulmalarını ve somut adımlar atmalarını sağlamaktır.

MOBİL TEKNOLOJİLER

28.    Mobil teknolojilerde veri iletişimi doğuşunu ve gelişimini açıklayınız?
Cevap: İlk nesil kablosuz telefon teknolojisi olan 1G 1980’li yıllarda ortaya çıkmıştır. Analog veri akışı teknolojisini kullanan 1G hücresel bir ağ sistemi kullanmaktadır. Güvenlik ve veri iletişimi gibi sorunları olan 1G teknolojisinden sonra 2G teknolojisine geçilmiştir. İkinci nesil kablosuz telefon teknolojisi olan 2G sayesinde analog veri kullanımından, sayısal veri kullanımına geçilmiştir. Sayısal teknoloji daha yüksek ses kalitesini, daha büyük kapasiteyi, sesi ve verileri şifreleme olanağını ayrıca kısa ileti veya hücre bilgisi gibi kısa veri iletimini sağlamaktadır. 2G teknolojisinin yanında mobil cihazlarda kullanılmak üzere ilk olarak GPRS teknolojisi kullanılamaya başlanmıştır. GPRS (General Packet Radio Service) 2G mobil telefon şebekesi üzerinden paket anahtarlamalı olarak veri iletimini sağlayan teknolojidir. İnternetin yaygınlaşması, daha çok kişinin mobil teknolojileri kullanması ve 2G teknolojilerinin yetersiz kalmasının sonucu olarak 3G teknolojisi ortaya çıkmıştır.. 3G’nin geliştirilmesindeki amaç ses iletişiminin geliştirilmesinden çok, veri akışı kapasitesinin artması ve hızlanmasıdır. 3G teknolojisi de 1G ve 2G’ de olduğu gibi hücresel bir ağ sistemi kullanmaktadır. Fakat 3G teknolojisi diğerlerine göre çok daha yüksek düzeyde güvenlik ve hız sağlamaktadır. 3G’deki kapsama alanı sorunun çözümü olarak ise 4G teknolojisi geliştirilmektedir. 4G teknolojisi dördüncü nesil kablosuz telefon teknolojisi olmaktadır. 4G ile çok yüksek hızlarda veri aktarımı sağlanması hedeflenmektedir.
29.    Mobil teknolojiler kişisel kullanım yararlarının yanında, işletmeler açısından da oldukça çok fayda sağlamıştır. Sizce bu yararlar neler olabilir?
Cevap: Mobil teknolojiler sayesinde işletmeler müşterileri, çalışanları ve tedarikçileriyle sürekli iletişim halinde olabilmektedir. Mobil teknolojilerin gelişmesiyle ortaya yeni ürünler, hizmetler ve satış kanalları çıkmaktadır. 
30.    Mobil hayata uygun bir şekilde birçok iş süreci yenilenmiştir. Bu yenilenme nasıl ele alınabilir?
Cevap: Mobil hayata uygun iş süreci iş hayatı yönünden (Kurumsal) ve sosyal hayat yönünden (Bireysel) ele alınabilir. İş hayatı yönünden mobil iş süreçleri “hammadde tedariki” ve “satış” konularında yenilikler sunmuştur. Mobil teknolojilerin sosyal hayata etkisi çok büyüktür. Günümüzde neredeyse bütün iletişim mobil olarak yürütülmektedir. Bu durum hem toplumu, hem de bireyi etkilemiştir. Sözgelimi bugün cep telefonu olmadan buluşamıyoruz.
31.    Doğru ürünün; doğru yerde, doğru zamanda ve en düşük maliyetle teslim edilmesini sağlayan iş sürecini açıklayınız?
Cevap: Doğru ürünün; doğru yerde, doğru zamanda ve en düşük maliyetle teslim edilmesini sağlayan iş sürecine “Tedarik Zinciri Yönetimi” adı verilir. Tedarik zinciri, “nihai ürünün müşteriye ulaşmasına kadar geçen süre içerisinde, mal, para ve bilginin bir ağ üzerinde hareket ettirilmesi” ortak hedefini paylaşan bir dizi işletmenin entegrasyonu ile oluşmaktadır. Tedarikçiler, sipariş ettiğiniz partideki her parça hakkında bir sinyal alırlar, böylece tedarikçiler neyi göndermeleri gerektiğini öğrenirler.
32.    Müşteri ilişkileri yönetimini açıklayınız? Cevap: Müşteri ilişkileri yönetimi kavramı çoğunlukla MİY olarak kısaltılarak kullanılır. Kimi zaman da İngilizce olarak müşteri ilişkileri yönetimi sözcüklerinin baş harflerinden kısaltması CRM (Customer Relations Management) kullanılır. Müşteri ilişkileri yönetimi, müşteriyle yakın, etkileşimli bir ilişki kurarak müşteriyi tanımak, istek ve beklentilerini anlamak, onları elde tutmak, sadık müşteri yapmak ve karlı bir müşteriye dönüştürmek için işletmen tüm birimlerinin ve çalışanlarının hep birlikte hareket etmesidir. İlişkiyi yönetirken, karlı müşteriyi daha sadık bir müşteriye dönüştürmek en önemli amaçtır.
33.    Müşterilerin elde tutulması ve sadakatlerinin sağlanmasının önemini açıklayınız? Cevap: Müşterilerin elde tutulması ve sadakatlerinin sağlanması şu açılardan önemlidir:
       Yeni bir müşteriye satış yapmak, hâlihazırdaki müşteriye satış yapmaktan 6 kat daha maliyetlidir.
       Tipik bir tatmin edilmemiş müşteri, 8-10 kişiye bu deneyiminden söz etmektedir.
       Bir işletme; yıllık elde tuttuğu müşteri sayısını yalnızca %5 arttırarak kazancını, %85 arttırabilir.
       Bir ürünün eski müşteriye satılma oranı %50 iken, yeni bir müşteriye satılma oranı %15’tir. 
       Eğer işletme, hizmetlerine ilişkin bir sorunuyla hızlı bir şekilde ilgilenir ve çözerse; müşterilerinin yaklaşık %70’i bu işletmeyle yeniden iş yapacaktır.
34.    Müşteri ilişkileri yönetimine örnek veriniz?
Cevap: İnternette arama yaparken, sözgelimi “parfüm” yazdığınızda ekranın sağ tarafında çevrimiçi parfümcülerin reklamının çıkmasının sebebi müşteri ilişkileri yönetimi uygulamalarıdır. Benzer şekilde “tatil” yazdığınızda otel reklamları çıkmasını da örnek verebiliriz.
35.    Bluetooth nedir?
Cevap: Bluetooth kablo bağlantısı olmadan kısa dalga radyo frekanslarını kullanan bir kablosuz teknolojidir. Bluetooth sayesinde küçük kişisel ağlar (PAN: Personal Area Network) oluştumak mümkündür. Bluetooth teknolojisi 10 ile 100 metrelik bir alan içerisinde çalışabilmekte, ses ve veri aktarımı yapabilmektedir.
36.    Bluetooth hangi cihazlar arasında iletişim kurulmasını sağlar?
Cevap: Kablosuz telefonlar, çağrı cihazları, bilgisayarlar, yazıcılar, kulaklıklar, mikrofonlar ve buna benzer aygıtlar bluetooth teknolojisini kullanarak haberleşebilmektedirler.
37.    İnsanların mobil interneti tercih etmelerinin nedeni ne olabilir?
Cevap: Mobil internet, internet erişimine uyumlu ve taşınabilir cihazlarda kablo kullanmadan internete bağlanmamızı sağlamaktadır. Mobil internet teknolojisi akıllı telefonlarda, dizüstü bilgisayarlarda ve tablet bilgisayarlarda kullanılabilmektedir. 
38.    Bulut bilişimi açıklayınız.
Cevap: Bulut bilişim “kişilerin fotoğraf, video, metin belgeleri gibi dosyalarını internette bulunan sunuculara yükleyerek, istenilen yer ve zamanda sadece internet bağlantısı kullanarak bu dosyalara ulaşabilmesidir”. Ayrıca bulut tabanlı yazılım ve kullandığı veri, büyük veri merkezlerinde güçlü sunucular üzerinde barındırılmaktadır. Bu verilere internet bağlantısı ve standart Web tarayıcısı ile ulaşmak mümkün olmaktadır.
39.    Bulut bilişim gelecekte bizlere nasıl bir fayda sağlayabilir?
Cevap: Bulut bilişim “kişilerin fotoğraf, video, metin belgeleri gibi dosyalarını internette bulunan sunuculara yükleyerek, istenilen yer ve zamanda sadece internet bağlantısı kullanarak bu dosyalara ulaşabilmesidir.
40.    Bulut bilişimin faydalarını açıklayınız. Cevap: 
       Bulut sayesinde kullanıcılar düşük donanım maliyetleriyle uygulamaları kullanabilmektedir.
       Bir programın bulut üzerinden çalıştırılması kullanıcının bilgisayarında daha az kaynak tüketmekte bu da bilgisayarın performansını arttırmaktadır. 
       Bulut sayesinde kullanıcılar yazılım maliyetlerini düşürebilmektedirler. 
       Bulut bilişim sayesinde program yüklenmesine ihtiyaç duyulmadığı için herhangi bir maliyeti bulunmamaktadır. 
       Bulut bilişim, web tabanlı uygulamaların en güncel sürümlerini sunarak güncelleme sorununu ortadan kaldırmaktadır. 
       Bulut bilişim, bilgisayar sabit disklerine oranla çok daha fazla depolama alanı sunmaktadır. 
       Bulut bilişime yüklenen dosyalar farklı işletim sistemleri üzerinde sorunsuzca çalışmaktadır. Kullanıcının Windows veya Mac kullanması önemli değildir çünkü dosyalar bulut bilişim üzerinde bulunmaktadır. 
       Bulut bilişim ile kullanıcıların dosya formatları arasındaki uyum sorunu ortadan kalkmaktadır. 
       Bulut bilişim sayesinde kullanıcılar arttırılmış veri güvenliği sağlamaktadır bu sayede sabit disklerde oluşan veri kayıplarından kurtulmuş olmaktadır. Bulutta veriler internette depolanmakta ayrıca verilerin bir kopyası da farklı sunucularda saklanmaktadır. 
       Bulut bilişimin sağladığı en büyük yararlardan biride aynı belgeyi aynı anda birden çok kullanıcı düzenleyebilmektedir. 
       Bulut bilişimin sağladığı bir diğer avantaj ise gizlilik ve güvenliktir. Veriler internette saklandığı için veri kaybı hiçbir zaman sorun değildir ve istenilen anda internet kullanılarak veriler geri yüklenebilmektedir. 
41.    Mobil araçların senkronizasyonu açıklayınız ve örnek veriniz.
Cevap: Senkronizasyon sözcüğü “eş zamanlama” veya “eşleme” anlamına gelmektedir. Elektronik cihazlar arasında senkronizasyon olması, birbirlerinin dilinden anladıkları anlamına gelir. Bir bilgisayar ile diğeri senkronize ise birinde çalışan bir dosyanın diğerinde de çalışması beklenir. En basit benzetmeyle iş yerinde ve evde kullandığınız bilgisayarlarınızın senkronize olmasını istersiniz. Çünkü bu sayede örneğin işte yarım kalan bir işinizi evde tamamlamanız mümkün olur. Bu iki bilgisayara ek olarak akıllı bir cep telefonunuz ve sık seyahat ettiğiniz için taşınabilir bir bilgisayarınız olduğunu düşünelim. Eğer bulut bilişim kullanıyor ve önemli dosyalarınızı internette saklıyorsanız, bütün bu araçlarınızı senkronize kullanmak için bir altyapı var demektir.
42.    Senkronizasyonun en büyük faydası nedir?
Cevap: Senkronizasyon sayesinde kullanıcılar veri kaybının da önüne geçmektedir, çünkü kayıtların bir kopyası internet üzerinde bulunmaktadır.
43.    Senkronizasyonun en büyük faydası nedir?
Cevap: Senkronizasyon sayesinde kullanıcılar veri kaybının da önüne geçmektedir, çünkü kayıtların bir kopyası internet üzerinde bulunmaktadır.     Ayrıca, senkronizasyon mobil teknoloji kullanıcılarına büyük kolaylık sağlamaktadır. Bir cihazda yapılan değişikliğin, diğer cihazlarda da otomatik olarak görünmesi yoğun yaşam temposu içinde kullanıcılara zaman kazandırmaktadır. Bunun yanında senkronizasyon ile veri kaybının önlenmesi, kullanıcıların veri güvenliğini arttırmaktadır.
44.    Sizce mobil uygulamalar ne demektir?
Cevap: Uygulamalar (Apps), internet üzerinden dağıtılan ve bilgisayarlarda veya cep telefonunlarında çalışan küçük yazılım parçalarıdır. Uygulamalar yeni nesil akıllı cep telefonlarını ve diğer mobil el araçlarını genel amaçlı bilgi işlem araçlarına dönüştürürler. Halihazırda iPhone ve iPad platformu için 850 bin’den fazla ve Google’ın Android işletim sistemi kullanan akıllı telefonlar için ise 700 bin’den fazla uygulama geliştirilmiştir.
45.    Mobil uygulamaların yoğun  olarak tercih edilmesini ne olabilir?
Cevap: Mobil platformların başarısı, büyük oranda sağladıkları uygulamaların nitelik ve niceliklerine bağlıdır. Uygulamalar müşteriyi belirli bir donanım platformuna bağlar: kullanıcı kendi cep telefonuna ne kadar çok uygulama eklerse, rakip bir mobil platforma geçiş maliyeti o kadar çok artar. Şu anda en sık indirilen uygulamalar, oyunlar (%65) başta olmak üzere haber ve hava durumu (%56), haritalar/navigasyon (%55), sosyal ağ (%54), müzik (%46) ve video/filmler (%25) takip etmektedir. Ancak, iş kullanıcıları için belgeler oluşturmak ve düzenlemek mümkündür; kurumsal sistemlere bağlanmak, toplantıları programlamak ve katılmak, gönderilenlerin takibi ve sesli mesajları dikte etmek gibi uygulamalar mevcuttur.
46.    Mobil uygulamalar platformları nelerdir?
Cevap: Uygulama (Apps) dünyasının üç büyük oyuncusu vardır. Android sistemli cihazlar (Samsung, HTC vb.) için Android Market, IOS sistemli Apple cihazlar için (iphone, ipad vb.) App Store ve BlackBerry telefonlar için BlackBerry App World. 
47.    Mobil uygulamalar hangi amaçlarla kullanılabilir?
Cevap: Uygulamalar eğlence amaçlı olabildiği gibi günlük yaşamımızı kolaylaştıran işlevlere ilişkin de olabilmektedir. Hava durumunu öğrenme, oyun oynama, maç sonuçları alma, tv yayını izleme, uçak bileti alma, havaalanı inen-kalkan uçakların listesini görme, fotoğraf düzenleme, çeviri yapma, rüya yorumlama, borsa takip etme, gazete okuma, sinemalar, filmler hakkında bilgi alma vb. konularda binlerce uygulama vardır.
48.    Yön bulma (navigasyon) cihazlarının bizler için sağladığı kolaylıklar neler olabilir?
Cevap: Navigasyon cihazları ise küresel konumlama sistemini kullanarak kişilerin kesin yerlerini tespit etmelerine, gidilecek yerin tespitine ve rota oluşturulması gibi işlere yaramaktadır. Birçok alanda kullanılan navigasyon cihazlarını taşıma, yolculuk veya teslimat yapan işletmeler yoğun olarak kullanmaktadır. Örneğin Google firmasının verdiği hizmetlerden biri olan Google Maps uygulamasının uyumlu cep telefonlarında kullanımı ile navigasyon cihazının tüm özelliklerinden faydalanılabilmektedir. Gidilecek konumun aratılarak bulunması, rotanın hazırlanması, rota üzerindeki önemli yerlerin veya çeşitli işletmelerin gösterilmesi ve rotanın harita, uydu veya sokak görüntüsü olarak gösterilmesi sağlanmaktadır.
49.    Araç takip cihazlarının faydaları nelerdir?
Cevap: Araç takip sistemlerini daha çok satış ve pazarlama ağırlıklı çalışan şirketler, bankalar, araç kiralama şirketleri ve kargo şirketleri kullanmaktadırlar. İşletmeler araç takip sistemlerini kullanarak işletme giderlerini azaltmakta, zaman ve yakıt tasarrufu sağlamakta, personelini sürekli denetim altında tutarak mal ve hizmet kalitesini arttırmaktadır. Bunlara ek olarak araçlar sürekli takip altında olduğu için güvenlik açısından da fayda sağlanmaktadır. Böylece hangi aracın hangi yük ile, hangi zamanda nerede olduğu merkezden kolayca takip edilebilmektedir. Araç bilinen rotasından saptığında neden saptığı sorgulanabilmektedir. Yoğun trafik ya da hava koşulları nedeniyle ulaşımda sorunlar olduğunda araçların merkezden yönlendirilebilmesi mümkün hale gelmektedir. Sonuç olarak araç takip sistemleri verimli ve etkin bir çalışma ortamı sağlanmasına yardımcı olmaktadır.
50.    Araç takip cihazları nasıl çalışır?
Cevap: En yaygın kullanılan araç takip sistemi uydu üzerinden (GPS) yapılan araç takibi sistemleri olmaktadır. GPS uyduları sayesinde araçlar bilgisayar veya mobil iletişim cihazları ile takip edilmektedir. Araç takip sistemleri ile araçların hızları, izlemiş oldukları güzergahı, duraklama yaptıkları yerleri ve süreleri sayısal haritalar üzerinde izlenmektedir.

Similar Videos

0 yorum: